A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, José Antônio dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3850
Resumo: The research aims to approach Montaigne's conception of the “new way” of teaching, exposed in the chapters “Do Pedantismo” and “Da Educação das Crianças” of the Essays, and to propose, from this conception, the derivation of a formation open to dialogue with the diversity of customs and worldviews of the world, for this purpose the chapter “Dos cannibals” is exemplified. In the first two chapters mentioned, the "new way" is opposed to the results of empty and pedantic scholarship. Added to the “new way” is the relevant role of skepticism contributions to denounce and overcome dogmatisms. From this follows the filing, proposed as the center of formation, which has experience and ancient moral philosophy as the subject of its investigation. Drawing on a broad perspective of educational material and its peculiar pedagogical treatment, the pedagogical “new way” can also recognize and promote dialogue with other worldviews, derived from the diversity of ways of life and ways of interpreting the world, such as you can see it in “Dos canibais”. The formative framework proposed by Montaigne aims, in the end, at forming the character of a “sufficient man”, a “man of the world”.
id UFMT_d8ca1ae19c913a7c32661aa1008ba82a
oai_identifier_str oai:localhost:1/3850
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamentoMontaigneEducaçãoDiversidadeJulgamentoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAMontaigneEducationDiversityJudgmentThe research aims to approach Montaigne's conception of the “new way” of teaching, exposed in the chapters “Do Pedantismo” and “Da Educação das Crianças” of the Essays, and to propose, from this conception, the derivation of a formation open to dialogue with the diversity of customs and worldviews of the world, for this purpose the chapter “Dos cannibals” is exemplified. In the first two chapters mentioned, the "new way" is opposed to the results of empty and pedantic scholarship. Added to the “new way” is the relevant role of skepticism contributions to denounce and overcome dogmatisms. From this follows the filing, proposed as the center of formation, which has experience and ancient moral philosophy as the subject of its investigation. Drawing on a broad perspective of educational material and its peculiar pedagogical treatment, the pedagogical “new way” can also recognize and promote dialogue with other worldviews, derived from the diversity of ways of life and ways of interpreting the world, such as you can see it in “Dos canibais”. The formative framework proposed by Montaigne aims, in the end, at forming the character of a “sufficient man”, a “man of the world”.A pesquisa tem por objetivo abordar a concepção da “nova maneira” de ensinar de Montaigne, exposta nos capítulos “Do Pedantismo” e “Da Educação das Crianças” dos Ensaios, e propor, a partir dessa concepção, a derivação de uma formação aberta ao diálogo com a diversidade dos costumes e cosmovisões de mundo, para isso toma como exemplo o capítulo “Dos canibais”. Nos dois primeiros capítulos mencionados, a “nova maneira” é contraposta aos resultados da erudição vazia e pedantesca. Acrescenta-se à “nova maneira” o papel relevante dos aportes do ceticismo para denúncia e superação dos dogmatismos. Disso segue o ajuizamento proposto como o centro da formação, que tem na experiência e na filosofia moral antiga a matéria de sua investigação. Valendo-se de uma perspectiva alargada da matéria educacional e seu tratamento pedagógico peculiar, a “nova maneira” pedagógica pode também reconhecer e promover o diálogo com outras cosmovisões, derivadas da diversidade dos modos de vida e das formas de interpretação do mundo, como é possível constatar no “Dos canibais”. O arcabouço formativo proposto por Montaigne visa, ao final, à formação do caráter de um “homem suficiente”, um “homem do mundo”.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaTheobaldo, Maria Cristinahttp://lattes.cnpq.br/8561299541656407Theobaldo, Maria Cristina474.753.741-49http://lattes.cnpq.br/8561299541656407Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231474.753.741-49Orione, Eduino Jose de Macedo412.015.661-34http://lattes.cnpq.br/2894828763551868Reis, José Antônio dos2023-03-16T17:26:10Z2021-10-222023-03-16T17:26:10Z2021-08-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisREIS, José Antônio dos. A educação em Montaigne: uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento. 2021. 136 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3850porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-17T07:00:36Zoai:localhost:1/3850Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-17T07:00:36Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
title A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
spellingShingle A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
Reis, José Antônio dos
Montaigne
Educação
Diversidade
Julgamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Montaigne
Education
Diversity
Judgment
title_short A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
title_full A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
title_fullStr A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
title_full_unstemmed A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
title_sort A educação em Montaigne : uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento
author Reis, José Antônio dos
author_facet Reis, José Antônio dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Theobaldo, Maria Cristina
http://lattes.cnpq.br/8561299541656407
Theobaldo, Maria Cristina
474.753.741-49
http://lattes.cnpq.br/8561299541656407
Monteiro, Silas Borges
028.944.928-63
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
474.753.741-49
Orione, Eduino Jose de Macedo
412.015.661-34
http://lattes.cnpq.br/2894828763551868
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, José Antônio dos
dc.subject.por.fl_str_mv Montaigne
Educação
Diversidade
Julgamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Montaigne
Education
Diversity
Judgment
topic Montaigne
Educação
Diversidade
Julgamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Montaigne
Education
Diversity
Judgment
description The research aims to approach Montaigne's conception of the “new way” of teaching, exposed in the chapters “Do Pedantismo” and “Da Educação das Crianças” of the Essays, and to propose, from this conception, the derivation of a formation open to dialogue with the diversity of customs and worldviews of the world, for this purpose the chapter “Dos cannibals” is exemplified. In the first two chapters mentioned, the "new way" is opposed to the results of empty and pedantic scholarship. Added to the “new way” is the relevant role of skepticism contributions to denounce and overcome dogmatisms. From this follows the filing, proposed as the center of formation, which has experience and ancient moral philosophy as the subject of its investigation. Drawing on a broad perspective of educational material and its peculiar pedagogical treatment, the pedagogical “new way” can also recognize and promote dialogue with other worldviews, derived from the diversity of ways of life and ways of interpreting the world, such as you can see it in “Dos canibais”. The formative framework proposed by Montaigne aims, in the end, at forming the character of a “sufficient man”, a “man of the world”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-22
2021-08-12
2023-03-16T17:26:10Z
2023-03-16T17:26:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REIS, José Antônio dos. A educação em Montaigne: uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento. 2021. 136 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3850
identifier_str_mv REIS, José Antônio dos. A educação em Montaigne: uma perspectiva da diversidade na exercitação do julgamento. 2021. 136 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648526144077824