Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4357 |
Resumo: | Among the feasible alternatives of mobilization of the educational practice in Elementary Education Science, there are several alternatives, of which we can mention the Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) which has gained prominence, according to the results obtained, in a national scenario. Given the above mentioned, it is our aim to verify what are the possible contributions of the use of Potentially Significant Teaching Units – UEPS for the development of Physics teaching in Elementary Education; explore and investigate on how using a weather bureau contributes to Significant Learning of Elementary School students; follow, mark and consort the teaching procedures that favor meaningful learning for students; describe and analyze the experiments used in classroom practice with Elementary Education 9th graders and to deepen the concepts that involve Physics. The methodology used for data collection is qualitative in the bias of action - research, based on Trip (2005). Following this point of perspective, we used an important instrument which is a weather bureau for the application of theoretical concepts and practical experiments practiced in the process of teaching and learning, methodological strategy that enabled students to have a meaningful learning. As a result, it was verified the learning of the Elementary School 9th graders through the assay on Thermal Physics. |
id |
UFMT_e0f30373b61d8282fada1747d6ce5898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4357 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em FísicaFísica térmicaAprendizagem significativaUEPSCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAThermal physicsSignificant learningUEPSAmong the feasible alternatives of mobilization of the educational practice in Elementary Education Science, there are several alternatives, of which we can mention the Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) which has gained prominence, according to the results obtained, in a national scenario. Given the above mentioned, it is our aim to verify what are the possible contributions of the use of Potentially Significant Teaching Units – UEPS for the development of Physics teaching in Elementary Education; explore and investigate on how using a weather bureau contributes to Significant Learning of Elementary School students; follow, mark and consort the teaching procedures that favor meaningful learning for students; describe and analyze the experiments used in classroom practice with Elementary Education 9th graders and to deepen the concepts that involve Physics. The methodology used for data collection is qualitative in the bias of action - research, based on Trip (2005). Following this point of perspective, we used an important instrument which is a weather bureau for the application of theoretical concepts and practical experiments practiced in the process of teaching and learning, methodological strategy that enabled students to have a meaningful learning. As a result, it was verified the learning of the Elementary School 9th graders through the assay on Thermal Physics.Dentre as alternativas viáveis de mobilização da prática educativa em Ciências no Ensino Fundamental, existem diversas alternativas, das quais podemos citar a Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) que tem ocupado destaque, diante dos resultados obtidos, em cenário nacional. Perante o exposto, objetivou-se verificar quais as possíveis contribuições do uso das Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS para o desenvolvimento do ensino de Física no Ensino Fundamental; investigar como o uso de uma estação meteorológica contribuiu à Aprendizagem Significativa dos alunos do Ensino Fundamental; acompanhar os procedimentos de ensino que favoreceram a aprendizagem significativa dos alunos; descrever e analisar os experimentos utilizados na prática de sala de aula com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental e aprofundar os conceitos que envolvem a Física. A metodologia utilizada para coleta de dados foi qualitativa no viés da pesquisa-ação. Nesta perspectiva, nos servimos de um instrumento importante que foi uma estação meteorológica para aplicação de conceitos teóricos e experimentações práticas vivenciadas no processo de ensino e de aprendizagem, estratégia metodológica que favoreceu aos alunos aprenderem de forma significativa. Como resultado, constatou-se a aprendizagem dos alunos do 9º ano do Ensino Fundamental a partir do ensaio sobre Física Térmica.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências NaturaisBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445Rinaldi, Carlos556.758.918-20http://lattes.cnpq.br/5080147590223202594.274.341-04Cunha, Marion Machado512.626.060-04http://lattes.cnpq.br/3219438851193034Contin, Rita de Cássia2023-06-26T16:56:52Z2018-01-092023-06-26T16:56:52Z2017-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCONTIN, Rita de Cássia. Ensino de conceitos de Termodinâmica: estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física. 2017. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4357porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-29T07:11:02Zoai:localhost:1/4357Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-29T07:11:02Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
title |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
spellingShingle |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física Contin, Rita de Cássia Física térmica Aprendizagem significativa UEPS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Thermal physics Significant learning UEPS |
title_short |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
title_full |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
title_fullStr |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
title_full_unstemmed |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
title_sort |
Ensino de conceitos de Termodinâmica : estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física |
author |
Contin, Rita de Cássia |
author_facet |
Contin, Rita de Cássia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barros, Marcelo Paes de http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 Barros, Marcelo Paes de 594.274.341-04 http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 Rinaldi, Carlos 556.758.918-20 http://lattes.cnpq.br/5080147590223202 594.274.341-04 Cunha, Marion Machado 512.626.060-04 http://lattes.cnpq.br/3219438851193034 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Contin, Rita de Cássia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Física térmica Aprendizagem significativa UEPS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Thermal physics Significant learning UEPS |
topic |
Física térmica Aprendizagem significativa UEPS CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Thermal physics Significant learning UEPS |
description |
Among the feasible alternatives of mobilization of the educational practice in Elementary Education Science, there are several alternatives, of which we can mention the Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) which has gained prominence, according to the results obtained, in a national scenario. Given the above mentioned, it is our aim to verify what are the possible contributions of the use of Potentially Significant Teaching Units – UEPS for the development of Physics teaching in Elementary Education; explore and investigate on how using a weather bureau contributes to Significant Learning of Elementary School students; follow, mark and consort the teaching procedures that favor meaningful learning for students; describe and analyze the experiments used in classroom practice with Elementary Education 9th graders and to deepen the concepts that involve Physics. The methodology used for data collection is qualitative in the bias of action - research, based on Trip (2005). Following this point of perspective, we used an important instrument which is a weather bureau for the application of theoretical concepts and practical experiments practiced in the process of teaching and learning, methodological strategy that enabled students to have a meaningful learning. As a result, it was verified the learning of the Elementary School 9th graders through the assay on Thermal Physics. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-05 2018-01-09 2023-06-26T16:56:52Z 2023-06-26T16:56:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CONTIN, Rita de Cássia. Ensino de conceitos de Termodinâmica: estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física. 2017. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/4357 |
identifier_str_mv |
CONTIN, Rita de Cássia. Ensino de conceitos de Termodinâmica: estação meteorológica como possibilidade de aprendizagem em Física. 2017. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1800846279945748480 |