PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Exitus |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737 |
Resumo: | This text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues. |
id |
UFOPA-1_fb2b5fe56c4c114c7f42d7605f6070a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1737 |
network_acronym_str |
UFOPA-1 |
network_name_str |
Revista Exitus |
repository_id_str |
|
spelling |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADASEscolas MultisseriadasEducação no campoPrática pedagógicaThis text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues.Este texto es el resultado de una investigación de maestría titulada “La Educación en el medio rural: la práctica de los alfabetizadores en clases multigrado en el municipio de Indaiabira-MG”, que tuvo como objetivo analizar las prácticas pedagógicas existentes en las escuelas multigrado del municipio. Para una mejor comprensión del objeto en estudio, nos acercamos a una visión histórica crítica, el Materialismo Histórico-Dialéctico. Utilizamos un enfoque cualitativo, teórico y de campo. Los resultados nos permitieron identificar numerosas dificultades que afectam a las escuelas multigrado. Se considera que la educación escolar que se ofrece en las zonas rurales en aulas multigrado de las escuelas observadas, presenta problemas pedagógicos y de infraestructura, aspectos que, según los docentes entrevistados, dificultan su propio trabajo, así como el desarrollo de los alumnos. Por lo tanto, requieren un replanteamiento de las cuestiones políticas, económicas, sociales y pedagógicas.Este texto é resultado da pesquisa de mestrado, intitulada “Educação no meio rural: a prática das professoras alfabetizadoras nas classes multisseriadas no município de Indaiabira-MG”, que objetivou analisar as práticas pedagógicas existentes nas escolas multisseriadas no município. Para melhor compreensão do objeto em estudo, nos aproximamos de uma visão histórico crítica, o Materialismo Histórico-Dialético. Utilizou-se uma abordagem metodológica qualitativa, teórica e de campo. Os resultados permitiram identificar inúmeras dificuldades que envolvem as escolas multisseriadas. Considera-se que a educação escolar, ofertada no meio rural em salas multisseriadas nas escolas observadas, apresenta problemas pedagógicos e de infraestrutura, aspectos que de acordo com as professoras entrevistadas dificultam o próprio trabalho, bem como o desenvolvimento dos alunos. Para tanto requerem um repensar as questões políticas econômicas, sociais e pedagógicas.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/173710.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201982237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737/1059Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Oliveira, ElaneIolanda Monteiro, Maria2021-11-29T21:07:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1737Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:29.553937Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
title |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
spellingShingle |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS Rodrigues de Oliveira, Elane Escolas Multisseriadas Educação no campo Prática pedagógica |
title_short |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
title_full |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
title_fullStr |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
title_full_unstemmed |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
title_sort |
PRÁTICA PEDAGÓGICA EM CLASSES MULTISSERIADAS |
author |
Rodrigues de Oliveira, Elane |
author_facet |
Rodrigues de Oliveira, Elane Iolanda Monteiro, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Iolanda Monteiro, Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues de Oliveira, Elane Iolanda Monteiro, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolas Multisseriadas Educação no campo Prática pedagógica |
topic |
Escolas Multisseriadas Educação no campo Prática pedagógica |
description |
This text is the result of master's research entitled “Education in rural areas: the practice of literacy teachers in multigrade classes in the municipality of Indaiabira-MG”, which aimed to analyze the existing pedagogical practices in multigrade schools in the municipality. To better understand the object under study, we approached a critical historical view, the Historical-Dialectical Materialism. A qualitative, theoretical and field methodological approach was used. The results allowed us to identify numerous difficulties involving multigrade schools. It is considered that the school education offered in rural areas in multigrade classrooms in the observed schools, presents pedagogical and infrastructure problems, aspects that, according to the interviewed teachers, hinder their own work, as well as the development of students. Therefore, they require a rethinking of political, economic, social and pedagogical issues. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737 |
url |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737 |
identifier_str_mv |
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1737 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1737/1059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Elane Rodrigues de Oliveira, Maria Iolanda Monteiro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Exitus; v. 11 (2021); e020198 2237-9460 reponame:Revista Exitus instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) instacron:UFOPA |
instname_str |
Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
instacron_str |
UFOPA |
institution |
UFOPA |
reponame_str |
Revista Exitus |
collection |
Revista Exitus |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaicedufopa@gmail.com |
_version_ |
1799711039632179200 |