Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thaís Ribeiro da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lima, Paloma Silva de, Mirson, Bárbara de Paula Motta, Araújo, Jussara de Loiola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785
Resumo: In this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education.
id UFOP-3_f4df0ce078cb2f2a6f1d8e664496afb7
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4785
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaInterdisciplinariedad en los trabajos en la Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaInterdisciplinaridade em trabalhos na Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaMathematical modelling in mathematics educationInterdisciplinarityState-of-the-artCNMEMModelación matemática en educación matemáticaInterdisciplinariedadEstado del ArteCNMEMModelagem matemática na educação matemáticaInterdisciplinaridadeEstado da ArteCNMEMIn this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education.En este artículo tenemos como objetivo presentar un estudio de tipo estado del arte que pretende identificar, describir y sistematizar lo que se denomina por interdisciplinariedad y cómo ella está presente en trabajos publicados en las actas de tres ediciones de la Conferência Nacional de Modelagem em Educação Matemática (CNMEM), ocurridos, respectivamente, en los años 2013, 2015 y 2017. Para comprender mejor esta investigación, presentamos concepciones de las dos teorías que la orientan: modelación matemática e interdisciplinariedad. Describimos los criterios utilizados para seleccionar los textos a analizar. En este artículo, elegimos presentar cuatro de los trabajos elegidos a partir de los procedimientos metodológicos y realizamos su análisis. Del estudio concluimos que se privilegia, en los textos analizados, el reporte de las actividades que se caracterizan como interdisciplinarias, en detrimento de discutir teóricamente esta teoría educativa en la enseñanza de matemáticas.Neste artigo, apresentamos resultados parciais de um estudo do tipo estado da arte que tem por objetivo identificar, descrever e sistematizar o que é denominado interdisciplinaridade e como ela se faz presente em trabalhos publicados nos anais de três edições da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), ocorridas, respectivamente, nos anos de 2013, 2015 e 2017. Para melhor compreender essa pesquisa, apresentamos concepções das teorias que a guiam: modelagem matemática e interdisciplinaridade; e descrevemos os critérios utilizados para selecionar os textos analisados. Neste artigo, escolhemos apresentar quatro dos trabalhos eleitos a partir dos procedimentos metodológicos e realizamos suas análises. Do estudo, concluímos que é privilegiado, nos textos analisados, relatar as atividades que se caracterizam como interdisciplinares, em detrimento de discutir teoricamente essa teoria educacional no ensino de matemáticaEditora da UFOP2021-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/478510.33532/revemop.e202106Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021062596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3705https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3715Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thaís Ribeiro da Lima, Paloma Silva deMirson, Bárbara de Paula MottaAraújo, Jussara de Loiola2021-05-15T09:50:13Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4785Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:50:13Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
Interdisciplinariedad en los trabajos en la Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
Interdisciplinaridade em trabalhos na Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
title Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
spellingShingle Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
Silva, Thaís Ribeiro da
Mathematical modelling in mathematics education
Interdisciplinarity
State-of-the-art
CNMEM
Modelación matemática en educación matemática
Interdisciplinariedad
Estado del Arte
CNMEM
Modelagem matemática na educação matemática
Interdisciplinaridade
Estado da Arte
CNMEM
title_short Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
title_full Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
title_fullStr Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
title_full_unstemmed Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
title_sort Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
author Silva, Thaís Ribeiro da
author_facet Silva, Thaís Ribeiro da
Lima, Paloma Silva de
Mirson, Bárbara de Paula Motta
Araújo, Jussara de Loiola
author_role author
author2 Lima, Paloma Silva de
Mirson, Bárbara de Paula Motta
Araújo, Jussara de Loiola
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thaís Ribeiro da
Lima, Paloma Silva de
Mirson, Bárbara de Paula Motta
Araújo, Jussara de Loiola
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematical modelling in mathematics education
Interdisciplinarity
State-of-the-art
CNMEM
Modelación matemática en educación matemática
Interdisciplinariedad
Estado del Arte
CNMEM
Modelagem matemática na educação matemática
Interdisciplinaridade
Estado da Arte
CNMEM
topic Mathematical modelling in mathematics education
Interdisciplinarity
State-of-the-art
CNMEM
Modelación matemática en educación matemática
Interdisciplinariedad
Estado del Arte
CNMEM
Modelagem matemática na educação matemática
Interdisciplinaridade
Estado da Arte
CNMEM
description In this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785
10.33532/revemop.e202106
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3705
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3715
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revemop
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202106
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970968219648