Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785 |
Resumo: | In this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education. |
id |
UFOP-3_f4df0ce078cb2f2a6f1d8e664496afb7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4785 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaInterdisciplinariedad en los trabajos en la Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaInterdisciplinaridade em trabalhos na Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação MatemáticaMathematical modelling in mathematics educationInterdisciplinarityState-of-the-artCNMEMModelación matemática en educación matemáticaInterdisciplinariedadEstado del ArteCNMEMModelagem matemática na educação matemáticaInterdisciplinaridadeEstado da ArteCNMEMIn this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education.En este artículo tenemos como objetivo presentar un estudio de tipo estado del arte que pretende identificar, describir y sistematizar lo que se denomina por interdisciplinariedad y cómo ella está presente en trabajos publicados en las actas de tres ediciones de la Conferência Nacional de Modelagem em Educação Matemática (CNMEM), ocurridos, respectivamente, en los años 2013, 2015 y 2017. Para comprender mejor esta investigación, presentamos concepciones de las dos teorías que la orientan: modelación matemática e interdisciplinariedad. Describimos los criterios utilizados para seleccionar los textos a analizar. En este artículo, elegimos presentar cuatro de los trabajos elegidos a partir de los procedimientos metodológicos y realizamos su análisis. Del estudio concluimos que se privilegia, en los textos analizados, el reporte de las actividades que se caracterizan como interdisciplinarias, en detrimento de discutir teóricamente esta teoría educativa en la enseñanza de matemáticas.Neste artigo, apresentamos resultados parciais de um estudo do tipo estado da arte que tem por objetivo identificar, descrever e sistematizar o que é denominado interdisciplinaridade e como ela se faz presente em trabalhos publicados nos anais de três edições da Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), ocorridas, respectivamente, nos anos de 2013, 2015 e 2017. Para melhor compreender essa pesquisa, apresentamos concepções das teorias que a guiam: modelagem matemática e interdisciplinaridade; e descrevemos os critérios utilizados para selecionar os textos analisados. Neste artigo, escolhemos apresentar quatro dos trabalhos eleitos a partir dos procedimentos metodológicos e realizamos suas análises. Do estudo, concluímos que é privilegiado, nos textos analisados, relatar as atividades que se caracterizam como interdisciplinares, em detrimento de discutir teoricamente essa teoria educacional no ensino de matemáticaEditora da UFOP2021-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/478510.33532/revemop.e202106Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e2021062596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3705https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3715Copyright (c) 2021 Revemophttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thaís Ribeiro da Lima, Paloma Silva deMirson, Bárbara de Paula MottaAraújo, Jussara de Loiola2021-05-15T09:50:13Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/4785Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2021-05-15T09:50:13Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática Interdisciplinariedad en los trabajos en la Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática Interdisciplinaridade em trabalhos na Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
title |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
spellingShingle |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática Silva, Thaís Ribeiro da Mathematical modelling in mathematics education Interdisciplinarity State-of-the-art CNMEM Modelación matemática en educación matemática Interdisciplinariedad Estado del Arte CNMEM Modelagem matemática na educação matemática Interdisciplinaridade Estado da Arte CNMEM |
title_short |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
title_full |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
title_fullStr |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
title_sort |
Interdisciplinarity in papers at the Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática |
author |
Silva, Thaís Ribeiro da |
author_facet |
Silva, Thaís Ribeiro da Lima, Paloma Silva de Mirson, Bárbara de Paula Motta Araújo, Jussara de Loiola |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Paloma Silva de Mirson, Bárbara de Paula Motta Araújo, Jussara de Loiola |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thaís Ribeiro da Lima, Paloma Silva de Mirson, Bárbara de Paula Motta Araújo, Jussara de Loiola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematical modelling in mathematics education Interdisciplinarity State-of-the-art CNMEM Modelación matemática en educación matemática Interdisciplinariedad Estado del Arte CNMEM Modelagem matemática na educação matemática Interdisciplinaridade Estado da Arte CNMEM |
topic |
Mathematical modelling in mathematics education Interdisciplinarity State-of-the-art CNMEM Modelación matemática en educación matemática Interdisciplinariedad Estado del Arte CNMEM Modelagem matemática na educação matemática Interdisciplinaridade Estado da Arte CNMEM |
description |
In this paper, we present partial results of a state-of-the-art study that aims to identify, describe and systematize what is called interdisciplinarity and how it has been present in published papers in the proceedings of three editions of Conferência Nacional Sobre Modelagem na Educação Matemática (CNMEM), which occurred, respectively, in the years of 2013, 2015 and 2017. We present conceptions of the theories that guide the study – mathematical modelling and interdisciplinarity – and describe the criteria used to select the texts to be analysed. Here, we present and analyse four of the papers chosen from the methodological procedures. From the study, we conclude that, in the analysed papers, it is privileged to describe activities that are characterized as interdisciplinary, in detriment of theoretically discussing this educational theory in mathematics education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785 10.33532/revemop.e202106 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3705 https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/4785/3715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revemop http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 3 (2021): Rolling Pass; e202106 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068970968219648 |