Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cimadon, Ediana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Giongo, Ieda Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5847
Resumo: This text approaches a set of outcomes originated in an investigative teaching practice carried out with the children of the Kindergarten B (preschool) in a Municipal Children School located in Rio Grande do Sul (Southern Brazil). Its purpose is problematizing the knowledge that emerged when children were put in touch with tasks connected with Notions of Spatial Geometry. With a qualitative nature and ethnographical inspiration, the investigation has the field of Ethnomathematics as its theoretical-methodological framework; this field focuses on social and cultural aspects within teaching. The research material is constituted by the teacher/researcher’s field journal, video shootings, materials produced by the students, such as drawings, models and constructions. The analysis of the research material has shown that children used diverse strategies to operate with notions of volume. Such an outcome may be productive in that the knowledge produced within this age range may be problematized, thus qualifying the teaching of Mathematics in Basic Education.
id UFPA-7_1a366398a0e81400f226dff5371f9281
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5847
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspirationGeometria e educação infantil: um estudo de inspiração etnomatemáticateaching of mathematics; ethnomathematics; children education; spatial geometryensino de matemática; Etnomatemática; educação infantil; geometriaThis text approaches a set of outcomes originated in an investigative teaching practice carried out with the children of the Kindergarten B (preschool) in a Municipal Children School located in Rio Grande do Sul (Southern Brazil). Its purpose is problematizing the knowledge that emerged when children were put in touch with tasks connected with Notions of Spatial Geometry. With a qualitative nature and ethnographical inspiration, the investigation has the field of Ethnomathematics as its theoretical-methodological framework; this field focuses on social and cultural aspects within teaching. The research material is constituted by the teacher/researcher’s field journal, video shootings, materials produced by the students, such as drawings, models and constructions. The analysis of the research material has shown that children used diverse strategies to operate with notions of volume. Such an outcome may be productive in that the knowledge produced within this age range may be problematized, thus qualifying the teaching of Mathematics in Basic Education. O presente texto aborda um conjunto de resultados advindos de uma prática pedagógica investigativa realizada com crianças do Jardim B (Pré-escola) de uma Escola Municipal Infantil localizada no Rio Grande do Sul. Seu objetivo é problematizar os saberes que emergiram quando as crianças foram postas em contato com tarefas vinculadas às Noções Geométricas Espaciais. De cunho qualitativo e inspirações etnográficas, a investigação tem como referencial teórico-metodológico o campo da Etnomatemática, interessado em examinar questões sociais e culturais no âmbito do ensino. O material de pesquisa foi composto pelo diário de campo da professora/pesquisadora, gravações de vídeo, material produzido pelos estudantes, tais como desenhos, maquetes e construções. A análise efetivada sobre o material de pesquisa evidenciou que as crianças se utilizaram de diferentes estratégias para operar com noções de volume. Tal resultado pode ser produtivo para que saberes gerados nessa faixa etária possam ser problematizados com vistas à qualificação do ensino de Matemática na Educação Básica.Universidade Federal do ParáCimadon, EdianaGiongo, Ieda Maria2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/584710.18542/amazrecm.v15i33.5847Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 56-74Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 56-742317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5847/5608/*ref*/BRASIL. BNCC (2017). Base Nacional Curricular Comum. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 15. dez. 2017./*ref*/BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Descaminhos. In: COSTA, Marisa Vorraber et al. (Org.) Caminhos Investigativos II: Outros modos de pensar e fazer Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002./*ref*/CIMADON, Ediana; GIONGO, Ieda Maria; SCHWERTNER, Suzana F. A Etnomatemática na Educação Infantil. Revista Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, Ano XV, n. 50., jan/mar. 2017, p. 32-35./*ref*/COSTA, Marisa Vorraber et al. Caminhos Investigativos: Novos Olhares na Pesquisa em Educação. 2. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002./*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e Educação. In. OLIVEIRA, Cláudio José de; VIEGAS, Moacir Fernando. (Orgs.). Etnomatemática currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC. v. 10, n. 1, p. 7-19, jan./jun. 2002a./*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998./*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002b./*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. O programa Etnomatemática como uma proposta de reconhecimento de outras formas culturais. 