UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Universidade Franciscana |
Texto Completo: | http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376 |
Resumo: | In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked. |
id |
UFN-1_278a0f32115abd64581f61db0a58faba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/376 |
network_acronym_str |
UFN-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
repository_id_str |
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request |
spelling |
Bisognin, EleniCPF:13244833004CPF:99075946015http://lattes.cnpq.br/5234509598263304Refatti, Liliane Rose2018-06-27T19:13:06Z2012-12-13REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked.No presente trabalho investigou-se as contribuições da metodologia da Engenharia Didática juntamente com os softwares GeoGebra e Cabri 3D na compreensão do conceito de transformação geométrica, numa turma do curso de Licenciatura em Matemática. Questionou-se, se os ambientes de Geometria Dinâmica promovem o desenvolvimento das competências geométricas dos alunos; se a interação propiciada pelos softwares, auxiliaram no processo de construção do conhecimento relativo às transformações geométricas; e a maneira como os alunos se apropriam das ferramentas e/ou recursos do GeoGebra e do Cabri 3D na aprendizagem do conteúdo de transformações geométricas. A metodologia do estudo apoiou-se nos pressupostos da Engenharia Didática de Artigue (1996). Os sujeitos participantes da pesquisa foram os alunos que frequentaram a disciplina de Geometria I, do curso de Licenciatura em Matemática. Ao analisar os dados obtidos, a partir da observação da professora e das construções produzidas pelos alunos, assim como o questionário aplicado ao final da pesquisa, foi possível verificar que a interação dos alunos com os softwares ao trabalhar com a sequência de atividades elaborada facilitou a visualização e a assimilação mental dos conceitos trabalhados.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Liliane Rose Refatti.pdf: 7424459 bytes, checksum: 001cbdba44ba65a447392f3216f134f9 (MD5) Liliane Rose Refatti.pdf.jpg: 3248 bytes, checksum: 7dc4ae5405977fe928e72025ad87817f (MD5) Previous issue date: 2012-12-13Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/318/Liliane%20Rose%20Refatti.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaEngenharia DidáticaGeometria DinâmicaVisualizaçãoTransformações GeométricasEngineering DidacticDynamic GeometryPreviewGeometric TransformationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICASinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALLiliane Rose Refatti.pdfapplication/pdf7424459http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/1/Liliane+Rose+Refatti.pdf001cbdba44ba65a447392f3216f134f9MD51THUMBNAILLiliane Rose Refatti.pdf.jpgimage/jpeg3248http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/2/Liliane+Rose+Refatti.pdf.jpg7dc4ae5405977fe928e72025ad87817fMD52UFN-BDTD/3762018-08-01 13:51:11.48oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/376Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-08-01T16:51:11Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
spellingShingle |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS Refatti, Liliane Rose Engenharia Didática Geometria Dinâmica Visualização Transformações Geométricas Engineering Didactic Dynamic Geometry Preview Geometric Transformations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title_full |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title_fullStr |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title_full_unstemmed |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
title_sort |
UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS |
author |
Refatti, Liliane Rose |
author_facet |
Refatti, Liliane Rose |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bisognin, Eleni |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:13244833004 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:99075946015 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5234509598263304 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Refatti, Liliane Rose |
contributor_str_mv |
Bisognin, Eleni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engenharia Didática Geometria Dinâmica Visualização Transformações Geométricas |
topic |
Engenharia Didática Geometria Dinâmica Visualização Transformações Geométricas Engineering Didactic Dynamic Geometry Preview Geometric Transformations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Engineering Didactic Dynamic Geometry Preview Geometric Transformations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In the present work was to investigate the contributions of Didactic engineering methodology along with the software GeoGebra and Cabri 3D in the understanding of the concept of geometrical transformation, in a class of graduate course in mathematics. Wondered if the Dynamic Geometry environments promote the development of geometric skills of students; if the interaction provided by software, helped in the process of knowledge construction concerning geometric transformations; and the way the students if appropriate tools and/or features of GeoGebra and Cabri 3D content in the learning of geometrical transformations. The methodology of the study relied on assumptions of Engineering Didactics to Artigue (1996). The subject search participants were students who attended the discipline of Geometry I, of course of degree in Mathematics. By analyzing the data obtained from observation of the teacher and of the buildings produced by students, as well as the questionnaire applied at the end of the survey, it was possible to verify that the interaction of students with the software when working with the sequence of elaborate activities facilitated the visualization and mental assimilation of concepts worked. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-12-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-06-27T19:13:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376 |
identifier_str_mv |
REFATTI, Liliane Rose. UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE TRANSFORMAÇÕES GEOMÉTRICAS. 2012. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2012. |
url |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/124 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana instname:Universidade Franciscana (UFN) instacron:UFN |
instname_str |
Universidade Franciscana (UFN) |
instacron_str |
UFN |
institution |
UFN |
reponame_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
collection |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/1/Liliane+Rose+Refatti.pdf http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/376/2/Liliane+Rose+Refatti.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
001cbdba44ba65a447392f3216f134f9 7dc4ae5405977fe928e72025ad87817f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1809269397291794432 |