Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Dulce Ferreira da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5864
Resumo: In this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air.
id UFMT_dd8031fc9fb49c8799da08e254003c28
oai_identifier_str oai:localhost:1/5864
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduinoArduinoUmidade relativa do arFísicaEnsino básicoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAArduinoRelative air humidityPhysicsBasic educationIn this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air.CAPESNeste momento atípico em que nos encontramos, uma pandemia que afetou principalmente a educação brasileira, trazendo consigo inúmeras consequências como: o aumento da evasão escolar, aumento da desigualdade social e financeira eprincipalmente a falta de estrutura tecnológica tanto para o aluno quanto para o professor. Impondo assim um enorme desafio aos professores, que tiveram que adequar o conforto da sua casa transformando-a em sala de aula para que pudessem compartilhar o máximo de conhecimentos aos seus alunos. Pensando nisso, este produto educacional foi elaborado com a finalidade dedisponibilizar para o professor que ministra aula nos anos finais do ensino fundamental ou no ensino médio, um minicurso que lhe forneça mais uma opção experimental a ser implementada em sala de aula, trazendo a Física que está oculta entre as fórmulas e números para o cotidiano, permitindo o aluno trabalhar e manipular planilhas eletrônicas e sensores, fazendo a medição e observação de variáveis físicas (HAAG et al., 2005). A construção de um termo- higrômetro com Arduino tem sido uma ótima opção para a complementar e ensinar conceitos de Física. E através deste proporcionar aos alunos uma abordagem mais dinâmica e didática sobre um tema pouco abordado em sala de aula que é a umidade relativa do ar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445Curvo, Eduardo Augusto Campos697.437.201-97http://lattes.cnpq.br/8170800329568830594.274.341-04Silva, Stefano Teixeira022.352.311-95http://lattes.cnpq.br/2772385658918940Silva, Dulce Ferreira da2024-09-03T15:37:34Z2022-06-012024-09-03T15:37:34Z2022-05-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022.http://ri.ufmt.br/handle/1/5864porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-09-04T07:01:15Zoai:localhost:1/5864Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-09-04T07:01:15Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
title Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
spellingShingle Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
Silva, Dulce Ferreira da
Arduino
Umidade relativa do ar
Física
Ensino básico
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Arduino
Relative air humidity
Physics
Basic education
title_short Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
title_full Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
title_fullStr Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
title_full_unstemmed Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
title_sort Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino
author Silva, Dulce Ferreira da
author_facet Silva, Dulce Ferreira da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barros, Marcelo Paes de
http://lattes.cnpq.br/0322922106383445
Barros, Marcelo Paes de
594.274.341-04
http://lattes.cnpq.br/0322922106383445
Curvo, Eduardo Augusto Campos
697.437.201-97
http://lattes.cnpq.br/8170800329568830
594.274.341-04
Silva, Stefano Teixeira
022.352.311-95
http://lattes.cnpq.br/2772385658918940
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Dulce Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Arduino
Umidade relativa do ar
Física
Ensino básico
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Arduino
Relative air humidity
Physics
Basic education
topic Arduino
Umidade relativa do ar
Física
Ensino básico
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Arduino
Relative air humidity
Physics
Basic education
description In this atypical moment in which we find ourselves, a pandemic that mainly affected Brazilian education, bringing with it numerous consequences such as: the increase in school dropout, increased social and financial inequality and especially the lack of technological structure for both the student and the teacher. Thus imposing a huge challenge to teachers, who had to adapt the comfort of their home by transforming it into a classroom so that they could share as much knowledge as possible with their students. With that in mind, this educational product was designed with the purpose of providing the teacher who teaches classes in the final years of elementary school or high school, a mini-course that provides him with another experimental option to be implemented in the classroom, bringing Physics which is hidden between formulas and numbers for everyday life, allowing the student to work and manipulate electronic spreadsheets and sensors, making the measurement and observation of physical variables (HAAG et al., 2005). The construction of a thermohygrometer with Arduino has been a great option to complement and teach Physics concepts. And through this to provide students with a more dynamic and didactic approach on a topic little discussed in the classroom, which is the relative humidity of the air.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01
2022-05-03
2024-09-03T15:37:34Z
2024-09-03T15:37:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5864
identifier_str_mv SILVA, Dulce Ferreira da. Uma sequência de ensino-aprendizagem sobre umidade relativa do ar utilizando um termo-higrômetro com arduino. 2022. 136 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2022.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1813550371022307328