What is shown when training pedagogues write about your experiences with mathematics?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maffei, Letícia Queiroz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: da Silva, João Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5581
Resumo: This paper presents the metacognitive point of view of a discussion that integrates a doctoral research that sought to verify the affections in relation to Mathematics in the writing of academics from pedagogy from a southern university of Rio Grande do Sul. The research conducted under a phenomenological bias had as data collection tool, the metacognition notebooks that were written by the academics during the Mathematics Teaching Methodology discipline, at which point mathematics is formally studied in the scope of Pedagogy. Writing in the notebooks was used in the sense of elaborating the research data and also mainly in a formative perspective. It was observed that to deal with teaching and learning, it is important for the teacher to reflect on how these processes happen in relation with the Mathematics discipline. In this perspective it can be able to identify and re-signify memories, beliefs, perceptions, and self-concepts that are often tied to cognitive issues.
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spelling What is shown when training pedagogues write about your experiences with mathematics?O que se mostra quando pedagogas em formação escrevem sobre suas experiências com a matemática?Metacognition. Teacher training; Pedagogy; Mathematics; Phenomenology.metacognição; formação de professores; pedagogia; matemática; fenomenologiaThis paper presents the metacognitive point of view of a discussion that integrates a doctoral research that sought to verify the affections in relation to Mathematics in the writing of academics from pedagogy from a southern university of Rio Grande do Sul. The research conducted under a phenomenological bias had as data collection tool, the metacognition notebooks that were written by the academics during the Mathematics Teaching Methodology discipline, at which point mathematics is formally studied in the scope of Pedagogy. Writing in the notebooks was used in the sense of elaborating the research data and also mainly in a formative perspective. It was observed that to deal with teaching and learning, it is important for the teacher to reflect on how these processes happen in relation with the Mathematics discipline. In this perspective it can be able to identify and re-signify memories, beliefs, perceptions, and self-concepts that are often tied to cognitive issues.Neste artigo apresentamos o viés metacognitivo de uma pesquisa de doutorado que buscou verificar como se mostram os afetos em relação à Matemática na escrita de acadêmicas de um curso de Pedagogia de uma universidade do sul do Estado do Rio Grande do Sul. A pesquisa, conduzida sob um viés fenomenológico, teve como instrumento de coleta de dados cadernetas de metacognição que foram escritas pelas acadêmicas durante a disciplina de Metodologia do Ensino da Matemática, momento no qual a Matemática é formalmente estudada no âmbito da formação em Pedagogia. A escrita nas cadernetas foi utilizada no sentido de elaboração dos dados da pesquisa, mas, principalmente, em uma perspectiva formativa. Percebeu-se a importância de que para lidar com o ensinar e o aprender o professor reflita sobre como esses processos acontecem na sua própria relação com a disciplina de Matemática. Nesta perspectiva de voltar-se a si pode-se ser capaz de identificar e ressignificar memórias, crenças, percepções e autoconceitos que muitas vezes estão atrelados às questões cognitivas.Universidade Federal do ParáMaffei, Letícia Queirozda Silva, João Alberto2018-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/558110.18542/amazrecm.v14i29.5581Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 29 (2018): Especial Metacognição & Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática; 161-176Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 29 (2018): Especial Metacognição & Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática; 161-1762317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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