Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Higa, Elza de Fátima Ribeiro, Passos, Antônio Henrique Rodrigues, Otani, Márcia Aparecida Padovan, Souto, Bernardino Geraldo Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416
Resumo: Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective.
id UFOR-2_70926aa817a5182e3fae9a399ddc364b
oai_identifier_str oai:ojs.ojs.unifor.br:article/6416
network_acronym_str UFOR-2
network_name_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository_id_str
spelling Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning processPercepção docente sobre a integralidade na atenção primária à saúde no processo ensino-aprendizagemPrimary Health CareComprehensiveness in HealthcareHealthcare EducationHealthcare ManagementComprehensive Health.Atenção Primária à SaúdeIntegralidade em SaúdeEducação em SaúdeGestão em SaúdeAssistência Integral à Saúde.Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective.Objetivo: Analisar a compreensão sobre a Integralidade na perspectiva dos docentes de enfermagem e medicina inseridos na Atenção Primária à Saúde (APS). Métodos: Pesquisa com abordagem qualitativa do tipo Estudo de Caso. Aprovada pelo Comitê de Ética em Pesquisa que envolve Seres Humanos da Faculdade de Medicina de Marília. Participaram oito docentes, por meio de entrevista e os dados foram interpretados pela Análise de Conteúdo na Modalidade Temática. Resultados: Emergiram três categorias analíticas: na Unidade de Prática Profissional (UPP) a integralidade é desenvolvida no cuidado das pessoas, famílias e comunidades, refletida junto à equipe de saúde; dificuldade de problematização para desenvolvimento da integralidade na UPP e foco na doença. Conclusão: Vislumbra-se o ensino-aprendizagem tendo em vista o cuidado na perspectiva da integralidade.Universidade de Fortaleza2017-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/641610.5020/18061230.2016.sup.p148Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-1551806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416/5223Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Thiago Luccas Correa dos SantosHiga, Elza de Fátima RibeiroPassos, Antônio Henrique RodriguesOtani, Márcia Aparecida PadovanSouto, Bernardino Geraldo Alves2017-11-09T17:37:40Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/6416Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2017-11-09T17:37:40Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
Percepção docente sobre a integralidade na atenção primária à saúde no processo ensino-aprendizagem
title Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
spellingShingle Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos
Primary Health Care
Comprehensiveness in Healthcare
Healthcare Education
Healthcare Management
Comprehensive Health.
Atenção Primária à Saúde
Integralidade em Saúde
Educação em Saúde
Gestão em Saúde
Assistência Integral à Saúde.
title_short Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
title_full Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
title_fullStr Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
title_full_unstemmed Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
title_sort Perception teachers on the comprehensiveness in Primary Health Care in The teaching-learning process
author Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos
author_facet Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos
Higa, Elza de Fátima Ribeiro
Passos, Antônio Henrique Rodrigues
Otani, Márcia Aparecida Padovan
Souto, Bernardino Geraldo Alves
author_role author
author2 Higa, Elza de Fátima Ribeiro
Passos, Antônio Henrique Rodrigues
Otani, Márcia Aparecida Padovan
Souto, Bernardino Geraldo Alves
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Thiago Luccas Correa dos Santos
Higa, Elza de Fátima Ribeiro
Passos, Antônio Henrique Rodrigues
Otani, Márcia Aparecida Padovan
Souto, Bernardino Geraldo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Primary Health Care
Comprehensiveness in Healthcare
Healthcare Education
Healthcare Management
Comprehensive Health.
Atenção Primária à Saúde
Integralidade em Saúde
Educação em Saúde
Gestão em Saúde
Assistência Integral à Saúde.
topic Primary Health Care
Comprehensiveness in Healthcare
Healthcare Education
Healthcare Management
Comprehensive Health.
Atenção Primária à Saúde
Integralidade em Saúde
Educação em Saúde
Gestão em Saúde
Assistência Integral à Saúde.
description Objective: The present research analyzed the comprehensiveness awareness from the professors of medicine’s and nursing professors’ perspective involved with Primary Health Care (PHC). Methods: A qualitative case study approach was used in the research, approved by the Human Research Ethics Committee of the Faculty of Medicine of Marília. The research participants were eight professors with whom an interview was made, being data interpreted subsequently by the Thematic Content Analysis tool. Results: Three analytical categories emerged: at the Professional Practice Unit (PPU) comprehensiveness is carried out with the care of individuals, families and communities, reflected by the healthcare team; issues formulating problematic matter to develop comprehensiveness at PPU and focus on disease. Conclusion: We long for a teaching/learning process that regards care in the comprehensiveness’ perspective.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Peer-reviewed Article"
"Avaliado pelos pares"
"Avaliado pelos pares"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416
10.5020/18061230.2016.sup.p148
url https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416
identifier_str_mv 10.5020/18061230.2016.sup.p148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/6416/5223
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira em Promoção da Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155
Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155
Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 29 (2016): SUPLEMENTO 5º CIAIQ - Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa - Dezembro; 148-155
1806-1230
reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúde
instname:Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron:UFOR
instname_str Universidade de Fortaleza (Unifor)
instacron_str UFOR
institution UFOR
reponame_str Revista Brasileira em Promoção da Saúde
collection Revista Brasileira em Promoção da Saúde
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313066564157440