Argumentative activities in physics textbooks of the PNLD 2015: the stimulus still scarce

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, André Henrique Silva
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Vieira, Rodrigo Drumond, Melo, Viviane Florentino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3751
Resumo: Research in science education has pointed that argumentation is a necessary practice for the students’ active processes of learning. The official documents signal to the need of introducing support in the classroom for the development of argumentation. Since the science and physics textbooks have been used by teachers as a curriculum conductor in their classes, we consider that the physics textbooks can (and must) present methods and means for promoting and support argumentation in the classroom. In align with these assumptions, this study aims to analyze if argumentation processes are stimulated and evocated by activities of each analyzed textbook. We analyzed 7 of the 14 collections of the PNLD (2015) for the case of physics textbooks. Our analyses are based on three criteria: the structure of the proposed activity (well or ill-structured) and the markers “contrapositions of ideas” and “reciprocal justifications” The purpose of the analysis is to show if these criteria are evocated or used in the physics textbooks activities. The results show that the analyzed books present, partially, support for the argumentative processes.
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spelling Argumentative activities in physics textbooks of the PNLD 2015: the stimulus still scarceAtividades argumentativas em livros didáticos de física do PNLD 2015: o incentivo ainda é escassoargumentation; textbook; science educationargumentação; livro didático; educação em ciênciasResearch in science education has pointed that argumentation is a necessary practice for the students’ active processes of learning. The official documents signal to the need of introducing support in the classroom for the development of argumentation. Since the science and physics textbooks have been used by teachers as a curriculum conductor in their classes, we consider that the physics textbooks can (and must) present methods and means for promoting and support argumentation in the classroom. In align with these assumptions, this study aims to analyze if argumentation processes are stimulated and evocated by activities of each analyzed textbook. We analyzed 7 of the 14 collections of the PNLD (2015) for the case of physics textbooks. Our analyses are based on three criteria: the structure of the proposed activity (well or ill-structured) and the markers “contrapositions of ideas” and “reciprocal justifications” The purpose of the analysis is to show if these criteria are evocated or used in the physics textbooks activities. The results show that the analyzed books present, partially, support for the argumentative processes.Pesquisas em educação em ciências apontam que a argumentação é uma prática necessária para os processos ativos de aprendizagem dos estudantes. Os documentos oficiais têm sinalizado para a necessidade de incorporar práticas que dão suporte a processos argumentativos em sala de aula. Considerando que o livro didático tem sido muitas vezes utilizado pelos professores no ambiente escolar como um condutor do currículo, consideramos que ele pode (e deve) apresentar maneiras de criar suporte para  processos argumentativos em sala de aula. Desta forma, neste trabalho analisamos se atividades de argumentação são estimuladas ou evocadas por atividades que o livro didático propõe. Analisamos sete das quatorze coleções aprovadas pelo PNLD (2015) para o caso do livro didático de Física para o Ensino Médio. Nossos critérios de análise se baseiam em como a estrutura da atividade é apresentada (bem ou mal estruturada  e se os marcadores “justificativas recíprocas” e “contraposição de ideias” estão sendo evocados ou utilizados. Os resultados indicam que os livros didáticos apresentam em parte, suporte para o processo argumentativo, mas esse suporte ainda é muito incipiente.Universidade Federal do ParáSouza, André Henrique SilvaVieira, Rodrigo DrumondMelo, Viviane Florentino2016-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/375110.18542/amazrecm.v13i25.3751Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 25 (2016); 100-115Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 25 (2016); 100-1152317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3751/4046/*ref*/BILLIG, M. Arguing and thinking: a rhetorical approach to social psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1996./*ref*/BRASIL. 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