Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/324 |
Resumo: | This paper reflects on the discursive genre "Song lyrics" and proposes its use in Portuguese Language classes in order to contribute to the formation of critical and independent readers, as recommended by the Curricular Guidelines for High School (OCEM). The reflections and analysis were anchored in the enunciative-discursive theory of socio-historical approach of BAKHTIN ([1929] 2004) and the Circle. To situate the genre Song lyrics within Bakhtinian theory, as a poetic genre of discourse, we started from the concepts of Padilha (2005). Low levels of reading performance of Brazilian students in evaluative events like Prova Brasil and PISA indicate the need to reevaluate the teaching of reading and the importance of proposals involving new approaches for the texts that are brought into the classrooms. The proposals presented in this dissertation attempt to meet these needs and are organized according to the guidelines of OCEM on reading. The work here suggested of analysis of song lyrics in the classroom, trying to visualize the structure, the ideological traces, the conditions of production and the communicative intention in the text, was designated as pathways in reading. |
id |
UFMT_a6e410faccd446a7f623f148dd66ab53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/324 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aulaLeituraLetra de cançãoGêneros discursivosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESReadingSong lyricsDiscursive genresThis paper reflects on the discursive genre "Song lyrics" and proposes its use in Portuguese Language classes in order to contribute to the formation of critical and independent readers, as recommended by the Curricular Guidelines for High School (OCEM). The reflections and analysis were anchored in the enunciative-discursive theory of socio-historical approach of BAKHTIN ([1929] 2004) and the Circle. To situate the genre Song lyrics within Bakhtinian theory, as a poetic genre of discourse, we started from the concepts of Padilha (2005). Low levels of reading performance of Brazilian students in evaluative events like Prova Brasil and PISA indicate the need to reevaluate the teaching of reading and the importance of proposals involving new approaches for the texts that are brought into the classrooms. The proposals presented in this dissertation attempt to meet these needs and are organized according to the guidelines of OCEM on reading. The work here suggested of analysis of song lyrics in the classroom, trying to visualize the structure, the ideological traces, the conditions of production and the communicative intention in the text, was designated as pathways in reading.CAPESNeste trabalho, tece-se uma reflexão sobre o gênero discursivo “Letra de canção” e propõe sua utilização em aulas de língua portuguesa, com a finalidade de contribuir na formação de leitores críticos e autônomos, tal como preconizado pelas Orientações Curriculares para o ensino médio (OCEM). As reflexões e análises foram ancoradas na teoria enunciativo-discursiva de abordagem sócio-histórico de Volochinov e Bakhtin e seu Círculo. Para situar o gênero letra de canção dentro da teoria bakhtiniana, como gênero poético do discurso, parte-se da conceituação de Padilha. Os baixos índices de desempenho em leitura dos estudantes brasileiros em eventos avaliativos como a Prova Brasil e PISA indicam a necessidade de reavaliar o ensino de leitura bem como a importância de propostas que impliquem em novas abordagens para os textos que são levados para a sala de aula. As propostas apresentadas nesta dissertação tentam atender a estas necessidades e são organizadas a partir das orientações das OCEM sobre leitura. O trabalho em questão busca visualizar a estrutura, os rastros ideológicos, as condições de produção e a intenção comunicativa presentes no texto, designados como percursos de leitura.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemPadilha, Simone de Jesushttp://lattes.cnpq.br/3020979926140822Padilha, Simone de Jesus432.858.131-72http://lattes.cnpq.br/3020979926140822Reis, Célia Maria Domingues da Rocha072.994.038-11http://lattes.cnpq.br/2279166326079570432.858.131-72Souza, Marilena Inácio de711.067.151-87http://lattes.cnpq.br/1289693953261899Souza, Eliana Aparecida Albergoni de2017-06-02T17:50:05Z2014-06-242017-06-02T17:50:05Z2014-03-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUZA, Eliana Aparecida Albergoni de. Percursos de leitura: trabalhando com a letra de canção na sala de aula. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/324porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-06-03T07:00:48Zoai:localhost:1/324Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-06-03T07:00:48Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
title |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
spellingShingle |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula Souza, Eliana Aparecida Albergoni de Leitura Letra de canção Gêneros discursivos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Reading Song lyrics Discursive genres |
title_short |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
title_full |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
title_fullStr |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
title_full_unstemmed |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
title_sort |
Percursos de leitura : trabalhando com a letra de canção na sala de aula |
author |
Souza, Eliana Aparecida Albergoni de |
author_facet |
Souza, Eliana Aparecida Albergoni de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Padilha, Simone de Jesus http://lattes.cnpq.br/3020979926140822 Padilha, Simone de Jesus 432.858.131-72 http://lattes.cnpq.br/3020979926140822 Reis, Célia Maria Domingues da Rocha 072.994.038-11 http://lattes.cnpq.br/2279166326079570 432.858.131-72 Souza, Marilena Inácio de 711.067.151-87 http://lattes.cnpq.br/1289693953261899 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Eliana Aparecida Albergoni de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Letra de canção Gêneros discursivos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Reading Song lyrics Discursive genres |
topic |
Leitura Letra de canção Gêneros discursivos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Reading Song lyrics Discursive genres |
description |
This paper reflects on the discursive genre "Song lyrics" and proposes its use in Portuguese Language classes in order to contribute to the formation of critical and independent readers, as recommended by the Curricular Guidelines for High School (OCEM). The reflections and analysis were anchored in the enunciative-discursive theory of socio-historical approach of BAKHTIN ([1929] 2004) and the Circle. To situate the genre Song lyrics within Bakhtinian theory, as a poetic genre of discourse, we started from the concepts of Padilha (2005). Low levels of reading performance of Brazilian students in evaluative events like Prova Brasil and PISA indicate the need to reevaluate the teaching of reading and the importance of proposals involving new approaches for the texts that are brought into the classrooms. The proposals presented in this dissertation attempt to meet these needs and are organized according to the guidelines of OCEM on reading. The work here suggested of analysis of song lyrics in the classroom, trying to visualize the structure, the ideological traces, the conditions of production and the communicative intention in the text, was designated as pathways in reading. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-24 2014-03-26 2017-06-02T17:50:05Z 2017-06-02T17:50:05Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Eliana Aparecida Albergoni de. Percursos de leitura: trabalhando com a letra de canção na sala de aula. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2014. http://ri.ufmt.br/handle/1/324 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Eliana Aparecida Albergoni de. Percursos de leitura: trabalhando com a letra de canção na sala de aula. 2014. 102 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2014. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648488977301504 |