A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1984 |
Resumo: | This article presents the results of an academic research that aimed to promote, within the scope of the University Toy Library of the University of XXXXXXX, recreational activities in transdisciplinary actions. Regarding the methodological procedures, we opted for a qualitative research approach. For data collection, we used semi-structured interviews and participant observation. Data were analyzed using the thematic-category Content Analysis technique. We conclude that the playful actions developed promoted a polysemy of symbols and different experiences, coexistence and learning (different levels of reality) and a combination of efforts evidenced by playful language, through the dialogic principle (complexity). |
id |
UFOPA-1_1d3b82a0edd480867e39f0186c8f0ef9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1984 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARESBrinquedoteca Universitária. Linguagem Lúdica. Transdisciplinaridade.This article presents the results of an academic research that aimed to promote, within the scope of the University Toy Library of the University of XXXXXXX, recreational activities in transdisciplinary actions. Regarding the methodological procedures, we opted for a qualitative research approach. For data collection, we used semi-structured interviews and participant observation. Data were analyzed using the thematic-category Content Analysis technique. We conclude that the playful actions developed promoted a polysemy of symbols and different experiences, coexistence and learning (different levels of reality) and a combination of efforts evidenced by playful language, through the dialogic principle (complexity). Este artículo presenta los resultados de una investigación académica que tuvo como objetivo promover, enelámbito de la Ludoteca Universitaria de la Universidad de XXXXXXX, actividades recreativas em acciones transdisciplinarias. Encuanto a los procedimientos metodológicos, se optó por un enfoque de investigacióncualitativo. Para larecolección de datos, utilizamos entrevistas semiestructuradas y observación participante. Los datosfueronanalizados mediante la técnica de Análisis de Contenido por categorías temáticas. Concluimos que lasacciones lúdicas desarrolladaspromovieron una polisemia de símbolos y diferentes experiencias, convivencia y aprendizaje (diferentes niveles de realidad) y una combinación de esfuerzos evidenciados por ellenguaje lúdico, a través delprincipio dialógico (complejidad).Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa acadêmica que teve por objetivo promover no âmbito da Brinquedoteca Universitária da Universidade de XXXXX, atividades lúdicas em ações transdisciplinares. Sobre os procedimentos metodológicos, fizemos opção pela abordagem qualitativa de pesquisa. Para a coleta de dados recorremos à entrevista semiestruturada e à observação participante. Os dados foram analisados por meio da técnica de Análise de Conteúdo temático-categorial. Concluímos que as ações lúdicas desenvolvidas promoveram uma polissemia de símbolos e de diferentes vivências, convivências e aprendizagens (diferentes níveis de realidade) e uma conjugação de esforços evidenciados pela linguagem lúdica, por meio do princípio dialógico (complexidade).Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/198410.24065/2237-9460.2022v12n1ID1984Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220602237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1984/1235Copyright (c) 2022 Mayra Emídio da Silva, Maria de Fátima Gomes da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mayra Emídio da de Fátima Gomes da Silva, Maria 2022-06-09T18:20:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1984Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:32.203059Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
title |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
spellingShingle |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES Silva, Mayra Emídio da Brinquedoteca Universitária. Linguagem Lúdica. Transdisciplinaridade. |
title_short |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
title_full |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
title_fullStr |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
title_full_unstemmed |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
title_sort |
A LINGUAGEM LÚDICA NO CONTEXTO DE UMA BRINQUEDOTECA UNIVERSITÁRIA EM AÇÕES TRANSDISCIPLINARES |
author |
Silva, Mayra Emídio da |
author_facet |
Silva, Mayra Emídio da de Fátima Gomes da Silva, Maria |
author_role |
author |
author2 |
de Fátima Gomes da Silva, Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mayra Emídio da de Fátima Gomes da Silva, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brinquedoteca Universitária. Linguagem Lúdica. Transdisciplinaridade. |
topic |
Brinquedoteca Universitária. Linguagem Lúdica. Transdisciplinaridade. |
description |
This article presents the results of an academic research that aimed to promote, within the scope of the University Toy Library of the University of XXXXXXX, recreational activities in transdisciplinary actions. Regarding the methodological procedures, we opted for a qualitative research approach. For data collection, we used semi-structured interviews and participant observation. Data were analyzed using the thematic-category Content Analysis technique. We conclude that the playful actions developed promoted a polysemy of symbols and different experiences, coexistence and learning (different levels of reality) and a combination of efforts evidenced by playful language, through the dialogic principle (complexity). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1984 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1984 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1984 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1984 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1984/1235 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mayra Emídio da Silva, Maria de Fátima Gomes da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Mayra Emídio da Silva, Maria de Fátima Gomes da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 12 (2022); e022060 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039768494080 |