O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2103 |
Resumo: | This work has as theme to investigate the use of Geogebra software as a tool for teaching and learning in analytic geometry, their interaction and research opportunities of this content. It is reported the presence of computers in school and the interest that students have for this theme, as well as the relationship between school, student and teacher with the technologies. The Software Geogebra and how to use its tools and examples of how to use them in solving activities. The text has contents of analytic geometry and a host of activities resolved using the software, along with the goals, the di culties encountered and the resolution of each strategy. The proposed activities have been applied to students who attend the 3rd year of high school, that is, where the student starts studying analytic geometry, second the school curricula. In the text appears reports on how was the application of classroom activities. |
id |
UFMT_c7c4e0fa80b064e5e208f4ec79e85f4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2103 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologiasEnsino de geometria analíticaTecnologias da educaçãoSoftware GeogebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATeaching of analytic geometryEducation technologySoftware GeogebraThis work has as theme to investigate the use of Geogebra software as a tool for teaching and learning in analytic geometry, their interaction and research opportunities of this content. It is reported the presence of computers in school and the interest that students have for this theme, as well as the relationship between school, student and teacher with the technologies. The Software Geogebra and how to use its tools and examples of how to use them in solving activities. The text has contents of analytic geometry and a host of activities resolved using the software, along with the goals, the di culties encountered and the resolution of each strategy. The proposed activities have been applied to students who attend the 3rd year of high school, that is, where the student starts studying analytic geometry, second the school curricula. In the text appears reports on how was the application of classroom activities.Esse trabalho tem como tema investigar a utilização do software Geogebra como ferramenta de ensino-aprendizagem em Geometria Analítica, suas possibilidades de interação e investigação desse conteúdo. É relatada a presença da informática na escola e o interesse que os alunos têm por esse tema, bem como a relação entre a escola, aluno e professor com as tecnologias. É apresentado o Software Geogebra e como utilizar suas principais ferramentas e exemplos na resolução de atividades. O texto conta com conteúdos de Geometria Analítica e uma série de atividades resolvidas utilizando o software, juntamente com os objetivos, as di culdades encontradas e a estratégia da resolução de cada uma. As atividades propostas foram aplicadas a alunos que frequentam o 3o ano do Ensino Médio, que é, onde o aluno começa a estudar Geometria Analítica, segundo os currículos escolares. No decorrer do texto aparecem relatos sobre como decorreu a aplicação das atividades em sala de aula.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação em Matemática - PROFMATSilva, Carlos Rodrigues dahttp://lattes.cnpq.br/74450801039638066Silva, Carlos Rodrigues da618.113.601-06http://lattes.cnpq.br/74450801039638066Guimarães, Daniel da Silveira042.002.496-42http://lattes.cnpq.br/3520357439188664618.113.601-06Souza, Marcelo Almeida de533.151.541-04http://lattes.cnpq.br/1343419041226215Silva, Deusaguimar Divino da2020-10-06T20:28:58Z2015-10-022020-10-06T20:28:58Z2015-09-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Deusaguimar Divino da. O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica: ensinando com as tecnologias. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Barra do Garças, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2103porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-10-10T07:02:16Zoai:localhost:1/2103Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-10-10T07:02:16Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
title |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
spellingShingle |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias Silva, Deusaguimar Divino da Ensino de geometria analítica Tecnologias da educação Software Geogebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Teaching of analytic geometry Education technology Software Geogebra |
title_short |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
title_full |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
title_fullStr |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
title_full_unstemmed |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
title_sort |
O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica : ensinando com as tecnologias |
author |
Silva, Deusaguimar Divino da |
author_facet |
Silva, Deusaguimar Divino da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silva, Carlos Rodrigues da http://lattes.cnpq.br/74450801039638066 Silva, Carlos Rodrigues da 618.113.601-06 http://lattes.cnpq.br/74450801039638066 Guimarães, Daniel da Silveira 042.002.496-42 http://lattes.cnpq.br/3520357439188664 618.113.601-06 Souza, Marcelo Almeida de 533.151.541-04 http://lattes.cnpq.br/1343419041226215 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Deusaguimar Divino da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de geometria analítica Tecnologias da educação Software Geogebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Teaching of analytic geometry Education technology Software Geogebra |
topic |
Ensino de geometria analítica Tecnologias da educação Software Geogebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Teaching of analytic geometry Education technology Software Geogebra |
description |
This work has as theme to investigate the use of Geogebra software as a tool for teaching and learning in analytic geometry, their interaction and research opportunities of this content. It is reported the presence of computers in school and the interest that students have for this theme, as well as the relationship between school, student and teacher with the technologies. The Software Geogebra and how to use its tools and examples of how to use them in solving activities. The text has contents of analytic geometry and a host of activities resolved using the software, along with the goals, the di culties encountered and the resolution of each strategy. The proposed activities have been applied to students who attend the 3rd year of high school, that is, where the student starts studying analytic geometry, second the school curricula. In the text appears reports on how was the application of classroom activities. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-02 2015-09-14 2020-10-06T20:28:58Z 2020-10-06T20:28:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Deusaguimar Divino da. O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica: ensinando com as tecnologias. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Barra do Garças, 2015. http://ri.ufmt.br/handle/1/2103 |
identifier_str_mv |
SILVA, Deusaguimar Divino da. O Geogebra como ferramenta de ensino em geometria analítica: ensinando com as tecnologias. 2015. 132 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Barra do Garças, 2015. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648503702454272 |