Professional skills and representations of mathematics teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Espíndola, Elisângela Bastos de Mélo
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7570
Resumo: This is a research about the professional representations of mathematics teachers about their competences in different levels of teaching activity. For this, we use the approach of professional representations, considered as specific social representations of a given professional group, as well as the models of levels of teacher activity, developed in the scenario of the French mathematics didactics. The methodological framework is referenced in central nucleus theory, namely: free word association test, hierarchy test and interviews. In the analysis of the semantic field of representations we use Alceste and Trideux softwares. The participants in the survey were one hundred and twenty-six math teachers. Among the results, we highlight the centrality of teachers' representations about the professional competences studied on the mathematical knowledge and ability to master it and the commitment to the teaching, guiding their activities of organizing the teaching planning and preparing math class.
id UFPA-7_19da8d73031048c3e6965e766face14c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7570
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Professional skills and representations of mathematics teachersCompetências e representações profissionais de professores de Matemáticaprofessional representations; professional competence; levels of teacher activity; mathematicsrepresentações profissionais; competência profissional; níveis da atividade do professor; matemáticaThis is a research about the professional representations of mathematics teachers about their competences in different levels of teaching activity. For this, we use the approach of professional representations, considered as specific social representations of a given professional group, as well as the models of levels of teacher activity, developed in the scenario of the French mathematics didactics. The methodological framework is referenced in central nucleus theory, namely: free word association test, hierarchy test and interviews. In the analysis of the semantic field of representations we use Alceste and Trideux softwares. The participants in the survey were one hundred and twenty-six math teachers. Among the results, we highlight the centrality of teachers' representations about the professional competences studied on the mathematical knowledge and ability to master it and the commitment to the teaching, guiding their activities of organizing the teaching planning and preparing math class.Apresentamos um estudo sobre as representações profissionais de professores de Matemática acerca de suas competências em diferentes níveis da atividade docente. Para tanto, utilizamos a abordagem das representações profissionais, considerada como representações sociais específicas de um dado grupo profissional, bem como o modelo de níveis da atividade do professor, desenvolvido no cenário da Didática de Matemática francesa. O quadro metodológico é referenciado na teoria do núcleo central, a saber: teste de associação livre de palavras, teste de hierarquização e entrevistas. Na análise do campo semântico das representações, usamos os softwares Alceste e Trideux. Os participantes da pesquisa foram cento e vinte e seis professores de Matemática. Dentre os resultados, destacamos a centralidade das representações dos professores acerca das competências profissionais estudadas no conhecimento matemático e capacidade de dominá-lo e no compromisso com a função de ensinar, norteando suas atividades de organização do planejamento de ensino e preparação de aulas de Matemática.Universidade Federal do ParáEspíndola, Elisângela Bastos de Mélo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/757010.18542/amazrecm.v16i37.7570Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 135-150Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 135-1502317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7570/6694/*ref*/ABRIC, J-C. Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimentos recentes. In: CAMPOS, P. H. F.; LOUREIRO, M. C. S. (Org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003. p. 37-57./*ref*/ABRIC, J-C. Méthodologie et recueil des représentations sociales. In: ABRIC, J-C. (Org.). Pratiques sociales et représentations. Paris: Puf, 1994a. p. 59- 82./*ref*/ABRIC, J-C. L’organisation interne des représentations sociales: système central et système périphérique. In: GUIMELLI, C. Structures et transformations des représentations sociales. Lausanne: Delachaux et Niestlé,1994b. p. 73-84./*ref*/ABRIC, J-C. Coopération, compétition et représentation sociale. Cousset: Ed Del Val, 1987./*ref*/ABRIC, J-C.; TAFANI, E. Nature et fonctionnement du noyau central d’une représentation sociale: la représentation de l’entreprise. Les Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, Paris, n. 28, 1995, p. 