Psychomotor intervention in child development: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana-Cardoso, Kátia Virginia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lima, Sarah Amaral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira em Promoção da Saúde
Texto Completo: https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300
Resumo: Objective: Understand the effects of psychomotor intervention in children with neuropsychomotor developmental delay. Methods: This study is an integrative review of the scientific literature. For the research, articles were searched in the following databases: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), VHL (Virtual Health Library). CAPES Journals Portal and Web of Science, from December 2018 to January 2019, and the Research gate were consulted in January 2019. Results: A total of 867 articles were found, of which 142 were excluded due to non-compliance with the inclusion criteria and 33 were read in full. The study consisted of 7 articles selected according to the criteria, which showed that psychomotricity contributes positively to child development. Conclusion: The contribution of structured psychomotor intervention, despite the heterogeneity of protocols adopted, has positive results in the neuropsychomotor development process in childhood, being a usable resource to recover or prevent delays in child development.
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spelling Psychomotor intervention in child development: an integrative reviewIntervención psicomotora para el desarrollo infantil: una revisión integrativaIntervenção psicomotora no desenvolvimento infantil: uma revisão integrativaChild developmentEarly Intervention (Education)Developmental Disabilities.Desarrollo InfantilIntervención Precoz (Educación)Discapacidades del Desarrollo.Desenvolvimento InfantilIntervenção Precoce (Educação)Deficiências do Desenvolvimento.Objective: Understand the effects of psychomotor intervention in children with neuropsychomotor developmental delay. Methods: This study is an integrative review of the scientific literature. For the research, articles were searched in the following databases: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), VHL (Virtual Health Library). CAPES Journals Portal and Web of Science, from December 2018 to January 2019, and the Research gate were consulted in January 2019. Results: A total of 867 articles were found, of which 142 were excluded due to non-compliance with the inclusion criteria and 33 were read in full. The study consisted of 7 articles selected according to the criteria, which showed that psychomotricity contributes positively to child development. Conclusion: The contribution of structured psychomotor intervention, despite the heterogeneity of protocols adopted, has positive results in the neuropsychomotor development process in childhood, being a usable resource to recover or prevent delays in child development.Objetivo: Comprender los efectos de la intervención psicomotora frente el retraso del desarrollo neuropsicomotor de niños. Métodos: El presente estudio se trata de una revisión integrativa de la literatura científica. Para la realización de la investigación se buscó artículos en las bases de datos PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), BVS (Biblioteca Virtual en Salud), Portal de Periódicos CAPES y Web of Science en el periodo entre diciembre de 2018 y enero de 2019 y la consulta en el Research gate en el mes de enero de 2019. Resultados: Se han encontrado 867 artículos de los cuales 142 han sido excluidos por el no cumplimiento de los criterios de inclusión. Se han leído 33 artículos completos de los cuales 7 han sido elegidos según los criterios de los cuales se ha observado que la psicomotricidad ha contribuido de manera positiva para el desarrollo del niño. Conclusión: Pese la heterogeneidad de los protocolos adoptados, la contribución de la intervención psicomotora estructurada presenta resultados positivos en el proceso del desarrollo neuropsicomotor en la infancia y es un recurso pasible de utilización para recuperar o prevenir los retrasos del desarrollo infantil.Objetivo: Compreender os efeitos da intervenção psicomotora frente ao atraso do desenvolvimento neuropsicomotor de crianças. Métodos: O presente estudo trata-se de uma revisão integrativa da literatura científica. Para a realização da pesquisa, artigos foram buscados nas seguintes bases de dados: PubMed, PEDro (Physiotherapy Evidence Database), BVS (Biblioteca Virtual em Saúde), Portal de Periódicos CAPES e Web of Science, no período de dezembro de 2018 a janeiro de 2019, e houve consulta ao Research gate no mês de janeiro de 2019. Resultados: Foram encontrados 867 artigos, dos quais se excluíram 142 devido à falta de conformidade aos critérios de inclusão e 33 foram lidos na íntegra, sendo o estudo composto de 7 artigos selecionados de acordo com os critérios, nos quais se observou que a psicomotricidade contribui positivamente para o desenvolvimento da criança. Conclusão: A contribuição da intervenção psicomotora estruturada, apesar da heterogeneidade de protocolos adotados, apresenta resultados positivos no processo de desenvolvimento neuropsicomotor na infância, sendo um recurso passível de utilização para recuperar ou prevenir atrasos no desenvolvimento infantil.Universidade de Fortaleza2019-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Peer-reviewed Article""Avaliado pelos pares""Avaliado pelos pares"application/pdfapplication/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/930010.5020/18061230.2019.9300Brazilian Journal in Health Promotion; Vol. 32 (2019)Revista Brasileña en Promoción de la Salud; Vol. 32 (2019)Revista Brasileira em Promoção da Saúde; v. 32 (2019)1806-1230reponame:Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinstname:Universidade de Fortaleza (Unifor)instacron:UFORporenghttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdfhttps://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/9300/pdf_1Copyright (c) 2019 Revista Brasileira em Promoção da Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessViana-Cardoso, Kátia VirginiaLima, Sarah Amaral2019-11-25T17:54:13Zoai:ojs.ojs.unifor.br:article/9300Revistahttps://periodicos.unifor.br/RBPS/oai1806-12301806-1222opendoar:2019-11-25T17:54:13Revista Brasileira em Promoção da Saúde - Universidade de Fortaleza (Unifor)false
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