The practice as a curricular component in teacher education: advances and challenges in UFRPE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Alessandra Maria Pereira Martins da
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Jófili, Zélia Maria Soares, Carneiro-Leão, Ana Maria dos Anjos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2295
Resumo: The purpose of this study is inquiry the potential of the Practice as Curriculum Component (PCC) to the effective formation to the Biology teacher . The Searching Camp was the Graduation Course in Biological Sciences at Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE, where was performed an analysis of official documents dealing with subjects of PCC, interviewing three responsible teachers for conducting the Course in these disciplines study and ten students who had attended all disciplines of PCC. However about the Knowledge emphasized and Skills mobilized, the results showed inconsistencies between the documents described in the speech of teachers and students' perceptions. Despite these inconsistencies there is the predominant emphasis on the theoretical knowledge of the specific and the pedagogical content, and the mobilizing of pedagogical Skills and their reflection. It has been clearly established the necessity to broaden the discussion about the meaning of PCC activity in teacher training. In addition to adjustments and adaptations in living subjects of PCC so that they can in fact promote teacher grade training and meet the official profile desired
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spelling The practice as a curricular component in teacher education: advances and challenges in UFRPEA prática como componente curricular na formação do professor de Biologia: avanços e desafios na UFRPEpractice as curriculum component; professional profile; teacher skills; biology teachers educationprática como componente curricular; perfil profissional; conhecimento; competências; formação de professores de biologiaThe purpose of this study is inquiry the potential of the Practice as Curriculum Component (PCC) to the effective formation to the Biology teacher . The Searching Camp was the Graduation Course in Biological Sciences at Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE, where was performed an analysis of official documents dealing with subjects of PCC, interviewing three responsible teachers for conducting the Course in these disciplines study and ten students who had attended all disciplines of PCC. However about the Knowledge emphasized and Skills mobilized, the results showed inconsistencies between the documents described in the speech of teachers and students' perceptions. Despite these inconsistencies there is the predominant emphasis on the theoretical knowledge of the specific and the pedagogical content, and the mobilizing of pedagogical Skills and their reflection. It has been clearly established the necessity to broaden the discussion about the meaning of PCC activity in teacher training. In addition to adjustments and adaptations in living subjects of PCC so that they can in fact promote teacher grade training and meet the official profile desiredO objetivo deste estudo é investigar o potencial da Prática como Componente Curricular (PCC) para a efetiva formação do professor de Biologia. O campo de pesquisa foi o curso de Licenciatura Plena em Ciências Biológicas da Universidade Federal Rural de Pernambuco – UFRPE. Foram analisados os documentos oficiais que tratam das disciplinas de PCC, entrevistados três docentes responsáveis pela regência dessas disciplinas no curso sob estudo e dez estudantes que já haviam cursado todas as disciplinas de PCC. Os resultados evidenciam que o curso investigado atende ao recomendado nas normas vigentes que regem a atividade de PCC. No entanto, com relação aos conhecimentos enfatizados e às competências mobilizadas, percebemos incoerências entre o descrito nos documentos, o discurso dos docentes e a percepção dos estudantes. Apesar dessas incoerências há o predomínio na ênfase ao conhecimento teórico do conteúdo específico e do pedagógico e a mobilização das competências pedagógicas e da reflexiva. Ficou claramente estabelecida a necessidade de ampliar a discussão a respeito do sentido da atividade de PCC na formação dos professores, além de ajustes e adequações na vivência das disciplinas de PCC, para que possam, de fato, favorecer a formação docente e atender ao perfil oficial almejado.Universidade Federal do ParáSilva, Alessandra Maria Pereira Martins daJófili, Zélia Maria SoaresCarneiro-Leão, Ana Maria dos Anjos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/229510.18542/amazrecm.v10i20.2295Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 10, n. 20 (2014); 16-28Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 10, n. 20 (2014); 16-282317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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