From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coppi, Luiz Antonio Callegari
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357
Resumo: During the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies.
id UNICAMP-18_8fe4960c56a0ae3c6dfffc8738c4c626
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675357
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneityDo uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade MontaigneComeniusDidáticaDiversidade de interpretaçõesMontaigneComeniusDidáticaDiversidade de interpretaçõesMontaigneComeniusDidáticaDiversity of interpretationsDuring the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies.Na profusão textual derivada da prensa de Gutenberg, Comenius e Montaigne elaboram reflexões pedagógicas que, de forma mais ou menos evidente, debruçam-se sobre a diversidade de opiniões e de interpretações e propõem como lidar com ela. O primeiro busca neutralizá-la afirmando a palavra divina como única e, portanto, critério para a definição do que é pertinente no interior das escolas; o segundo aposta na "frequentação do mundo" e na potência que essa variedade tem de dar contornos mais modestos e responsáveis àquilo que se sabe. Neste artigo, pretende-se apresentar esses dois encaminhamentos com vistas a refletir sobre como podem contribuir para pensar a sala de aula contemporânea também atravessada por múltiplos discursos, verdadeiros ou não, oriundos das tecnologias digitais.Na profusão textual derivada da prensa de Gutenberg, Comenius e Montaigne elaboram reflexões pedagógicas que, de forma mais ou menos evidente, debruçam-se sobre a diversidade de opiniões e de interpretações e propõem como lidar com ela. O primeiro busca neutralizá-la afirmando a palavra divina como única e, portanto, critério para a definição do que é pertinente no interior das escolas; o segundo aposta na "frequentação do mundo" e na potência que essa variedade tem de dar contornos mais modestos e responsáveis àquilo que se sabe. Neste artigo, pretende-se apresentar esses dois encaminhamentos com vistas a refletir sobre como podem contribuir para pensar a sala de aula contemporânea também atravessada por múltiplos discursos, verdadeiros ou não, oriundos das tecnologias digitais.Universidade Estadual de Campinas2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202200571980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33262https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33263Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoppi, Luiz Antonio Callegari2023-12-21T17:59:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675357Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-12-21T17:59:42Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade
Do uno ao múltiplo: as didáticas de Comenius e de Montaigne e a diversidade e suas contribuições para a contemporaneidade
title From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
spellingShingle From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
Coppi, Luiz Antonio Callegari
Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversity of interpretations
title_short From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
title_full From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
title_fullStr From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
title_full_unstemmed From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
title_sort From unity to multiplicity: Comenius’ and Montaigne’s didactics and diversity and its contributions to contemporaneity
author Coppi, Luiz Antonio Callegari
author_facet Coppi, Luiz Antonio Callegari
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coppi, Luiz Antonio Callegari
dc.subject.por.fl_str_mv Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversity of interpretations
topic Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversidade de interpretações
Montaigne
Comenius
Didática
Diversity of interpretations
description During the textual profusion derived from Gutenberg’s press, Comenius and Montaigne elaborated pedagogical reflections that, more or less evidently, take the diversity of opinions and interpretations as an object and propose different ways to deal with it. The former tries to neutralize it by reinforcing the divine word as the only one and, hence, the reference to define what is important inside schools, whereas the latter proposes “experiencing the world” and the power of this variety to provide more modest and responsible outlines to what is known. This study aims to describe these viewpoints to reflect on how they may contribute to discuss contemporary classroom, which is also crossed by multiple discourses (whether true or not) originated from digital technologies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33262
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675357/33263
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil, Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057
Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20220057
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190537887744