A history of the graduation of knowledge: elements for the analysis of mathematics for teaching
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15271 |
Resumo: | This article was developed within a collective research project whose theme involves historical investigations on the constitution of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics. Based on the theme of this project, this text initially focuses on differentiating “mathematics teaching” from “mathematics for teaching”. Under this perspective of analysis, the objective of the study is to build the graduation of teaching as a research object, from a historical analysis. To this end, the problem to be dealt with in this work can be summarized in the following question: How to historically characterize the graduation of teaching mathematics for teaching? The results of the work show that the graduation is presented as progression, programming, sequence and march of teaching, depending on the scale of observation in which it is treated. |
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A history of the graduation of knowledge: elements for the analysis of mathematics for teachingUma história da graduação dos saberes: elementos para análise da matemática do ensinomathematics; epistemology; graduation; didactics.matemática; epistemologia; graduação; didática.This article was developed within a collective research project whose theme involves historical investigations on the constitution of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics. Based on the theme of this project, this text initially focuses on differentiating “mathematics teaching” from “mathematics for teaching”. Under this perspective of analysis, the objective of the study is to build the graduation of teaching as a research object, from a historical analysis. To this end, the problem to be dealt with in this work can be summarized in the following question: How to historically characterize the graduation of teaching mathematics for teaching? The results of the work show that the graduation is presented as progression, programming, sequence and march of teaching, depending on the scale of observation in which it is treated.Este artigo é resultado parcial de projeto coletivo de pesquisa cuja temática envolve a constituição do saber profissional do professor que ensina matemática. A partir da temática ampla desse projeto, este texto, inicialmente, fixa a atenção em diferenciar “ensino de matemática” de “matemática do ensino”. Sob essa perspectiva de análise, o objetivo do estudo é construir como objeto de pesquisa a graduação do ensino, a partir de uma análise histórica. Para tal, a problemática a ser tratada neste trabalho pode ser sintetizada na seguinte questão: Como caracterizar historicamente a graduação da matemática do ensino? Os resultados do trabalho mostram que a graduação se apresenta como progressão, programação, sequência e marcha do ensino, a depender da escala de observação em que é tratada.Universidade Federal do ParáFAPESPValente, Wagner Rodrigues2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1527110.18542/amazrecm.v19i43.15271Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 43 (2023); 22-33Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 43 (2023); 22-332317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/15271/10728/*ref*/ADELINO, Paula Resende. O que ensinar primeiro: frações ou números decimais? Anais da Anped Sudeste, 2014. Disponível em: https://anpedsudeste2014.files.wordpress.com/2015/04/paula-resende-adelino.pdf Acesso: 18 de ago. de 2023./*ref*/ARTIGUE, Michelle. Continu, discontinu em mathématiques. Quelles perceptions en ont les élèves et les étudiants? IN: VIENNOT, L. Didactique, Épistémologie et Histoire des Sciences. Paris: PUF, 2008./*ref*/BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/pcn/livro03.pdf . Acesso em 08 set. 2022./*ref*/BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 08 set. 2022./*ref*/BERTINI, Luciane de Fatima; MORAIS, Rosilda dos Santos; VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática a ensinar e a matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: L F Editorial, 2017./*ref*/CARVALHO, João Bosco Pitombeira. Propostas Curriculares de Matemática. In: BARRETO, E. S. (coord). As propostas curriculares oficiais – Análise das propostas curriculares dos estados e de alguns municípios das capitais para o ensino fundamental. Projeto MEC/UNESCO/FCC. Subsídios à elaboração dos Parâmetros Curriculares Nacionais. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, out. 1995./*ref*/CARILLO, Manuel Maria. O saber e o método. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1982./*ref*/CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, 2, 1990, p. 77-229./*ref*/DESCARTES, René. Discurso do Método. Obra escolhida. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1962./*ref*/FERREIRA, Jefferson Santos; VALENTE, Wagner Rodrigues. Miguel Aguayo e as mudanças no saber profissional do professor que ensina matemática. REVEMAT, Florianópolis, V. 15, 2020./*ref*/FRIZZARINI, Cláudia Regina Boen.; OLIVEIRA, Marcus Aldenisson.; LEME DA SILVA, Maria Célia.; VALENTE, Wagner Rodrigues. Os saberes elementares matemáticos e os programas de ensino, São Paulo (1894-1950). In: COSTA, David Antnonio; VALENTE, Wagner Rodrigues. Saberes matemáticos no curso primário: o que, como e por que ensinar? – Estudos histórico-comparativos a partir da documentação oficial escolar. São Paulo: L F Editorial, 2014./*ref*/GOUVEIA, Maria Cristina Soares. Tempos de aprender – a produção histórica da idade escolar. Revista Brasileira de História da Educação, n. 8, jul./dez., 2004./*ref*/JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histo?rico. Traduc?a?o de Gisele de Souza. Revista Brasileira de Histo?ria da Educac?a?o, Campinas / SP: Editora Autores Associados, n.1, jan./jun. 2001, p. 08-43./*ref*/LIMA, Ana Laura Godinho.; VIVIANI, Luciana Maria. Conhecimentos especializados sobre os problemas de rendimento escolar: um estudo de manuais de psicologia e da Revista de Educação. Hist. Educ. (Online). 2015. 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São Paulo: L F Editorial, 2020, 2ª. ed.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T20:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/15271Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2024-02-06T20:52:03Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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