Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
Texto Completo: | https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416 |
Resumo: | Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective. |
id |
UFOR-2_70926aa817a5182e3fae9a399ddc364b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6416 |
network_acronym_str |
UFOR-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository_id_str |
|
spelling |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning processPercepção docente sobre a integralidade na atenção primária à saúde no processo ensino-aprendizagemPrimary Health CareComprehensiveness in HealthcareHealthcare EducationHealthcare ManagementComprehensive Health.Atenção Primária à SaúdeIntegralidade em SaúdeEducação em SaúdeGestão em SaúdeAssistência Integral à Saúde.Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective.Objetivo: Analisar a compreensão sobre a Integralidade na perspectiva dos docentes de enfermagem e medicina inseridos na Atenção Primária à Saúde (APS). Métodos: Pesquisa com abordagem qualitativa do tipo Estudo de Caso. Aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa que envolve Seres Humanos da Faculdade de Medicina de Marília. Participaram oito docentes, por meio de entrevista e os dados foram interpretados pela Análise de Conteúdo na Modalidade Temática. Resultados: Emergiram três categorias analíticas: na Unidade de Prática Profissional (UPP) a integralidade é desenvolvida no cuidado das pessoas, famílias e comunidades, refletida junto à equipe de saúde; dificuldade de problematização para desenvolvimento da integralidade na UPP e foco na doença. Conclusão: Vislumbra-se o ensino-aprendizagem tendo em vista o cuidado na perspectiva da integralidade.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/641610.5020/18061230.2016.sup.p148Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-1551806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416/5223Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Thiago Luccas Correa dos SantosHiga, Elza de Fátima RibeiroPassos, Antônio Henrique RodriguesOtani, Márcia Aparecida PadovanSouto, Bernardino Geraldo Alves2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6416Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process Percepção docente sobre a integralidade na atenção primária à saúde no processo ensino-aprendizagem |
title |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
spellingShingle |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos Primary Health Care Comprehensiveness in Healthcare Healthcare Education Healthcare Management Comprehensive Health. Atenção Primária à Saúde Integralidade em Saúde Educação em Saúde Gestão em Saúde Assistência Integral à Saúde. |
title_short |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
title_full |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
title_fullStr |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
title_full_unstemmed |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
title_sort |
Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process |
author |
Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos |
author_facet |
Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos Higa, Elza de Fátima Ribeiro Passos, Antônio Henrique Rodrigues Otani, Márcia Aparecida Padovan Souto, Bernardino Geraldo Alves |
author_role |
author |
author2 |
Higa, Elza de Fátima Ribeiro Passos, Antônio Henrique Rodrigues Otani, Márcia Aparecida Padovan Souto, Bernardino Geraldo Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos Higa, Elza de Fátima Ribeiro Passos, Antônio Henrique Rodrigues Otani, Márcia Aparecida Padovan Souto, Bernardino Geraldo Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Primary Health Care Comprehensiveness in Healthcare Healthcare Education Healthcare Management Comprehensive Health. Atenção Primária à Saúde Integralidade em Saúde Educação em Saúde Gestão em Saúde Assistência Integral à Saúde. |
topic |
Primary Health Care Comprehensiveness in Healthcare Healthcare Education Healthcare Management Comprehensive Health. Atenção Primária à Saúde Integralidade em Saúde Educação em Saúde Gestão em Saúde Assistência Integral à Saúde. |
description |
Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Peer-reviewed Article" "Avaliado pelos pares" "Avaliado pelos pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416 10.5020/18061230.2016.sup.p148 |
url |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416 |
identifier_str_mv |
10.5020/18061230.2016.sup.p148 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416/5223 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Fortaleza |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155 Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155 Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155 1806-1230 reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde instname:Universidade de Fortaleza (Unifor) instacron:UFOR |
instname_str |
Universidade de Fortaleza (Unifor) |
instacron_str |
UFOR |
institution |
UFOR |
reponame_str |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
collection |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798313066564157440 |