22-35./*ref*/ALMEIDA, L.M. Representações sociais e prática pedagógica no processo de construção identitária. In: SANTOS, M.F.S; ALMEIDA, L.M. (Orgs). Diálogos com a teoria das representações sociais. Recife: Editora Universitária UFPE/EdUFAL, 2005. p. 161- 200./*ref*/BATAILLE, M. Représentations, implicitation, implication de représentations sociales aux représentations professionnelles. In: GARNIER, C., ROUQUETTE, M-L. (Eds.). Représentations sociales et éducation. Montreal: Éditions Nouvelles, 2000. p. 165-189./*ref*/BATAILLE, M.; BLIN, J. F.; MIAS, C.; PIASER, A. Représentations sociales, représentations professionnelles, système des activités professionnelles. L’Année de la Recherche en Sciences de l’Éducation. Paris: Puf, 1997, p. 57-87./*ref*/BONA, V.; ESPINDOLA, E.B.M.; MAIA, L. As representações sociais de autonomia e autonomia docente e suas relações de encaixe. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de janeiro, v.14, n.37, 2017, p. 161-183./*ref*/BOUYSSIÈRES, P. Usages des apprentissages collectifs en formation des adultes: étude psychosociale des représentations professionnelles des formateurs. In: Coloqque apprentissages et compétences collectifs: repenser la formation, 1.,Rennes: France, 2006. disponível em: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00489346/document./*ref*/BRAEM, S. Le nécessaire développement théorique de la notion de professionnalité pour la sociologie des professions française. Interim Conference Of Isa Research Committee Sociology Of Professional Groups. Lisbon: RC52, 2000./*ref*/DELUIZ, N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o Currículo. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 13-25, set/dez 2001./*ref*/DUBAR, C. La qualification à travers les journées de Nantes. Sociologie du Travail. De la qualification à la professionnalité. XXIX, p-3-14,1987./*ref*/PERRENOUD, P. L’école saisie par les compétences. In: BOSMAN, C. et al. (Org.). Quel avenir pour les compétences? Bruxelles: De Boeck Université, 2000. p. 21-41./*ref*/PIASER, A.; RATINAUD, P. Pensée sociale, pensée professionnelle: une approche singulière en Sciences de l’Éducation. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, Toulouse, n.23, 2010, p. 7-14./*ref*/JONNAERT, P. et al. Contribution critique au développement des programmes d’études: compétences, constructivisme et interdisciplinarité. Revue des Sciences de l’Éducation, Montréal, v. XXX(3), p. 667-696, 2005./*ref*/LAC, M.; MIAS, C.; LABBÉ, S.; BATAILLE, M. Les représentations professionnelles et l'implication professionnelle comme modèles d'intelligibilité des processus de professionnalisation. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, Toulouse, n. 24, 2010, p.133-145./*ref*/LAC, M.; RATINAUD, P. La professionnalisation: approche d’un processus représentationnel. Journal International sur les Représentations Sociales, Paris, n. 2-1, 2005, p. 68-77./*ref*/LE BOTERF, G. Construire les compétences individuelles et collectives: agir et réussir avec compétence. 2. ed. Paris: Les Editions d’Organisation, 2007./*ref*/LE BOTERF, G. De la compétence à la navigation professionnelle. 2.ed. Paris: Les Editions d’Organisation, 1998./*ref*/MARGOLINAS, C. La situation du professeur et les connaissances en jeu au cours de l’activité mathématique en classe. In: SIMMT, E.; DAVIS, B. (Eds.). Actes 2004 de la rencontre annuelle du groupe canadien d’étude en didactique des mathématiques. Edmonton: CMESG/GCEDM, 2005. p.1-21./*ref*/MARGOLINAS, C. Situations, milieux, conhecimentos Analyse de l’activité du professeur. In: DORIER, J.-L. et al. (Eds.). Actes de la 11e École d’été de didactique des mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage: 2002. p. 141-156./*ref*/MOLINER, P. Les méthodes de répérage et d’indentification du noyau des représentations sociales. In: GUIMELLI,C. Structure et transformation des représentations sociales. Lausanne: Delachaux et Niestlé, 1994, p. 199-232./*ref*/MOSCOVICI, S. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF: 1961./*ref*/MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7.ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000./*ref*/RAMALHO, B. L. et al. Formar o professor profissional: perspectivas e desafios. 2.ed. Porto Alegre: Sulina, 2004/*ref*/ROVAI, E. Educação profissional: a formação do cidadão produtivo e transformativo. In: ROVAI, E. (Org.). Competência e competências: contribuição crítica ao debate. São Paulo: Cortez: 2010, p. 21-67./*ref*/RIOS, T. Competência ou competências: o novo e original na formação de professores. In: ROSA, D. G.; SOUZA, V. C. (Orgs.). Didática e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p.154-172./*ref*/TARDIF, J. L’évaluation des compétences. Quebec: Chenalière Éducation, 2006./*ref*/VERGÈS, P. Os questionários para análise das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; CAMARGO, B. V.; JESUÍNO, J. C.; NÓBREGA, S. M. (Eds.). Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: UFPB. (2005), p. 201-228./*ref*/WACHELKE, J. F. R.; CAMARGO. B. V. Representações sociais, representações individuais e comportamento. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, Porto Alegre, v.41, n. 3, dez. 2007, p. 379-390.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:25:57Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/7570Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:25:57Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional skills and representations of mathematics teachers
