Anamnesis impact to an integrated care: Portuguese students’ view
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6407 |
Resumo: | Objective: To investigate the medical school's student's understanding of the biophyschosocial approach contained in the anamnesis, and to describe how the manner can contribute to holistic health care. Method: Field research with a qualitative approach to the results, approved by the Research Ethics Committee under protocol no. 1400/11. Thirty-two students participated in the Medicine Course at the University of Algarve, Portugal. The data were obtained through answerers about two open questions and interpreted by the Content Analysis Technique in the thematic modality. Results: The analysis of the answer of first question indicated three thematic categories: the holistic understanding of the person; communication and interaction with the team; exercise of citizenship. The data were obtained in the answer of the second question, the analysis allowed five thematic categories: the specialization of medicine, the risk of medicalization and medical error; adherence to the therapeutic plan; resource management; dialogue and assertiveness; and habits of life. Conclusions: Portuguese students characterized their understanding and revealed the conceptual focus on centered in person, in relation to the biopsychosocial approach. They important showed contributions to holistic health care through the anamneses of biopsychosocial approach. |
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Anamnesis impact to an integrated care: Portuguese students’ viewImpacto da anamnese para o cuidado integral: visão dos estudantes portuguesesAnamnesisHolistic HealthMedical Education.AnamneseSaúde HolísticaFormação Médica.Objective: To investigate the medical school's student's understanding of the biophyschosocial approach contained in the anamnesis, and to describe how the manner can contribute to holistic health care. Method: Field research with a qualitative approach to the results, approved by the Research Ethics Committee under protocol no. 1400/11. Thirty-two students participated in the Medicine Course at the University of Algarve, Portugal. The data were obtained through answerers about two open questions and interpreted by the Content Analysis Technique in the thematic modality. Results: The analysis of the answer of first question indicated three thematic categories: the holistic understanding of the person; communication and interaction with the team; exercise of citizenship. The data were obtained in the answer of the second question, the analysis allowed five thematic categories: the specialization of medicine, the risk of medicalization and medical error; adherence to the therapeutic plan; resource management; dialogue and assertiveness; and habits of life. Conclusions: Portuguese students characterized their understanding and revealed the conceptual focus on centered in person, in relation to the biopsychosocial approach. They important showed contributions to holistic health care through the anamneses of biopsychosocial approach.Objetivo: Investigar a compreensão do estudante de medicina sobre a abordagem biopsicossocial contida na anamnese e descrever como ela pode beneficiar para a prestação integral de cuidados. Métodos: Pesquisa de campo com abordagem qualitativa dos resultados, aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa sob o protocolo nº 1400/11. Participaram 32 estudantes do Curso de Medicina da Universidade do Algarve, Portugal. Os dados foram obtidos por meio das respostas a duas perguntas abertas e interpretados pela Técnica da Análise de Conteúdo na modalidade temática. Resultados: A análise das respostas à primeira pergunta indicou três categorias temáticas: compreensão holística da pessoa; comunicação e interação com a equipe; exercício da cidadania. Dos dados obtidos na segunda pergunta, a análise permitiu elencar cinco categorias temáticas: especialização da medicina, risco de medicalização e erro médico; adesão ao plano terapêutico; gerenciamento de recursos; diálogo e assertividade; e hábitos de vida. Conclusão: Estudantes portugueses caracterizaram sua compreensão e revelaram o foco conceitual centrado na pessoa em relação à anamnese, com abordagem biopsicossocial. Mostraram importantes contribuições para prestação integral e holística de cuidados à saúde por meio da anamnese de abordagem biopsicossocial.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/640710.5020/18061230.2016.sup.p66Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 66-75Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 66-75Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 66-751806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6407/5214Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Márcia Oliveira MayoHiga, Elza de Fátima RibeiroGomes, Luis FilipeMarvã, José Pedro QuitaloGomes, Ana Isabel da FonsecaGonçalves, Agostinho Henrique Costinha2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6407Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
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