The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: São Paulo, Yves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882
Resumo: This essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator.
id UFOP-1_5292b3533b83308816f243dd6db191c1
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1882
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essayA coincidência, o espectador e o papel da crítica: : Um ensaio bergsonianoFilosofiaCinemaHenri BergsonThis essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator.Por meio deste ensaio nos propomos a pensar a crítica de cinema em três diferentes estágios, cada um deles em relação um com o outro. O primeiro trata de estabelecer uma base bergsoniana para a discussão, tomando como ponto de partida seu ensaio Introdução à metafísica, de 1903, e as concepções de coincidência e simpatia nele desenvolvidas. O segundo estágio parte das noções encontradas no ensaio de Henri Bergson para pensar o espectador de cinema e, mais especificamente, o crítico enquanto espectador. Daí passarmos para o terceiro estágio e encontramos o objetivo central de nosso ensaio, pensar a experiência do crítico como espectador e o modo como ele pode também transformar seu trabalho numa experiência literária que aproxime seu leitor de intuir a experiência tida por ele (o crítico) ao assistir ao filme criticado.Universidade Federal de Ouro Preto2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-752526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882/3065Copyright (c) 2019 Artefilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSão Paulo, Yves2020-11-02T01:22:26Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1882Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2020-11-02T01:22:26Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
A coincidência, o espectador e o papel da crítica: : Um ensaio bergsoniano
title The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
spellingShingle The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
São Paulo, Yves
Filosofia
Cinema
Henri Bergson
title_short The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
title_full The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
title_fullStr The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
title_full_unstemmed The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
title_sort The coincidence, the spectator, and the role of film criticism: : A Bergsonian essay
author São Paulo, Yves
author_facet São Paulo, Yves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv São Paulo, Yves
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Cinema
Henri Bergson
topic Filosofia
Cinema
Henri Bergson
description This essay seeks to discuss the film criticism in three different stages, each one of them in relation with the other. The first stage looks to establish a metaphysical basis through the philosophy exposed in Henri Bergson’s Introdução à metafísica, from 1903, and the conceptions of coincidence and sympathy presented in it. The second stage follows the notions found in Bergson’s essay bringing them to a debate focusing the film spectator and, more specifically, the film critic as a spectator. The third stage is where it’s the main goal of this essay, when we think the experience of the film critic as a spectator and the way how he can transform his work into a literary experience bringing the reader of the critic closer to the experience had by the critic as a spectator.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1882/3065
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75
Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 62-75
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313558559162368