CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Cristiane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bravo, Maria Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657
Resumo: This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired.
id UFOPA-1_4e9244efb22ce82c5d4155b5e2156d12
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1657
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASILGestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual.This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired.Este artículo explora cómo las respuestas de los cuestionarios contextuales de los directores en Prova Brasil 2007 y 2015 con el objetivo de analizar la información descrita en el perfil de los directores y las prácticas democráticas de gestión escolar declaradas por ellos. La información almacenada en los microdatos de la base de datos Inep se procesó utilizando el software R. Los resultados del estudio apuntan a un perfil de la directora escolar brasileña en su mayoría femenina (80%), con educación superior (94,08%), graduados hace más de 8 años (77,5%) y con especialización (74,5%). Es de destacar la reducción en el porcentaje de directores que ingresan descargados por selección (36,8% en 2007 y 32,1% en 2015), o un mayor acceso a la carga por nombramiento (42,8% en 2007 y 51% en 2015) y, en 2015, una opción de licitación alternativa para la admisión, destacando el estado de São Paulo con el 35,9% de los directores contratados.Este artigo explora as respostas dos questionários contextuais dos diretores na Prova Brasil de 2007 e 2015 com o objetivo de analisar informações relativas ao perfil dos diretores e às práticas de gestão escolar democrática por eles declaradas. O tratamento das informações arquivadas nos microdados do banco de dados do Inep foi realizado por meio do software R. Os resultados do estudo apontam para um perfil do gestor escolar brasileiro majoritariamente do sexo feminino (80%), com ensino superior (94,08%), formado há mais de 8 anos (77,5%) e com especialização (74,5%). Destaca-se a redução do percentual de diretor que ingressou no cargo por meio de eleição (36,8% em 2007 e 32,1% em 2015), o aumento de acesso ao cargo por indicação (42,8% em 2007 e 51% em 2015) e, em 2015, a opção de concurso como alternativa para ingresso no cargo, sendo que o estado São Paulo se sobressai com 35,9% dos diretores concursados.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/165710.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201772237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657/1037Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, CristianeBravo, Maria Helena 2021-08-04T13:09:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1657Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:27.742533Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
title CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
spellingShingle CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
Machado, Cristiane
Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual.
title_short CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
title_full CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
title_fullStr CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
title_full_unstemmed CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
title_sort CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
author Machado, Cristiane
author_facet Machado, Cristiane
Bravo, Maria Helena
author_role author
author2 Bravo, Maria Helena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Cristiane
Bravo, Maria Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual.
topic Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual.
description This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657
10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657/1037
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020177
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039135154176