“1970”: : um argumento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Pedro Ramos Dolabela
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601
Resumo: The essay argues that the period around the decade of 1970 produced a major discontinuity in the history of thought, setting a changethat is still on going. We then characterize this change in its main axes. As an exemple of the possibilities it opens up, we show the implications of its political and epistemological components for the theories of judgment, of the self andof aesthetic experience. Among the debated themes are the systemic impact of the“world revolution”of 1968, the rise in the interest for the “popular”, the breakdownin the chronotope of “historical time”, the concepts of self-cause, the epistemological dislegitimation of determinism, the new descriptions of the self (in the implications for aesthetic experience) and the implications of democratic atomization for aesthetic and political judgment.
id UFOP-1_7e7d738ea659a0e5c0e89d6860892cc9
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/601
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling “1970”: : um argumentoContemporary philosophyArt philosophyEpistemologyFilosofia contemporâneaFilosofia da arteEpistemologiaThe essay argues that the period around the decade of 1970 produced a major discontinuity in the history of thought, setting a changethat is still on going. We then characterize this change in its main axes. As an exemple of the possibilities it opens up, we show the implications of its political and epistemological components for the theories of judgment, of the self andof aesthetic experience. Among the debated themes are the systemic impact of the“world revolution”of 1968, the rise in the interest for the “popular”, the breakdownin the chronotope of “historical time”, the concepts of self-cause, the epistemological dislegitimation of determinism, the new descriptions of the self (in the implications for aesthetic experience) and the implications of democratic atomization for aesthetic and political judgment.O artigo defende que um período recente, situado ao redor da década de 1970, produziu uma descontinuidade forte na história do pensamento, inaugurando uma mudança ainda em curso. Caracteriza-se então esta mudança, em seus eixos principais. Como exemplo das possibilidades que ela inaugura, apresentam-se as implicações da sua política e da sua epistemologia para a teorização do juízo, da subjetividade e da experiência estética. Entre os temas abordados, estão o impacto sistêmico da “revolução mundial” de 1968, o aumento do interesse pelo “popular”, a quebra do cronótopo do “tempo histórico”, os conceitos de self-cause, a deslegitimação epistemológica do determinismo, as novas descrições do self (em suas implicações para a teorização da experiência estética) e as implicações da atomização democrática para o juízo estético e político.Universidade Federal de Ouro Preto2017-04-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601Artefilosofia; v. 6 n. 11 (2011): Dossiê etnomusicologia; 110-126Artefilosofia; Vol. 6 No. 11 (2011): Dossiê etnomusicologia; 110-1262526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601/557Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChagas, Pedro Ramos Dolabela2022-03-25T11:18:15Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/601Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2022-03-25T11:18:15Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv “1970”: : um argumento
title “1970”: : um argumento
spellingShingle “1970”: : um argumento
Chagas, Pedro Ramos Dolabela
Contemporary philosophy
Art philosophy
Epistemology
Filosofia contemporânea
Filosofia da arte
Epistemologia
title_short “1970”: : um argumento
title_full “1970”: : um argumento
title_fullStr “1970”: : um argumento
title_full_unstemmed “1970”: : um argumento
title_sort “1970”: : um argumento
author Chagas, Pedro Ramos Dolabela
author_facet Chagas, Pedro Ramos Dolabela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Pedro Ramos Dolabela
dc.subject.por.fl_str_mv Contemporary philosophy
Art philosophy
Epistemology
Filosofia contemporânea
Filosofia da arte
Epistemologia
topic Contemporary philosophy
Art philosophy
Epistemology
Filosofia contemporânea
Filosofia da arte
Epistemologia
description The essay argues that the period around the decade of 1970 produced a major discontinuity in the history of thought, setting a changethat is still on going. We then characterize this change in its main axes. As an exemple of the possibilities it opens up, we show the implications of its political and epistemological components for the theories of judgment, of the self andof aesthetic experience. Among the debated themes are the systemic impact of the“world revolution”of 1968, the rise in the interest for the “popular”, the breakdownin the chronotope of “historical time”, the concepts of self-cause, the epistemological dislegitimation of determinism, the new descriptions of the self (in the implications for aesthetic experience) and the implications of democratic atomization for aesthetic and political judgment.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/601/557
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista ArteFilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 6 n. 11 (2011): Dossiê etnomusicologia; 110-126
Artefilosofia; Vol. 6 No. 11 (2011): Dossiê etnomusicologia; 110-126
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313557422505984