Paulo Prado and the concept of progress
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História da Historiografia |
Texto Completo: | https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/2038 |
Resumo: | Within the formatting of the modern experience, a violent eurocentric civilizing ideology with universalizing purposes was created, even though it is the result of the interaction and circulation of ideas between different cultures, as Elias Palti e Julio Ramos said. Of the varials important categories and concepts in these processes, progress has become one of the most central. We will approach some possibilities of this category through the work of Koselleck and, afterwards, how it was mobilized by Paulo Prado in the beginning of the 20th century. Our hypothesis is that Prado understands that making progress depends on adequate articulations with the Brazilian colonial past. |
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Paulo Prado and the concept of progressPaulo Prado e o conceito de progressoProgresso.Escrita da HistóriaHistória intelectualProgressHistory WritingIntellectual HistoryWithin the formatting of the modern experience, a violent eurocentric civilizing ideology with universalizing purposes was created, even though it is the result of the interaction and circulation of ideas between different cultures, as Elias Palti e Julio Ramos said. Of the varials important categories and concepts in these processes, progress has become one of the most central. We will approach some possibilities of this category through the work of Koselleck and, afterwards, how it was mobilized by Paulo Prado in the beginning of the 20th century. Our hypothesis is that Prado understands that making progress depends on adequate articulations with the Brazilian colonial past.No interior da formatação da experiência moderna criou-se uma violenta ideologia civilizatória eurocêntrica com propósitos universalizantes, ainda que, segundo Elias Palti e Julio Ramos, ela seja resultado da interação e circulação de ideias entre diversas culturas. Das muitas categorias e conceitos importantes nestes processos, o progresso se tornou uma das mais centrais. Abordaremos algumas possibilidades desta categoria através da obra de Koselleck e, em seguida, como ela foi mobilizada por Paulo Prado no início do século XX. Nossa hipótese é a de que Prado entende que a realização de progressos depende de articulações adequadas com o passado colonial brasileiro.Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2023-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Originalapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/203810.15848/hh.v16i41.2038História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 No. 41 (2023); 1-21História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 Núm. 41 (2023); 1-21História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 16 n. 41 (2023); 1-211983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/2038/1042Copyright (c) 2023 Clayton José Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Clayton José2023-12-25T16:21:09Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/2038Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2023-12-25T16:21:09História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
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