Quimiguia: development and validation of an app to support the chemistry teaching-learning process in undergraduation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Anderson Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Paola Aquino, Jardim, Anderson Luis Salazart, Gonçalves, Raul Calixto, Miotto, Haline Silva, Roehrs, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11909
Resumo: This research presents the development and validation of the Quimiguia App. The Quimiguia App is an app for mobile devices developed with the aim of be a tool to support the teaching-learning process of concepts related to chemistry for undergraduate students who have curricular components related to chemistry in their curriculum. The App was developed and validated by specialists and undergraduates who evaluated it in terms of technical and pedagogical aspects. During the validation, students also solved chemistry tasks, with the app’s help, reaching an average percentage of 78% correct answers per question. Specialists and undergraduates rated the app positively regarding all evaluated aspects and considered the Quimiguia App a tool that can contribute to the teaching-learning process of concepts related to chemistry in Undergraduation. It can be used for consultation, review and/or reinforcement of basic concepts.
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spelling Quimiguia: development and validation of an app to support the chemistry teaching-learning process in undergraduationQuimiguia: desenvolvimento e validação de um aplicativo de apoio ao processo de ensino-aprendizagem de química no ensino superiorApp; Undergraduation; Chemistry teaching; Quimiguiaapp; ensino de química; ensino superior; quimiguia.This research presents the development and validation of the Quimiguia App. The Quimiguia App is an app for mobile devices developed with the aim of be a tool to support the teaching-learning process of concepts related to chemistry for undergraduate students who have curricular components related to chemistry in their curriculum. The App was developed and validated by specialists and undergraduates who evaluated it in terms of technical and pedagogical aspects. During the validation, students also solved chemistry tasks, with the app’s help, reaching an average percentage of 78% correct answers per question. Specialists and undergraduates rated the app positively regarding all evaluated aspects and considered the Quimiguia App a tool that can contribute to the teaching-learning process of concepts related to chemistry in Undergraduation. It can be used for consultation, review and/or reinforcement of basic concepts.Esta pesquisa apresenta o desenvolvimento e a validação do aplicativo Quimiguia. O App Quimiguia é um aplicativo para dispositivos móveis desenvolvido com o objetivo de ser uma ferramenta de apoio ao processo de ensino-aprendizagem de conceitos relacionados à química para discentes de cursos de graduação, que possuem componentes curriculares relacionados à química em sua grade curricular. O App foi desenvolvido e validado junto a especialistas e graduandos que o avaliaram quanto a aspectos técnicos e pedagógicos. Durante a validação, os estudantes também resolveram problemas de química, com auxílio do aplicativo, atingindo um percentual médio de 78% de acertos por questão. Especialistas e graduandos avaliaram positivamente o aplicativo quanto a todos os aspectos avaliados e consideraram o App Quimiguia uma ferramenta que pode contribuir no processo de ensino-aprendizagem de conceitos relacionados à química no Ensino Superior, podendo ser utilizado para consulta, revisão e/ou reforço de conceitos básicos.Universidade Federal do ParáCAPESCAPESRosa, Anderson SilvaSantos, Paola AquinoJardim, Anderson Luis SalazartGonçalves, Raul CalixtoMiotto, Haline SilvaRoehrs, Rafael2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1190910.18542/amazrecm.v18i40.11909Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print; 35-51Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 40 (2022): Ahead of Print; 35-512317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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