Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zangheri, Glaucio Adriano
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201
Resumo: The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text.
id UFOP-1_4cbe1567463cf9b759bad40fe044d925
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5201
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman IngardenRoman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical.The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text.O texto tem como objetivo principal explicar o conceito de formação sonora em Roman Ingarden destacando o seu status enquanto objeto puramente intencional e o seu caráter gestáltico. Como objetivos secundários, expõe-se a gênese do conceito de formação sonora em A obra de arte literária e os seus desdobramentos a partir das críticas que Ingarden faz ao atomismo a aos teóricos da Gestalt. O texto está dividido em duas partes: na primeira, expõe-se um movimento que parte das formações fônico-linguísticas da obra literária e chega nas primeiras definições de formação sonora no contexto da obra musical; na segunda, explicitam-se o status ontológico puramente intencional das formações sonoras, as críticas ao atomismo e à Gestalt e as respostas que Ingarden oferece para solucionar o problema da totalidade das formações sonoras. O resultado é uma concepção de formação sonora composta por três características: (1) qualidade harmoniosa, (2) forma pura, (3) sentido. Nas considerações finais são feitos comentários e reflexões acerca do percurso do texto.Universidade Federal de Ouro Preto2022-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 163-178Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 163-1782526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201/4066Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangherihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZangheri, Glaucio Adriano2022-05-16T15:01:52Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5201Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-05-16T15:01:52Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
title Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
spellingShingle Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
Zangheri, Glaucio Adriano
Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical.
title_short Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
title_full Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
title_fullStr Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
title_full_unstemmed Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
title_sort Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
author Zangheri, Glaucio Adriano
author_facet Zangheri, Glaucio Adriano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zangheri, Glaucio Adriano
dc.subject.por.fl_str_mv Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical.
topic Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical.
description The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201/4066
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangheri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangheri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 163-178
Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 163-178
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313559028924416