CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657 |
Resumo: | This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired. |
id |
UFOPA-1_4e9244efb22ce82c5d4155b5e2156d12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1657 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASILGestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual.This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired.Este artículo explora cómo las respuestas de los cuestionarios contextuales de los directores en Prova Brasil 2007 y 2015 con el objetivo de analizar la información descrita en el perfil de los directores y las prácticas democráticas de gestión escolar declaradas por ellos. La información almacenada en los microdatos de la base de datos Inep se procesó utilizando el software R. Los resultados del estudio apuntan a un perfil de la directora escolar brasileña en su mayoría femenina (80%), con educación superior (94,08%), graduados hace más de 8 años (77,5%) y con especialización (74,5%). Es de destacar la reducción en el porcentaje de directores que ingresan descargados por selección (36,8% en 2007 y 32,1% en 2015), o un mayor acceso a la carga por nombramiento (42,8% en 2007 y 51% en 2015) y, en 2015, una opción de licitación alternativa para la admisión, destacando el estado de São Paulo con el 35,9% de los directores contratados.Este artigo explora as respostas dos questionários contextuais dos diretores na Prova Brasil de 2007 e 2015 com o objetivo de analisar informações relativas ao perfil dos diretores e às práticas de gestão escolar democrática por eles declaradas. O tratamento das informações arquivadas nos microdados do banco de dados do Inep foi realizado por meio do software R. Os resultados do estudo apontam para um perfil do gestor escolar brasileiro majoritariamente do sexo feminino (80%), com ensino superior (94,08%), formado há mais de 8 anos (77,5%) e com especialização (74,5%). Destaca-se a redução do percentual de diretor que ingressou no cargo por meio de eleição (36,8% em 2007 e 32,1% em 2015), o aumento de acesso ao cargo por indicação (42,8% em 2007 e 51% em 2015) e, em 2015, a opção de concurso como alternativa para ingresso no cargo, sendo que o estado São Paulo se sobressai com 35,9% dos diretores concursados.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/165710.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201772237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657/1037Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, CristianeBravo, Maria Helena 2021-08-04T13:09:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1657Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:27.742533Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
title |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
spellingShingle |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL Machado, Cristiane Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual. |
title_short |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
title_full |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
title_fullStr |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
title_full_unstemmed |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
title_sort |
CONTORNOS DA GESTÃO ESCOLAR NO BRASIL |
author |
Machado, Cristiane |
author_facet |
Machado, Cristiane Bravo, Maria Helena |
author_role |
author |
author2 |
Bravo, Maria Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Cristiane Bravo, Maria Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual. |
topic |
Gestão escolar. Diretores escolares. Questionário contextual. |
description |
This article explores how the answers of the contextual questionnaires of the principals in Proof Brasil 2007 and 2015 with the objective of analyzing yhe information described in the principals profile and the democratic school management practices declared by them. The information stored in the Inep database microdata was processed using the R software. The results of the study point to a profile of the mostly female Brazilian school manager (80%), with higher education (94,08%), graduated more than 8 years ago (77.5%) and with specialization (74,5%). To highlight the reduction in the percentage of directors who enter unloaded by selection (36.8% in 2007 and 32.1% in 2015), or increased access to cargo by appointment (42.8% in 2007 and 51% in 2007). 2015) and, in 2015, an alternative tender option for in-flight admission, with the state of São Paulo standing out with 35,9% of the directors hired. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657 10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2015v1n1ID1657 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1657/1037 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cristiane Machado, Maria Helena Bravo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020177 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039135154176 |