DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521 |
Resumo: | Committed to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts. |
id |
UFOPA-1_838d73cb290404e1f779087adaa5d68f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1521 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACHDIDÁCTICA DEL PENSAMIENTO: UN ENFOQUE TEÓRICO-METODOLÓGICODIDÁTICA DO PENSAR: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICAMetodologia de EnsinoDesafios da docênciaPrática DocenteTeaching practiceTeaching methodologyTeaching challengesPráctica docenteMetodología de la enseñanzaDesafíos docentesCommitted to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts.Comprometido con la didáctica del pensamiento y basado en las teorías de Vasili Davydov, el proyecto Kinesys anima al alumno a construir conocimiento a través de actividades dinámicas e instrumentalización del conocimiento científico. Por lo tanto, las discusiones sobre las prácticas docentes y los desafíos en las clases de alfabetización se presentan aquí en el Proyecto Kinesys en el Colégio Logosófico González Pecotche en Chapecó/SC. Clasificada como una investigación descriptiva, con un enfoque cualitativo, del tipo estudio de caso, hizo uso de referencias teóricas, análisis documental y recolección de datos empíricos, a través de cuestionarios. Como resultado, se destaca el desafío del colectivo docente de planificar actividades, elaborar y validar material didáctico específico y la práctica en el aula, con el objetivo de valorar contextos reales de enseñanza-aprendizaje.Compromissado com a didática do pensar e baseado nas teorias de Vasili Davydov o projeto Kinesys estimula o estudante a construir conhecimentos por meio de atividades dinâmicas e instrumentalização de conhecimentos científicos. Sendo assim, apresentam-se, aqui, discussões sobre práticas e desafios da docência nas classes de alfabetização no Projeto Kinesys no Colégio Logosófico González Pecotche em Chapecó/SC. Classificada como uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, fez uso de referenciais teóricos, análise documental e coleta de dados empíricos, por meio de questionários. Como resultados, destaca-se o desafio do coletivo docente de planejar atividades, elaborar e validar material didático específico e da prática de sala de aula visando à valorização de contextos reais de ensino-aprendizagem.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/152110.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201602237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521/1020Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasquallihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTuratti, GislenePasqualli, Roberta2021-01-28T18:52:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1521Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:24.738068Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH DIDÁCTICA DEL PENSAMIENTO: UN ENFOQUE TEÓRICO-METODOLÓGICO DIDÁTICA DO PENSAR: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA |
title |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
spellingShingle |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH Turatti, Gislene Metodologia de Ensino Desafios da docência Prática Docente Teaching practice Teaching methodology Teaching challenges Práctica docente Metodología de la enseñanza Desafíos docentes |
title_short |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
title_full |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
title_fullStr |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
title_full_unstemmed |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
title_sort |
DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH |
author |
Turatti, Gislene |
author_facet |
Turatti, Gislene Pasqualli, Roberta |
author_role |
author |
author2 |
Pasqualli, Roberta |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Turatti, Gislene Pasqualli, Roberta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia de Ensino Desafios da docência Prática Docente Teaching practice Teaching methodology Teaching challenges Práctica docente Metodología de la enseñanza Desafíos docentes |
topic |
Metodologia de Ensino Desafios da docência Prática Docente Teaching practice Teaching methodology Teaching challenges Práctica docente Metodología de la enseñanza Desafíos docentes |
description |
Committed to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521/1020 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasqualli https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasqualli https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020160 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711038940119040 |