Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Bonacazata Santos, Marina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Miesse, Maria Carolina, de Carvalho, Fabiana Aparecida, Cordeiro de Queiroz, Leonardo, Matias de Souza, Vânia de Fátima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543
Resumo: The research aims to analyze the impact of the conservatism of the Unpolitical School Movement (MESP) in addressing gender and sexuality issues within the curriculum policy of Brazilian basic education. Anchored in documental analysis, it discusses the historical and educational conjuncture and the shaping of the movement's ideologies in educational policies, especially in the National Common Curricular Base (BNCC). The history of the program, the fight against gender issues in a conservative posture and its relationship with the approval of the BNCC are pointed out.
id UNB - 28_e02fd4926881ea9f871f51904f907022
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35543
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impactsEscuela sin Partido y las discusiones de género y sexualidad: impactos curricularesEscola sem Partido e as discussões de gênero e sexualidade: impactos curricularesSexualidade e GêneroNeoconservadorismoEscola sem PartidoSexualidad y GéneroNeoconservadorEscuela sin PartidoSexuality and GenderNeoconservatismUnpolitical SchoolThe research aims to analyze the impact of the conservatism of the Unpolitical School Movement (MESP) in addressing gender and sexuality issues within the curriculum policy of Brazilian basic education. Anchored in documental analysis, it discusses the historical and educational conjuncture and the shaping of the movement's ideologies in educational policies, especially in the National Common Curricular Base (BNCC). The history of the program, the fight against gender issues in a conservative posture and its relationship with the approval of the BNCC are pointed out.La investigación tiene como objetivo analizar el impacto del conservadurismo del Movimiento Escuela Sin Partido (MESP) en el tratamiento de las cuestiones de género y sexualidad dentro de la política curricular de la educación básica brasileña. Anclado en el análisis documental, discute la coyuntura histórica y educativa y la conformación de las ideologías del movimiento en las políticas educativas, especialmente en la Base Curricular Nacional Común (BNCC). Se señala la historia del programa, así como la lucha contra las cuestiones de género en una postura conservadora y su relación con la aprobación de la BNCC.A investigação objetiva analisar o impacto do conservadorismo do Movimento Escola Sem Partido (MESP) na abordagem das temáticas de gênero e sexualidade dentro da política curricular da educação básica brasileira. Ancorada em análise documental, a pesquisa discute a conjuntura histórica e educacional e a conformação das ideologias do movimento nas políticas educacionais, em especial, na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Assim, o texto discorre sobre a história do programa, bem como aborda o combate às questões de gênero pautado em uma postura conservadora e sua relação com a aprovação da BNCC.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3554310.26512/lc27202135543Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35543Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35543Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e355431981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30291https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30292https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30293Copyright (c) 2021 Marina Silveira Bonacazata Santos, Maria Carolina Miesse, Fabiana Aparecida de Carvalho, Leonardo Cordeiro de Queiroz, Vânia de Fátima Matias de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira Bonacazata Santos, MarinaMiesse, Maria Carolinade Carvalho, Fabiana Aparecida Cordeiro de Queiroz, LeonardoMatias de Souza, Vânia de Fátima 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35543Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
Escuela sin Partido y las discusiones de género y sexualidad: impactos curriculares
Escola sem Partido e as discussões de gênero e sexualidade: impactos curriculares
title Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
spellingShingle Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
Silveira Bonacazata Santos, Marina
Sexualidade e Gênero
Neoconservadorismo
Escola sem Partido
Sexualidad y Género
Neoconservador
Escuela sin Partido
Sexuality and Gender
Neoconservatism
Unpolitical School
title_short Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
title_full Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
title_fullStr Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
title_full_unstemmed Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
title_sort Unpolitical School and the discussions of gender and sexuality: curricular impacts
author Silveira Bonacazata Santos, Marina
author_facet Silveira Bonacazata Santos, Marina
Miesse, Maria Carolina
de Carvalho, Fabiana Aparecida
Cordeiro de Queiroz, Leonardo
Matias de Souza, Vânia de Fátima
author_role author
author2 Miesse, Maria Carolina
de Carvalho, Fabiana Aparecida
Cordeiro de Queiroz, Leonardo
Matias de Souza, Vânia de Fátima
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Bonacazata Santos, Marina
Miesse, Maria Carolina
de Carvalho, Fabiana Aparecida
Cordeiro de Queiroz, Leonardo
Matias de Souza, Vânia de Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade e Gênero
Neoconservadorismo
Escola sem Partido
Sexualidad y Género
Neoconservador
Escuela sin Partido
Sexuality and Gender
Neoconservatism
Unpolitical School
topic Sexualidade e Gênero
Neoconservadorismo
Escola sem Partido
Sexualidad y Género
Neoconservador
Escuela sin Partido
Sexuality and Gender
Neoconservatism
Unpolitical School
description The research aims to analyze the impact of the conservatism of the Unpolitical School Movement (MESP) in addressing gender and sexuality issues within the curriculum policy of Brazilian basic education. Anchored in documental analysis, it discusses the historical and educational conjuncture and the shaping of the movement's ideologies in educational policies, especially in the National Common Curricular Base (BNCC). The history of the program, the fight against gender issues in a conservative posture and its relationship with the approval of the BNCC are pointed out.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543
10.26512/lc27202135543
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543
identifier_str_mv 10.26512/lc27202135543
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30291
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30292
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35543/30293
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35543
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e35543
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e35543
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653586018304