The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882 |
Resumo: | This essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator. |
id |
UFOP-1_5292b3533b83308816f243dd6db191c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1882 |
network_acronym_str |
UFOP-1 |
network_name_str |
Artefilosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essayA coincidência, o espectador e o papel da crítica: : Um ensaio bergsonianoFilosofiaCinemaHenri BergsonThis essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator.Por meio deste ensaio nos propomos a pensar a crítica de cinema em três diferentes estágios, cada um deles em relação um com o outro. O primeiro trata de estabelecer uma base bergsoniana para a discussão, tomando como ponto de partida seu ensaio Introdução à metafísica, de 1903, e as concepções de coincidência e simpatia nele desenvolvidas. O segundo estágio parte das noções encontradas no ensaio de Henri Bergson para pensar o espectador de cinema e, mais especificamente, o crítico enquanto espectador. Daí passarmos para o terceiro estágio e encontramos o objetivo central de nosso ensaio, pensar a experiência do crítico como espectador e o modo como ele pode também transformar seu trabalho numa experiência literária que aproxime seu leitor de intuir a experiência tida por ele (o crítico) ao assistir ao filme criticado.Universidade Federal de Ouro Preto2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-752526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882/3065Copyright (c) 2019 Artefilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSão Paulo, Yves2020-11-02T01:22:26Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1882Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2020-11-02T01:22:26Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay A coincidência, o espectador e o papel da crítica: : Um ensaio bergsoniano |
title |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
spellingShingle |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay São Paulo, Yves Filosofia Cinema Henri Bergson |
title_short |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
title_full |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
title_fullStr |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
title_full_unstemmed |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
title_sort |
The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay |
author |
São Paulo, Yves |
author_facet |
São Paulo, Yves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
São Paulo, Yves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Cinema Henri Bergson |
topic |
Filosofia Cinema Henri Bergson |
description |
This essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882 |
url |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882/3065 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Artefilosofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Artefilosofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75 Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75 2526-7892 1809-8274 reponame:Artefilosofia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Artefilosofia |
collection |
Artefilosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br |
_version_ |
1798313558559162368 |