Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Raquel Mützenberg
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1596
Resumo: This work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator.
id UFMT_e196f8b101be0af588217bb07f3782e5
oai_identifier_str oai:localhost:1/1596
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneoDobraTeatro de animaçãoCorpoMaiêuticaPeleCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESFoldTheater of animationBodyMaieuticaSkinThis work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator.CAPESEste trabalho pretende discutir manifestações contemporâneas do teatro de animação, nas quais registram-se diversas produções em que o ator-animador oferece movimentos, voz e respiração a um boneco ou objeto, e também partes do seu corpo para constituir estruturalmente o objeto a ser animado. Nestas manifestações aparecem poéticas que se caracterizam pela criação de "dobras" na relação cênica ator-boneco e na função dos corpos do ator e do boneco. As novas relações entre o sujeito criador e o objeto criado, predominando a desmistificação na animação de bonecos, são compreendidas como disparadoras de processos de singularização e, nesta pesquisa, serão analisados a partir da experiência, do sentir com a própria pele. Partindo, também, da noção de dobra de Deleuze e discussões sobre subjetividade, refletiremos sobre o processo criativo da performance "Maiêutica", criada durante a pesquisa de mestrado em workshop com a bonequeira Natacha Belova, e realizada com um boneco que se desdobra do corpo do ator-animador.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaAzevedo, Maria Thereza de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8345268053922687Azevedo, Maria Thereza de Oliveira546.410.717-72http://lattes.cnpq.br/8345268053922687Soares, Teresinha Rodrigues Prada058.228.658-10http://lattes.cnpq.br/5500175848640333546.410.717-72Borges, Paulo César Balardim554.328.750-04http://lattes.cnpq.br/9137483053075236Andrade, Raquel Mützenberg2019-11-21T15:33:51Z20182019-11-21T15:33:51Z2017-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/1596porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-27T20:09:11Zoai:localhost:1/1596Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-27T20:09:11Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
title Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
spellingShingle Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
Andrade, Raquel Mützenberg
Dobra
Teatro de animação
Corpo
Maiêutica
Pele
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Fold
Theater of animation
Body
Maieutica
Skin
title_short Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
title_full Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
title_fullStr Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
title_full_unstemmed Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
title_sort Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
author Andrade, Raquel Mützenberg
author_facet Andrade, Raquel Mützenberg
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Azevedo, Maria Thereza de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/8345268053922687
Azevedo, Maria Thereza de Oliveira
546.410.717-72
http://lattes.cnpq.br/8345268053922687
Soares, Teresinha Rodrigues Prada
058.228.658-10
http://lattes.cnpq.br/5500175848640333
546.410.717-72
Borges, Paulo César Balardim
554.328.750-04
http://lattes.cnpq.br/9137483053075236
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Raquel Mützenberg
dc.subject.por.fl_str_mv Dobra
Teatro de animação
Corpo
Maiêutica
Pele
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Fold
Theater of animation
Body
Maieutica
Skin
topic Dobra
Teatro de animação
Corpo
Maiêutica
Pele
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Fold
Theater of animation
Body
Maieutica
Skin
description This work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-27
2018
2019-11-21T15:33:51Z
2019-11-21T15:33:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/1596
identifier_str_mv ANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/1596
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846262784753664