Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/857 |
Resumo: | The public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe. |
id |
UFMT_f3effd2225a8236305bedf36ebc90784 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/857 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidadesEducação popularEducador popularAutonomiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPopular educationPopular educatorAutonomyThe public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe.CAPESAs escolas públicas, especialmente as que ofertam a educação básica, são freqüentadas na sua maioria absoluta, por educandos das classes populares, porém, o modelo de educação ofertada pelo estado não atende seus interesses, seus sonhos e suas perspectivas. Este trabalho aborda os conflitos, os limites e as possibilidades de uma educação pública que atenda aos interesses das classes populares. Os sujeitos desta pesquisa são educadores e educandos de uma escola pública de Cuiabá, que oferta e educação de jovens e adultos. Para um resultado mais próximo possível da realidade, optei pela pesquisa qualitativa, com um caráter do tipo etnográfico, numa perspectiva crítica-dialética. Como procedimentos metodológicos foram adotados registros de áudio, questionários, entrevistas pré-elaboradas, filmagens, relatos e observações. A fundamentação teórica do estudo se deu, sobretudo, nos estudos de educadores como Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel, entre outros. Os resultados se revelam na análise dos dados que, apesar dos conflitos, a realidade atual, exige um novo olhar para uma educação pública que venha de encontro aos interesses das classes populares. Os resultados anunciam ainda, as possibilidades de a educação popular ser praticada no âmbito das escolas públicas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoPassos, Luiz Augustohttp://lattes.cnpq.br/5248678282985273Silva, Percival Tavares da698.836.298-34http://lattes.cnpq.br/6360865699736828Castilho, Suely Dulce de551.500.631-34http://lattes.cnpq.br/3319256499971932011.741.408-52Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273Sousa, Edinaldo Gomes de2019-02-22T11:53:21Z2012-01-312019-02-22T11:53:21Z2011-05-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011.http://ri.ufmt.br/handle/1/857porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-02-25T07:07:23Zoai:localhost:1/857Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-02-25T07:07:23Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
title |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
spellingShingle |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades Sousa, Edinaldo Gomes de Educação popular Educador popular Autonomia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Popular education Popular educator Autonomy |
title_short |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
title_full |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
title_fullStr |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
title_full_unstemmed |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
title_sort |
Educação popular na escola pública : conflitos, limites e possibilidades |
author |
Sousa, Edinaldo Gomes de |
author_facet |
Sousa, Edinaldo Gomes de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Passos, Luiz Augusto http://lattes.cnpq.br/5248678282985273 Silva, Percival Tavares da 698.836.298-34 http://lattes.cnpq.br/6360865699736828 Castilho, Suely Dulce de 551.500.631-34 http://lattes.cnpq.br/3319256499971932 011.741.408-52 Passos, Luiz Augusto 011.741.408-52 http://lattes.cnpq.br/5248678282985273 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Edinaldo Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação popular Educador popular Autonomia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Popular education Popular educator Autonomy |
topic |
Educação popular Educador popular Autonomia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Popular education Popular educator Autonomy |
description |
The public schools, especially the ones offering basic education, are frequented, mostly, by students from low social classes. However, the educational model adopted by the stated does not meet their interests, their dreams and their perspectives. This work is centered in these conflicts, the limits and possibilities of a public education capable of attend the need of mass classes. The subjects of this research are educators and students of a Cuiabá’s public school dealing with youth and adults education. For a result as close as possible of the reality, I choose a qualitative method, with ethnographic, in critical-dialectical perspective. As methodological proceedings we adopted audio records, questionnaire, pre-elaborated interviews, video recordings, reports and observations. The theoretical foundations are based, mostly, in the research of educator like Paulo Freire, Moacir Gadotti, Carlos Alberto Torres, Carlos Brandão, Celso de Rui Beisiegel among others. The results revealed in the data analysis show that, even with these conflicts, the actual reality demands a new behavior when dealing with public education, especially to offer mass classes what they really want. The results still show the possibilities of a popular education committed in the public schools universe. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-13 2012-01-31 2019-02-22T11:53:21Z 2019-02-22T11:53:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011. http://ri.ufmt.br/handle/1/857 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Edinaldo Gomes de. Educação popular na escola pública: conflitos, limites e possibilidades. 2011. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2011. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/857 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648493077233664 |