Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1596 |
Resumo: | This work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator. |
id |
UFMT_e196f8b101be0af588217bb07f3782e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1596 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneoDobraTeatro de animaçãoCorpoMaiêuticaPeleCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESFoldTheater of animationBodyMaieuticaSkinThis work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator.CAPESEste trabalho pretende discutir manifestações contemporâneas do teatro de animação, nas quais registram-se diversas produções em que o ator-animador oferece movimentos, voz e respiração a um boneco ou objeto, e também partes do seu corpo para constituir estruturalmente o objeto a ser animado. Nestas manifestações aparecem poéticas que se caracterizam pela criação de "dobras" na relação cênica ator-boneco e na função dos corpos do ator e do boneco. As novas relações entre o sujeito criador e o objeto criado, predominando a desmistificação na animação de bonecos, são compreendidas como disparadoras de processos de singularização e, nesta pesquisa, serão analisados a partir da experiência, do sentir com a própria pele. Partindo, também, da noção de dobra de Deleuze e discussões sobre subjetividade, refletiremos sobre o processo criativo da performance "Maiêutica", criada durante a pesquisa de mestrado em workshop com a bonequeira Natacha Belova, e realizada com um boneco que se desdobra do corpo do ator-animador.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaAzevedo, Maria Thereza de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8345268053922687Azevedo, Maria Thereza de Oliveira546.410.717-72http://lattes.cnpq.br/8345268053922687Soares, Teresinha Rodrigues Prada058.228.658-10http://lattes.cnpq.br/5500175848640333546.410.717-72Borges, Paulo César Balardim554.328.750-04http://lattes.cnpq.br/9137483053075236Andrade, Raquel Mützenberg2019-11-21T15:33:51Z20182019-11-21T15:33:51Z2017-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/1596porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-27T20:09:11Zoai:localhost:1/1596Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-27T20:09:11Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
title |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
spellingShingle |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo Andrade, Raquel Mützenberg Dobra Teatro de animação Corpo Maiêutica Pele CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Fold Theater of animation Body Maieutica Skin |
title_short |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
title_full |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
title_fullStr |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
title_sort |
Dobras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo |
author |
Andrade, Raquel Mützenberg |
author_facet |
Andrade, Raquel Mützenberg |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Azevedo, Maria Thereza de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8345268053922687 Azevedo, Maria Thereza de Oliveira 546.410.717-72 http://lattes.cnpq.br/8345268053922687 Soares, Teresinha Rodrigues Prada 058.228.658-10 http://lattes.cnpq.br/5500175848640333 546.410.717-72 Borges, Paulo César Balardim 554.328.750-04 http://lattes.cnpq.br/9137483053075236 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Raquel Mützenberg |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dobra Teatro de animação Corpo Maiêutica Pele CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Fold Theater of animation Body Maieutica Skin |
topic |
Dobra Teatro de animação Corpo Maiêutica Pele CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Fold Theater of animation Body Maieutica Skin |
description |
This work intends to discuss contemporary manifestations of the theater of animation, in which are registered several productions in which the actor offers movements, voice and breathing to a puppet or object, and also to parts of his own body to constitute structurally the object to be animated. In these manifestations appears poetics that are characterized by the creation of "folds" in the relation actor-puppet and in the function of the bodies of the actor and the puppet. The new relationships between the creative bloke and the created object, predominating the demystification in the animation of puppet, are understood as triggers of processes of singularization and, in this research, will be analyzed from the experience, from the feeling with the own skin. Based on the notion of Deleuze's folding and discussions about subjectivity, we will reflect on the creative process of the "Maiêutica" performance, created during this reasearch in a workshop with the puppeteer Natacha Belova, and performed with a puppet that unfolds from the body of the actor-animator. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-27 2018 2019-11-21T15:33:51Z 2019-11-21T15:33:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/1596 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Raquel Mützenberg. (D)obras da pele: processo maiêutica e a presença do corpo do ator no teatro de animação contemporâneo. 2017. 93 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1596 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1800846262784753664 |