Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Claúdio Lopes de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Manfredo, Elizabeth Cardoso Gerhardt, Cunha, Débora Alfaia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5248
Resumo: Text inventories debate about instruments to assess mathematics learning in articles published in the journal “Educação Matemática em Revista”, by the Brazilian Society of Mathematics Education. Research methodology consists of an integrative review, with a sample of 24 articles, published from 1993 to 2021. Results indicate the proposition of a dialogic and formative assessment in mathematics. Furthermore, the studies converge about the procedural nature of assessment and its articulation with different languages, as well as the need to diversify assessment instruments, including creatively reconfiguring those of a summative character, such as the test.
id UFOP-3_f27f1e6f35e5f0d4719c06d44aa74bdc
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5248
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative reviewInstrumentos de Evaluación del Aprendizaje Matemático: contribuciones y convergencias de una revisión integrativaInstrumentos de Avaliação da Aprendizagem Matemática: Contribuições e Convergências de uma Revisão IntegrativaLearning assessmentEvaluation instrumentsTeaching mathIntegrative reviewAvaliação da aprendizagemInstrumentos avaliativosEnsino de matemáticaRevisão integrativaText inventories debate about instruments to assess mathematics learning in articles published in the journal “Educação Matemática em Revista”, by the Brazilian Society of Mathematics Education. Research methodology consists of an integrative review, with a sample of 24 articles, published from 1993 to 2021. Results indicate the proposition of a dialogic and formative assessment in mathematics. Furthermore, the studies converge about the procedural nature of assessment and its articulation with different languages, as well as the need to diversify assessment instruments, including creatively reconfiguring those of a summative character, such as the test.El texto describe el debate sobre los instrumentos para evaluar el aprendizaje de las matemáticas en los artículos publicados en la revista “Educação Matemática em Revista”, publicada por la Sociedade Brasileira de Educação Matemática.  La metodología de investigación consiste en una revisión integradora, con una muestra de 24 artículos, publicados entre 1993 y 2021. Los resultados indican el planteamiento de una evaluación dialógica y formativa en matemáticas.  Además, los estudios convergen sobre el carácter procedimental de la evaluación y su articulación con diferentes lenguajes, así como sobre la necesidad de diversificar los instrumentos de evaluación, incluyendo reconfigurar, creativamente, los de carácter sumativo, como la prueba.O texto inventaria o debate sobre os instrumentos de avaliação da aprendizagem matemática nos artigos publicados no periódico “Educação Matemática em Revista”, da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. A metodologia da pesquisa constitui-se de uma revisão integrativa, com amostra composta por 24 artigos, publicados de 1993 a 2021. Os resultados indicam a proposição de uma avaliação dialógica e formativa em matemática. Além disso, os estudos convergem para o caráter processual da avaliação e sua articulação com as diferentes linguagens, bem como para a necessidade de diversificar os instrumentos avaliativos, inclusive, reconfigurando, criativamente, os de caráter somativo, como a prova.Editora da UFOP2022-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/524810.33532/revemop.e202205Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e2022052596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5248/4027Copyright (c) 2022 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Claúdio Lopes deManfredo, Elizabeth Cardoso GerhardtCunha, Débora Alfaia da2022-05-30T17:02:22Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5248Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:02:22Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
Instrumentos de Evaluación del Aprendizaje Matemático: contribuciones y convergencias de una revisión integrativa
Instrumentos de Avaliação da Aprendizagem Matemática: Contribuições e Convergências de uma Revisão Integrativa
title Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
spellingShingle Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
Freitas, Claúdio Lopes de
Learning assessment
Evaluation instruments
Teaching math
Integrative review
Avaliação da aprendizagem
Instrumentos avaliativos
Ensino de matemática
Revisão integrativa
title_short Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
title_full Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
title_fullStr Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
title_full_unstemmed Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
title_sort Mathematical Learning Assessment Instruments: contributions and convergences of an integrative review
author Freitas, Claúdio Lopes de
author_facet Freitas, Claúdio Lopes de
Manfredo, Elizabeth Cardoso Gerhardt
Cunha, Débora Alfaia da
author_role author
author2 Manfredo, Elizabeth Cardoso Gerhardt
Cunha, Débora Alfaia da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Claúdio Lopes de
Manfredo, Elizabeth Cardoso Gerhardt
Cunha, Débora Alfaia da
dc.subject.por.fl_str_mv Learning assessment
Evaluation instruments
Teaching math
Integrative review
Avaliação da aprendizagem
Instrumentos avaliativos
Ensino de matemática
Revisão integrativa
topic Learning assessment
Evaluation instruments
Teaching math
Integrative review
Avaliação da aprendizagem
Instrumentos avaliativos
Ensino de matemática
Revisão integrativa
description Text inventories debate about instruments to assess mathematics learning in articles published in the journal “Educação Matemática em Revista”, by the Brazilian Society of Mathematics Education. Research methodology consists of an integrative review, with a sample of 24 articles, published from 1993 to 2021. Results indicate the proposition of a dialogic and formative assessment in mathematics. Furthermore, the studies converge about the procedural nature of assessment and its articulation with different languages, as well as the need to diversify assessment instruments, including creatively reconfiguring those of a summative character, such as the test.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5248
10.33532/revemop.e202205
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5248
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5248/4027
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e202205
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971348852736