2. Santa Fé: Yupana, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/ojs/index.php/Yupana/article/view/245/326. Acesso em: 10 dez. 2016./*ref*/DIENES, Zoltán Pál; GOLDING, William. Primeiros Passos em Matemática: Exploração do espaço e a prática da medição. São Paulo: Herder, 1969./*ref*/DUHALDE, Maria Elena; CUBERES, Maria Teresa Gonzáles. Encontros Iniciais com a Matemática: Contribuições à Educação Infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998./*ref*/FAINGUELERNT, Estela Kaufman. Educação Matemática: Representação e Construção em Geometria. Porto Alegre: ARTMED. 1999./*ref*/FERREIRA, Eduardo Sebastiani. Os índios Waimiri - Atroari e a etnomatemática. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 70-88./*ref*/FONSECA, Maria da C. F. R. et al. O Ensino de Geometria na Escola Fundamental: Três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002./*ref*/GIONGO, Ieda M. Educação e Produção do Calçado em Tempos de Globalização: um estudo etnomatemático. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, nov. 2001./*ref*/KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; GIONGO, Ieda M.; DUARTE, Claudia G. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012./*ref*/KNIJNIK, Gelsa. Itinerários da Etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 19-38./*ref*/MONTEIRO, Alexandrina. A etnomatemática em cenários de escolarização: alguns elementos de reflexão. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 432-446./*ref*/NATIVIDADE, Michelle Regina da.; COUTINHO, Maria Chalfin; ZANELLA, Andréa Vieira. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. vol. 1, n. 1. UNISINOS: Contextos Clínicos, jan./jun. 2008./*ref*/SMOLE, Kátia S.; DINIZ, Maria I.; CÂNDIDO, Patrícia. Figuras e formas: Matemática de 0 a 6 anos. 3. v. Porto Alegre: Artmed, 2003./*ref*/ZOGAIB, Simone Damm; SANTOS-WAGNER, Vânia Maria Pereira dos. Entre caixas, bolas e bambolês: a orientação espacial na educação infantil. Brasília: Educação Matemática em Revista, v. 22, n. 53, p. 51-61, jan./mar. 2017.Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-23T14:33:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5847Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-23T14:33:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
Geometria e educação infantil: um estudo de inspiração etnomatemática
title Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
spellingShingle Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
Cimadon, Ediana
teaching of mathematics; ethnomathematics; children education; spatial geometry
ensino de matemática; Etnomatemática; educação infantil; geometria
title_short Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
title_full Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
title_fullStr Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
title_full_unstemmed Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
title_sort Geometry and Pre-school education: a study with ethnomathematical inspiration
author Cimadon, Ediana
author_facet Cimadon, Ediana
Giongo, Ieda Maria
author_role author
author2 Giongo, Ieda Maria
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Cimadon, Ediana
Giongo, Ieda Maria
dc.subject.por.fl_str_mv teaching of mathematics; ethnomathematics; children education; spatial geometry
ensino de matemática; Etnomatemática; educação infantil; geometria
topic teaching of mathematics; ethnomathematics; children education; spatial geometry
ensino de matemática; Etnomatemática; educação infantil; geometria
description This text approaches a set of outcomes originated in an investigative teaching practice carried out with the children of the Kindergarten B (preschool) in a Municipal Children School located in Rio Grande do Sul (Southern Brazil). Its purpose is problematizing the knowledge that emerged when children were put in touch with tasks connected with Notions of Spatial Geometry. With a qualitative nature and ethnographical inspiration, the investigation has the field of Ethnomathematics as its theoretical-methodological framework; this field focuses on social and cultural aspects within teaching. The research material is constituted by the teacher/researcher’s field journal, video shootings, materials produced by the students, such as drawings, models and constructions. The analysis of the research material has shown that children used diverse strategies to operate with notions of volume. Such an outcome may be productive in that the knowledge produced within this age range may be problematized, thus qualifying the teaching of Mathematics in Basic Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5847
10.18542/amazrecm.v15i33.5847
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5847
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v15i33.5847
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5847/5608
/*ref*/BRASIL. BNCC (2017). Base Nacional Curricular Comum. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 15. dez. 2017.
