PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues de Oliveira, Elane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Iolanda Monteiro, Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737
Resumo: This text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the  development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues.
id UFOPA-1_fb2b5fe56c4c114c7f42d7605f6070a4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1737
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADASEscolas MultisseriadasEducação no campoPrática pedagógicaThis text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the  development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues.Este texto es el resultado de una investigación de maestría titulada “La Educación en el medio  rural: la práctica de los alfabetizadores en clases multigrado en el municipio de Indaiabira-MG”, que tuvo como objetivo analizar las prácticas pedagógicas existentes en las escuelas multigrado del municipio. Para una mejor comprensión del objeto en estudio, nos acercamos a una visión histórica crítica, el Materialismo Histórico-Dialéctico. Utilizamos un enfoque cualitativo, teórico y de campo. Los resultados nos permitieron identificar numerosas dificultades que afectam a las escuelas multigrado. Se considera que la educación escolar que se ofrece en las zonas rurales en aulas multigrado de las escuelas observadas, presenta problemas pedagógicos y de infraestructura, aspectos que, según los docentes entrevistados, dificultan su propio trabajo, así como el desarrollo de los alumnos. Por lo tanto, requieren un replanteamiento de las cuestiones políticas, económicas, sociales y pedagógicas.Este texto é resultado da pesquisa de mestrado, intitulada “Educação no meio rural: a prática das professoras alfabetizadoras nas classes multisseriadas no município de Indaiabira-MG”, que objetivou analisar as práticas pedagógicas existentes nas escolas multisseriadas no município. Para melhor compreensão do objeto em estudo, nos aproximamos de uma visão histórico crítica, o Materialismo Histórico-Dialético. Utilizou-se uma abordagem metodológica qualitativa, teórica e de campo. Os resultados permitiram identificar inúmeras dificuldades que envolvem as escolas multisseriadas. Considera-se que a educação escolar, ofertada no meio rural em salas multisseriadas nas escolas observadas, apresenta problemas pedagógicos e de infraestrutura, aspectos que de acordo com as professoras entrevistadas dificultam o próprio trabalho, bem como o desenvolvimento dos alunos. Para tanto requerem um repensar as questões políticas econômicas, sociais e pedagógicas.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/173710.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201982237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737/1059Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Oliveira, ElaneIolanda Monteiro, Maria2021-11-29T21:07:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1737Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:29.553937Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
title PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
spellingShingle PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
Rodrigues de Oliveira, Elane
Escolas Multisseriadas
Educação no campo
Prática pedagógica
title_short PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
title_full PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
title_fullStr PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
title_full_unstemmed PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
title_sort PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
author Rodrigues de Oliveira, Elane
author_facet Rodrigues de Oliveira, Elane
Iolanda Monteiro, Maria
author_role author
author2 Iolanda Monteiro, Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues de Oliveira, Elane
Iolanda Monteiro, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas Multisseriadas
Educação no campo
Prática pedagógica
topic Escolas Multisseriadas
Educação no campo
Prática pedagógica
description This text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the  development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737/1059
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteiro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020198
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711039632179200