Competências e representações profissionais de professores de Matemática
title Professional skills and representations of mathematics teachers
spellingShingle Professional skills and representations of mathematics teachers
Espíndola, Elisângela Bastos de Mélo
professional representations; professional competence; levels of teacher activity; mathematics
representações profissionais; competência profissional; níveis da atividade do professor; matemática
title_short Professional skills and representations of mathematics teachers
title_full Professional skills and representations of mathematics teachers
title_fullStr Professional skills and representations of mathematics teachers
title_full_unstemmed Professional skills and representations of mathematics teachers
title_sort Professional skills and representations of mathematics teachers
author Espíndola, Elisângela Bastos de Mélo
author_facet Espíndola, Elisângela Bastos de Mélo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Espíndola, Elisângela Bastos de Mélo
dc.subject.por.fl_str_mv professional representations; professional competence; levels of teacher activity; mathematics
representações profissionais; competência profissional; níveis da atividade do professor; matemática
topic professional representations; professional competence; levels of teacher activity; mathematics
representações profissionais; competência profissional; níveis da atividade do professor; matemática
description This is a research about the professional representations of mathematics teachers about their competences in different levels of teaching activity. For this, we use the approach of professional representations, considered as specific social representations of a given professional group, as well as the models of levels of teacher activity, developed in the scenario of the French mathematics didactics. The methodological framework is referenced in central nucleus theory, namely: free word association test, hierarchy test and interviews. In the analysis of the semantic field of representations we use Alceste and Trideux softwares. The participants in the survey were one hundred and twenty-six math teachers. Among the results, we highlight the centrality of teachers' representations about the professional competences studied on the mathematical knowledge and ability to master it and the commitment to the teaching, guiding their activities of organizing the teaching planning and preparing math class.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7570
10.18542/amazrecm.v16i37.7570
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7570
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v16i37.7570
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7570/6694
/*ref*/ABRIC, J-C. Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimentos recentes. In: CAMPOS, P. H. F.; LOUREIRO, M. C. S. (Org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003. p. 37-57.
/*ref*/ABRIC, J-C. Méthodologie et recueil des représentations sociales. In: ABRIC, J-C. (Org.). Pratiques sociales et représentations. Paris: Puf, 1994a. p. 59- 82.
/*ref*/ABRIC, J-C. L’organisation interne des représentations sociales: système central et système périphérique. In: GUIMELLI, C. Structures et transformations des représentations sociales. Lausanne: Delachaux et Niestlé,1994b. p. 73-84.
/*ref*/ABRIC, J-C. Coopération, compétition et représentation sociale. Cousset: Ed Del Val, 1987.
/*ref*/ABRIC, J-C.; TAFANI, E. Nature et fonctionnement du noyau central d’une représentation sociale: la représentation de l’entreprise. Les Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, Paris, n. 28, 1995, p. 22-35.
/*ref*/ALMEIDA, L.M. Representações sociais e prática pedagógica no processo de construção identitária. In: SANTOS, M.F.S; ALMEIDA, L.M. (Orgs). Diálogos com a teoria das representações sociais. Recife: Editora Universitária UFPE/EdUFAL, 2005. p. 161- 200.
/*ref*/BATAILLE, M. Représentations, implicitation, implication de représentations sociales aux représentations professionnelles. In: GARNIER, C., ROUQUETTE, M-L. (Eds.). Représentations sociales et éducation. Montreal: Éditions Nouvelles, 2000. p. 165-189.
/*ref*/BATAILLE, M.; BLIN, J. F.; MIAS, C.; PIASER, A. Représentations sociales, représentations professionnelles, système des activités professionnelles. L’Année de la Recherche en Sciences de l’Éducation. Paris: Puf, 1997, p. 57-87.
/*ref*/BONA, V.; ESPINDOLA, E.B.M.; MAIA, L. As representações sociais de autonomia e autonomia docente e suas relações de encaixe. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de janeiro, v.14, n.37, 2017, p. 161-183.
