Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1863 |
Resumo: | Inclusive education in regular educational system, advocated and implemented by the governments of the three spheres, federal, state and municipal, has been hampered due to that part of the actors responsible for the effective action of the teaching-learning process, in this case teachers, are not fully qualified to work with students with a disability, enrolled in regular classrooms, as noted in a study conducted in two public schools located in the city of Cuiabá-MT. This survey shows that the participants teachers, responsible for the sciences subject of the elementary school, are licenced in biology, physics or chemistry, and these courses, not predicted in their curriculum structures, activities or disciplines that prepare them adequately for the exercise of teaching from the perspective of inclusive education. In order to favor these teachers to promote the inclusion of students with visual impairments in regular classes, from botanical contents provided in the curricular structure of science education, it was developed an educational material applicable for both students with normal vision as for those with disabilities visual, enrolled in the same class. Such material is anchored mainly on botanical resources employed more frequently in the daily lives of these students, in the school or home. |
id |
UFMT_cb01f9494bfe4d1145fdec9b186993e4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1863 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicosEducação inclusivaMaterial didáticoEnsino de botânicaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAInclusive educationCoursewareTeaching of botanyInclusive education in regular educational system, advocated and implemented by the governments of the three spheres, federal, state and municipal, has been hampered due to that part of the actors responsible for the effective action of the teaching-learning process, in this case teachers, are not fully qualified to work with students with a disability, enrolled in regular classrooms, as noted in a study conducted in two public schools located in the city of Cuiabá-MT. This survey shows that the participants teachers, responsible for the sciences subject of the elementary school, are licenced in biology, physics or chemistry, and these courses, not predicted in their curriculum structures, activities or disciplines that prepare them adequately for the exercise of teaching from the perspective of inclusive education. In order to favor these teachers to promote the inclusion of students with visual impairments in regular classes, from botanical contents provided in the curricular structure of science education, it was developed an educational material applicable for both students with normal vision as for those with disabilities visual, enrolled in the same class. Such material is anchored mainly on botanical resources employed more frequently in the daily lives of these students, in the school or home.A educação inclusiva no sistema regular de ensino, defendida e implementada pelos poderes públicos das três esferas, federal, estadual e municipal, tem sido dificultada em função de que parte dos atores responsáveis pela ação efetiva do processo ensino-aprendizagem, no caso os docentes, não estão plenamente habilitados para trabalhar com alunos portadores de algum tipo de deficiência, matriculados em salas regulares, conforme observado numa pesquisa realizada em duas escolas públicas estaduais localizadas no município de Cuiabá-MT. Essa pesquisa mostra que os professores participantes, responsáveis pela disciplina de ciências do ensino fundamental, são licenciados em biologia, física ou química, e estes cursos, não previam em suas estruturas curriculares, atividades ou disciplinas que os preparassem adequadamente para o exercício da docência na perspectiva de uma educação inclusiva. Com o propósito de favorecer esse docente na promoção de inclusão de alunos com deficiência visual em classes regulares, a partir de conteúdos botânicos previstos na estrutura curricular do ensino de ciências, foi elaborado um material didático de aplicabilidade tanto para alunos videntes como para aqueles com deficiência visual, matriculados na mesma classe. O referido material se ancora principalmente nos recursos botânicos empregados com mais frequência no cotidiano desses alunos, no âmbito escolar ou doméstico.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisHardoim, Edna Lopeshttp://lattes.cnpq.br/7813077353342953Hardoim, Edna Lopes663.553.117-34http://lattes.cnpq.br/7813077353342953Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti569.620.701-44http://lattes.cnpq.br/7018286591963865663.553.117-34Guarim Neto, Germano079.167.521-15http://lattes.cnpq.br/8969553047461469Ferreira, Lurnio Antonio Dias2020-03-02T11:36:47Z2012-10-122020-03-02T11:36:47Z2012-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFERREIRA, Lurnio Antonio Dias. Instrumentalizando o ensino de ciências: inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos. 2012. 60 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/1863porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-03-05T07:03:09Zoai:localhost:1/1863Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-03-05T07:03:09Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
title |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
spellingShingle |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos Ferreira, Lurnio Antonio Dias Educação inclusiva Material didático Ensino de botânica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Inclusive education Courseware Teaching of botany |
title_short |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
title_full |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
title_fullStr |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
title_full_unstemmed |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
title_sort |
Instrumentalizando o ensino de ciências : inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos |
author |
Ferreira, Lurnio Antonio Dias |
author_facet |
Ferreira, Lurnio Antonio Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Hardoim, Edna Lopes http://lattes.cnpq.br/7813077353342953 Hardoim, Edna Lopes 663.553.117-34 http://lattes.cnpq.br/7813077353342953 Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti 569.620.701-44 http://lattes.cnpq.br/7018286591963865 663.553.117-34 Guarim Neto, Germano 079.167.521-15 http://lattes.cnpq.br/8969553047461469 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Lurnio Antonio Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação inclusiva Material didático Ensino de botânica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Inclusive education Courseware Teaching of botany |
topic |
Educação inclusiva Material didático Ensino de botânica CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Inclusive education Courseware Teaching of botany |
description |
Inclusive education in regular educational system, advocated and implemented by the governments of the three spheres, federal, state and municipal, has been hampered due to that part of the actors responsible for the effective action of the teaching-learning process, in this case teachers, are not fully qualified to work with students with a disability, enrolled in regular classrooms, as noted in a study conducted in two public schools located in the city of Cuiabá-MT. This survey shows that the participants teachers, responsible for the sciences subject of the elementary school, are licenced in biology, physics or chemistry, and these courses, not predicted in their curriculum structures, activities or disciplines that prepare them adequately for the exercise of teaching from the perspective of inclusive education. In order to favor these teachers to promote the inclusion of students with visual impairments in regular classes, from botanical contents provided in the curricular structure of science education, it was developed an educational material applicable for both students with normal vision as for those with disabilities visual, enrolled in the same class. Such material is anchored mainly on botanical resources employed more frequently in the daily lives of these students, in the school or home. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-12 2012-06-29 2020-03-02T11:36:47Z 2020-03-02T11:36:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Lurnio Antonio Dias. Instrumentalizando o ensino de ciências: inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos. 2012. 60 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012. http://ri.ufmt.br/handle/1/1863 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Lurnio Antonio Dias. Instrumentalizando o ensino de ciências: inclusão de alunos com deficiência visual por meio de conteúdos botânicos. 2012. 60 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2012. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648501974401024 |