Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tognon, Michele Eidt
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2055
Resumo: Considering the current scenario of Botany teaching in our country, its importance to the un-derstanding of natural phenomena, and to meet the demand for teaching focused on the under-standing of the nature of science, the assimilation of concepts and the understanding of the impacts of science and its technologies, it was developed a teaching resource in order to make the teaching of Botany more motivating and contribute to the Scientific Literacy of high school students. This study follows a quanti-qualitative approach and its methodological proposal is in accordance to a cognitive/cultural view of teaching. The study was carried out involving 3rd year students from the Dom Bosco Public School in Lucas do Rio Verde. There is a teaching potential in this didactic teaching in promoting advances to students´ scientific literacy. The implementation of the Investigative Teaching Sequence allowed students the possibility of dis-cussing, building concepts and the contact with the scientific method; to the researcher the im-plementation allowed the reflection about possible solutions concerning the role of elaborating investigative teaching strategies for students´ learning. It is believed that this research may con-tribute so that Biology teachers can identify methodological aspects that facilitate scientific literacy and the construction of knowledge in Botany. In addition, it is hoped that it may moti-vate teachers to develop their own “investigative teaching sequences” considering their local problems as starting points.
id UFMT_ec003975604c736cbd33ee07328fdb0d
oai_identifier_str oai:localhost:1/2055
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de BotânicaEnsino de BotânicaSequência de ensino investigativoAlfabetização científicaCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASBotanic teachingInvestigative teaching sequenceLiteracyConsidering the current scenario of Botany teaching in our country, its importance to the un-derstanding of natural phenomena, and to meet the demand for teaching focused on the under-standing of the nature of science, the assimilation of concepts and the understanding of the impacts of science and its technologies, it was developed a teaching resource in order to make the teaching of Botany more motivating and contribute to the Scientific Literacy of high school students. This study follows a quanti-qualitative approach and its methodological proposal is in accordance to a cognitive/cultural view of teaching. The study was carried out involving 3rd year students from the Dom Bosco Public School in Lucas do Rio Verde. There is a teaching potential in this didactic teaching in promoting advances to students´ scientific literacy. The implementation of the Investigative Teaching Sequence allowed students the possibility of dis-cussing, building concepts and the contact with the scientific method; to the researcher the im-plementation allowed the reflection about possible solutions concerning the role of elaborating investigative teaching strategies for students´ learning. It is believed that this research may con-tribute so that Biology teachers can identify methodological aspects that facilitate scientific literacy and the construction of knowledge in Botany. In addition, it is hoped that it may moti-vate teachers to develop their own “investigative teaching sequences” considering their local problems as starting points.CAPESConsiderando o atual cenário do ensino de Botânica no país, sua importância para a compreen-são dos fenômenos naturais e atendendo à demanda de um ensino voltado para o entendimento da natureza da ciência, da assimilação de conceitos e da compreensão dos impactos da ciência e das suas tecnologias, desenvolvemos um produto didático afim de tornar o ensino de Botânica mais motivador e contribuir para a Alfabetização Científica (AC) de estudantes do Ensino Mé-dio. Este trabalho possui uma natureza quanti-qualitativa e a proposta metodológica desenvol-vida está em concordância com a visão cognitiva/cultural de ensino. O trabalho foi realizado com estudantes do 3o ano do Ensino Médio da Escola Estadual Dom Bosco, localizada no mu-nicípio de Lucas do Rio Verde, Mato Grosso. Existe um potencial didático nesta sequência em promover avanços na Alfabetização Científica dos estudantes. A aplicação da Sequência de Ensino Investigativo proporcionou aos alunos a possibilidade de argumentação, construção de conceitos e o contato com o método científico e à pesquisadora-professora a possibilidade de reflexão sobre possíveis soluções para o papel da formulação de estratégias de ensino investi-gativo na aprendizagem dos estudantes. Acredita-se que este trabalho possa contribuir para que professores de Biologia identifiquem aspectos metodológicos facilitadores da Alfabetização Científica e da construção de conhecimentos em Botânica e possa inspirar professores a cons-truir suas próprias “sequências de ensino investigativo” tomando problemáticas locais como ponto de partida.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Biociências (IB)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIOOliveira, Patrícia Carlahttp://lattes.cnpq.br/3085686703641324Añez, Rogério Benedito da Silva545.169.271-87http://lattes.cnpq.br/1344182508125916Oliveira, Graciela da Silva965.029.161-04http://lattes.cnpq.br/4532583858783391786.172.271-68Oliveira, Patrícia Carla786.172.271-68http://lattes.cnpq.br/3085686703641324Tognon, Michele Eidt2020-07-03T16:00:04Z2019-112020-07-03T16:00:04Z2019-07-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTOGNON, Michele Eidt. Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/2055porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-26T15:05:08Zoai:localhost:1/2055Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-26T15:05:08Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
title Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
spellingShingle Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
Tognon, Michele Eidt
Ensino de Botânica
Sequência de ensino investigativo
Alfabetização científica
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Botanic teaching
Investigative teaching sequence
Literacy
title_short Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
title_full Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
title_fullStr Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
title_full_unstemmed Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
title_sort Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica
author Tognon, Michele Eidt
author_facet Tognon, Michele Eidt
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Patrícia Carla
http://lattes.cnpq.br/3085686703641324
Añez, Rogério Benedito da Silva
545.169.271-87
http://lattes.cnpq.br/1344182508125916
Oliveira, Graciela da Silva
965.029.161-04
http://lattes.cnpq.br/4532583858783391
786.172.271-68
Oliveira, Patrícia Carla
786.172.271-68
http://lattes.cnpq.br/3085686703641324
dc.contributor.author.fl_str_mv Tognon, Michele Eidt
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Botânica
Sequência de ensino investigativo
Alfabetização científica
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Botanic teaching
Investigative teaching sequence
Literacy
topic Ensino de Botânica
Sequência de ensino investigativo
Alfabetização científica
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
Botanic teaching
Investigative teaching sequence
Literacy
description Considering the current scenario of Botany teaching in our country, its importance to the un-derstanding of natural phenomena, and to meet the demand for teaching focused on the under-standing of the nature of science, the assimilation of concepts and the understanding of the impacts of science and its technologies, it was developed a teaching resource in order to make the teaching of Botany more motivating and contribute to the Scientific Literacy of high school students. This study follows a quanti-qualitative approach and its methodological proposal is in accordance to a cognitive/cultural view of teaching. The study was carried out involving 3rd year students from the Dom Bosco Public School in Lucas do Rio Verde. There is a teaching potential in this didactic teaching in promoting advances to students´ scientific literacy. The implementation of the Investigative Teaching Sequence allowed students the possibility of dis-cussing, building concepts and the contact with the scientific method; to the researcher the im-plementation allowed the reflection about possible solutions concerning the role of elaborating investigative teaching strategies for students´ learning. It is believed that this research may con-tribute so that Biology teachers can identify methodological aspects that facilitate scientific literacy and the construction of knowledge in Botany. In addition, it is hoped that it may moti-vate teachers to develop their own “investigative teaching sequences” considering their local problems as starting points.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11
2019-07-15
2020-07-03T16:00:04Z
2020-07-03T16:00:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TOGNON, Michele Eidt. Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2019.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2055
identifier_str_mv TOGNON, Michele Eidt. Construção e aplicação de uma sequência de ensino investigativo para o ensino de Botânica. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Biociências, Cuiabá, 2019.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Biociências (IB)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846266148585472