/*ref*/BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Descaminhos. In: COSTA, Marisa Vorraber et al. (Org.) Caminhos Investigativos II: Outros modos de pensar e fazer Pesquisa em Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
/*ref*/CIMADON, Ediana; GIONGO, Ieda Maria; SCHWERTNER, Suzana F. A Etnomatemática na Educação Infantil. Revista Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, Ano XV, n. 50., jan/mar. 2017, p. 32-35.
/*ref*/COSTA, Marisa Vorraber et al. Caminhos Investigativos: Novos Olhares na Pesquisa em Educação. 2. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
/*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e Educação. In. OLIVEIRA, Cláudio José de; VIEGAS, Moacir Fernando. (Orgs.). Etnomatemática currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC. v. 10, n. 1, p. 7-19, jan./jun. 2002a.
/*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998.
/*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002b.
/*ref*/D’ AMBROSIO, Ubiratan. O programa Etnomatemática como uma proposta de reconhecimento de outras formas culturais. 2. Santa Fé: Yupana, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/ojs/index.php/Yupana/article/view/245/326. Acesso em: 10 dez. 2016.
/*ref*/DIENES, Zoltán Pál; GOLDING, William. Primeiros Passos em Matemática: Exploração do espaço e a prática da medição. São Paulo: Herder, 1969.
/*ref*/DUHALDE, Maria Elena; CUBERES, Maria Teresa Gonzáles. Encontros Iniciais com a Matemática: Contribuições à Educação Infantil. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
/*ref*/FAINGUELERNT, Estela Kaufman. Educação Matemática: Representação e Construção em Geometria. Porto Alegre: ARTMED. 1999.
/*ref*/FERREIRA, Eduardo Sebastiani. Os índios Waimiri - Atroari e a etnomatemática. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 70-88.
/*ref*/FONSECA, Maria da C. F. R. et al. O Ensino de Geometria na Escola Fundamental: Três questões para a formação do professor dos ciclos iniciais. 2. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
/*ref*/GIONGO, Ieda M. Educação e Produção do Calçado em Tempos de Globalização: um estudo etnomatemático. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, nov. 2001.
/*ref*/KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; GIONGO, Ieda M.; DUARTE, Claudia G. Etnomatemática em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
/*ref*/KNIJNIK, Gelsa. Itinerários da Etnomatemática: questões e desafios sobre o cultural, o social e o político na educação matemática. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 19-38.
/*ref*/MONTEIRO, Alexandrina. A etnomatemática em cenários de escolarização: alguns elementos de reflexão. In: KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda; OLIVEIRA, Cláudio José de. (Orgs.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004, p. 432-446.
/*ref*/NATIVIDADE, Michelle Regina da.; COUTINHO, Maria Chalfin; ZANELLA, Andréa Vieira. Desenho na pesquisa com crianças: análise na perspectiva histórico-cultural. vol. 1, n. 1. UNISINOS: Contextos Clínicos, jan./jun. 2008.
/*ref*/SMOLE, Kátia S.; DINIZ, Maria I.; CÂNDIDO, Patrícia. Figuras e formas: Matemática de 0 a 6 anos. 3. v. Porto Alegre: Artmed, 2003.
/*ref*/ZOGAIB, Simone Damm; SANTOS-WAGNER, Vânia Maria Pereira dos. Entre caixas, bolas e bambolês: a orientação espacial na educação infantil. Brasília: Educação Matemática em Revista, v. 22, n. 53, p. 51-61, jan./mar. 2017.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2019 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 56-74
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 56-74
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147735932928