Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/5864 |
Resumo: | In this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air. |
id |
UFMT_dd8031fc9fb49c8799da08e254003c28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5864 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduinoArduinoUmidade relativa do arFísicaEnsino básicoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAArduinoRelative air humidityPhysicsBasic educationIn this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air.CAPESNeste momento atípico em que nos encontramos, uma pandemia que afetou principalmente a educação brasileira, trazendo consigo inúmeras consequências como: o aumento da evasão escolar, aumento da desigualdade social e financeira eprincipalmente a falta de estrutura tecnológica tanto para o aluno quanto para o professor. Impondo assim um enorme desafio aos professores, que tiveram que adequar o conforto da sua casa transformando-a em sala de aula para que pudessem compartilhar o máximo de conhecimentos aos seus alunos. Pensando nisso, este produto educacional foi elaborado com a finalidade dedisponibilizar para o professor que ministra aula nos anos finais do ensino fundamental ou no ensino médio, um minicurso que lhe forneça mais uma opção experimental a ser implementada em sala de aula, trazendo a Física que está oculta entre as fórmulas e números para o cotidiano, permitindo o aluno trabalhar e manipular planilhas eletrônicas e sensores, fazendo a medição e observação de variáveis físicas (HAAG et al., 2005). A construção de um termo- higrômetro com Arduino tem sido uma ótima opção para a complementar e ensinar conceitos de Física. E através deste proporcionar aos alunos uma abordagem mais dinâmica e didática sobre um tema pouco abordado em sala de aula que é a umidade relativa do ar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445Curvo, Eduardo Augusto Campos697.437.201-97http://lattes.cnpq.br/8170800329568830594.274.341-04Silva, Stefano Teixeira022.352.311-95http://lattes.cnpq.br/2772385658918940Silva, Dulce Ferreira da2024-09-03T15:37:34Z2022-06-012024-09-03T15:37:34Z2022-05-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022.http://ri.ufmt.br/handle/1/5864porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-09-04T07:01:15Zoai:localhost:1/5864Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-09-04T07:01:15Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
title |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
spellingShingle |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino Silva, Dulce Ferreira da Arduino Umidade relativa do ar Física Ensino básico CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Arduino Relative air humidity Physics Basic education |
title_short |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
title_full |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
title_fullStr |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
title_full_unstemmed |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
title_sort |
Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino |
author |
Silva, Dulce Ferreira da |
author_facet |
Silva, Dulce Ferreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barros, Marcelo Paes de http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 Barros, Marcelo Paes de 594.274.341-04 http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 Curvo, Eduardo Augusto Campos 697.437.201-97 http://lattes.cnpq.br/8170800329568830 594.274.341-04 Silva, Stefano Teixeira 022.352.311-95 http://lattes.cnpq.br/2772385658918940 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Dulce Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arduino Umidade relativa do ar Física Ensino básico CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Arduino Relative air humidity Physics Basic education |
topic |
Arduino Umidade relativa do ar Física Ensino básico CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Arduino Relative air humidity Physics Basic education |
description |
In this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01 2022-05-03 2024-09-03T15:37:34Z 2024-09-03T15:37:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022. http://ri.ufmt.br/handle/1/5864 |
identifier_str_mv |
SILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/5864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1813550371022307328 |