"A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Pontes Rosa, Cintia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Caroline Pereira Arruda, Anne, Gonçalves, Michelle Bocchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982
Resumo: This work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective.
id UFOPA-1_61b2339b5079e87f3e7ece47b159d417
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemiaSentidosLeituraDialogismoThis work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective.Este trabajo tiene como objetivo comprender, a través del Análisis Dialógico del Discurso (DDA), los significados de la lectura literaria de la obra A Bolsa Amarilla, de Lygia Bojunga, por alumnos del 5º año (Primaria 1) de una escuela privada de Curitiba. Se realizaron encuentros literarios-performativos para la lectura y debate de la obra, explorando los significados producidos. Los significados comprendidos en el análisis están relacionados con los deseos artísticos, deportivos, religiosos y profesionales de los estudiantes, quienes abordaron cuestiones relacionadas con el género y la elección profesional. Los resultados apuntan a la desigualdad de género relacionada con algunas actividades, así como también señalan la presión social para la elección profesional aún en la infancia, lo que implica decisiones difíciles de tomar en una edad infantil. Además, el análisis permite la discusión sobre la apreciación del logro de un título y las dificultades relacionadas con el logro de este objetivo académico.Este trabalho tem como objetivo compreender, pelo viés da Análise Dialógica do Discurso (ADD), os sentidos de leitura literária da obra A bolsa amarela, de Lygia Bojunga, por estudantes do 5º ano (Fundamental 1) de uma escola privada de Curitiba. Foram realizadas tertúlias literário-performativas para a leitura e debate da obra, explorando os sentidos produzidos. Os sentidos compreendidos na análise estão relacionados às vontades artísticas, esportivas, religiosas e profissionais dos estudantes, os quais abordaram questões relativas a gênero e escolha profissional. Os resultados apontam para a desigualdade de gênero relacionadas a algumas atividades, bem como sinalizam a pressão social pela escolha profissional ainda na infância, o que envolve decisões difíceis de serem tomadas em idade pueril. Além disso, a análise possibilita a discussão sobre a valorização da conquista de um diploma e as dificuldades referentes a atingir esse objetivo acadêmico.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/198210.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982Revista Exitus; v. 12 (2022); e0220582237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982/1233Copyright (c) 2022 Cintia de Oliveira Pontes Rosa, Anne Caroline Pereira Arruda, Michelle Bocchi Gonçalveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Pontes Rosa, CintiaCaroline Pereira Arruda, AnneGonçalves, Michelle Bocchi2022-06-21T14:01:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1982Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:32.162890Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
title "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
spellingShingle "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
de Oliveira Pontes Rosa, Cintia
Sentidos
Leitura
Dialogismo
title_short "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
title_full "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
title_fullStr "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
title_full_unstemmed "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
title_sort "A BOLSA AMARELA" Tertúlias literário-performativas na escola em tempos de pandemia
author de Oliveira Pontes Rosa, Cintia
author_facet de Oliveira Pontes Rosa, Cintia
Caroline Pereira Arruda, Anne
Gonçalves, Michelle Bocchi
author_role author
author2 Caroline Pereira Arruda, Anne
Gonçalves, Michelle Bocchi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Pontes Rosa, Cintia
Caroline Pereira Arruda, Anne
Gonçalves, Michelle Bocchi
dc.subject.por.fl_str_mv Sentidos
Leitura
Dialogismo
topic Sentidos
Leitura
Dialogismo
description This work aims to understand, through the Dialogical Discourse Analysis (ADD), the senses of literary reading of Lygia Bojunga's book, A bolsa amarela, by 5th grade students of a private school in Curitiba. Performative literary gatherings were held for the reading and debate of the book and a seminar of desires. The senses included in the analysis were artistic, sporting, religious and professionals choices, which presented arguments related to gender related to gender and professional choice. The results point to the gender inequality related to some activities, as well as the social pressure of professional choice even in childhood, which involves difficult decisions to be taken at puerile age. In addition, there is an appreciation of the achievement of a diploma and highlights the difficulties related to achieving this academic objective.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982
10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1982
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1982/1233
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 12 (2022); e022058
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039766396928