Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201 |
Resumo: | The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text. |
id |
UFOP-1_4cbe1567463cf9b759bad40fe044d925 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5201 |
network_acronym_str |
UFOP-1 |
network_name_str |
Artefilosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman IngardenRoman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical.The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text.O texto tem como objetivo principal explicar o conceito de formação sonora em Roman Ingarden destacando o seu status enquanto objeto puramente intencional e o seu caráter gestáltico. Como objetivos secundários, expõe-se a gênese do conceito de formação sonora em A obra de arte literária e os seus desdobramentos a partir das críticas que Ingarden faz ao atomismo a aos teóricos da Gestalt. O texto está dividido em duas partes: na primeira, expõe-se um movimento que parte das formações fônico-linguísticas da obra literária e chega nas primeiras definições de formação sonora no contexto da obra musical; na segunda, explicitam-se o status ontológico puramente intencional das formações sonoras, as críticas ao atomismo e à Gestalt e as respostas que Ingarden oferece para solucionar o problema da totalidade das formações sonoras. O resultado é uma concepção de formação sonora composta por três características: (1) qualidade harmoniosa, (2) forma pura, (3) sentido. Nas considerações finais são feitos comentários e reflexões acerca do percurso do texto.Universidade Federal de Ouro Preto2022-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 163-178Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 163-1782526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201/4066Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangherihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZangheri, Glaucio Adriano2022-05-16T15:01:52Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5201Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-05-16T15:01:52Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
title |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
spellingShingle |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden Zangheri, Glaucio Adriano Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical. |
title_short |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
title_full |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
title_fullStr |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
title_full_unstemmed |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
title_sort |
Sobre as formações sonoras da obra musical em Roman Ingarden |
author |
Zangheri, Glaucio Adriano |
author_facet |
Zangheri, Glaucio Adriano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zangheri, Glaucio Adriano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical. |
topic |
Roman Ingarden (1893-1970). Formação Sonora. Estética Fenomenológica. Obra Musical. |
description |
The main objective of the text is to explain the concept of tone formation in Roman Ingarden, highlighting its status as a purely intentional object and its gestalt character. As secondary objectives, the genesis of the concept of tone formation in The Literary Work of Art is exposed and its consequences based on Ingarden's criticisms of Atomism and Gestalt theorists. The text is divided into two parts: in the first it is exposed a movement that starts from the sound-word formations of the literary work and arrives at the first definitions of tone formation in the context of the musical work; in the second are explained the purely intentional ontological status of tone formations, criticisms of Atomism and Gestalt, and the answers that Ingarden offers to solve the problem of the totality of tone formations. The result is a conception of tone formation composed of three characteristics: (1) harmonious quality, (2) pure form, (3) sense. In the final considerations, some comments and reflections are made about the course of the text. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201 |
url |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/5201/4066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangheri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Glaucio Adriano Zangheri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Artefilosofia; v. 17 n. 32 (2022): DOSSIÊ O CONCEITO DE MATERIAL MUSICAL: DEFINIÇÕES E NARRATIVAS POSSÍVEIS; 163-178 Artefilosofia; Vol. 17 No. 32 (2022): The concept of musical material: definitions and possible narratives; 163-178 2526-7892 1809-8274 reponame:Artefilosofia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Artefilosofia |
collection |
Artefilosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br |
_version_ |
1798313559028924416 |