/*ref*/BOUYSSIÈRES, P. Usages des apprentissages collectifs en formation des adultes: étude psychosociale des représentations professionnelles des formateurs. In: Coloqque apprentissages et compétences collectifs: repenser la formation, 1.,Rennes: France, 2006. disponível em: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00489346/document.
/*ref*/BRAEM, S. Le nécessaire développement théorique de la notion de professionnalité pour la sociologie des professions française. Interim Conference Of Isa Research Committee Sociology Of Professional Groups. Lisbon: RC52, 2000.
/*ref*/DELUIZ, N. O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o Currículo. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 27, n. 3, p. 13-25, set/dez 2001.
/*ref*/DUBAR, C. La qualification à travers les journées de Nantes. Sociologie du Travail. De la qualification à la professionnalité. XXIX, p-3-14,1987.
/*ref*/PERRENOUD, P. L’école saisie par les compétences. In: BOSMAN, C. et al. (Org.). Quel avenir pour les compétences? Bruxelles: De Boeck Université, 2000. p. 21-41.
/*ref*/PIASER, A.; RATINAUD, P. Pensée sociale, pensée professionnelle: une approche singulière en Sciences de l’Éducation. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, Toulouse, n.23, 2010, p. 7-14.
/*ref*/JONNAERT, P. et al. Contribution critique au développement des programmes d’études: compétences, constructivisme et interdisciplinarité. Revue des Sciences de l’Éducation, Montréal, v. XXX(3), p. 667-696, 2005.
/*ref*/LAC, M.; MIAS, C.; LABBÉ, S.; BATAILLE, M. Les représentations professionnelles et l'implication professionnelle comme modèles d'intelligibilité des processus de professionnalisation. Les Dossiers des Sciences de l’Éducation, Toulouse, n. 24, 2010, p.133-145.
/*ref*/LAC, M.; RATINAUD, P. La professionnalisation: approche d’un processus représentationnel. Journal International sur les Représentations Sociales, Paris, n. 2-1, 2005, p. 68-77.
/*ref*/LE BOTERF, G. Construire les compétences individuelles et collectives: agir et réussir avec compétence. 2. ed. Paris: Les Editions d’Organisation, 2007.
/*ref*/LE BOTERF, G. De la compétence à la navigation professionnelle. 2.ed. Paris: Les Editions d’Organisation, 1998.
/*ref*/MARGOLINAS, C. La situation du professeur et les connaissances en jeu au cours de l’activité mathématique en classe. In: SIMMT, E.; DAVIS, B. (Eds.). Actes 2004 de la rencontre annuelle du groupe canadien d’étude en didactique des mathématiques. Edmonton: CMESG/GCEDM, 2005. p.1-21.
/*ref*/MARGOLINAS, C. Situations, milieux, conhecimentos Analyse de l’activité du professeur. In: DORIER, J.-L. et al. (Eds.). Actes de la 11e École d’été de didactique des mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage: 2002. p. 141-156.
/*ref*/MOLINER, P. Les méthodes de répérage et d’indentification du noyau des représentations sociales. In: GUIMELLI,C. Structure et transformation des représentations sociales. Lausanne: Delachaux et Niestlé, 1994, p. 199-232.
/*ref*/MOSCOVICI, S. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF: 1961.
/*ref*/MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7.ed. São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Abrasco, 2000.
/*ref*/RAMALHO, B. L. et al. Formar o professor profissional: perspectivas e desafios. 2.ed. Porto Alegre: Sulina, 2004
/*ref*/ROVAI, E. Educação profissional: a formação do cidadão produtivo e transformativo. In: ROVAI, E. (Org.). Competência e competências: contribuição crítica ao debate. São Paulo: Cortez: 2010, p. 21-67.
/*ref*/RIOS, T. Competência ou competências: o novo e original na formação de professores. In: ROSA, D. G.; SOUZA, V. C. (Orgs.). Didática e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p.154-172.
/*ref*/TARDIF, J. L’évaluation des compétences. Quebec: Chenalière Éducation, 2006.
/*ref*/VERGÈS, P. Os questionários para análise das representações sociais. In: MOREIRA, A. S. P.; CAMARGO, B. V.; JESUÍNO, J. C.; NÓBREGA, S. M. (Eds.). Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: UFPB. (2005), p. 201-228.
/*ref*/WACHELKE, J. F. R.; CAMARGO. B. V. Representações sociais, representações individuais e comportamento. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, Porto Alegre, v.41, n. 3, dez. 2007, p. 379-390.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 135-150
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 135-150
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068754183520256