Overview of the Brazilian education: contributions to a policy based on evidence
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Data de Publicação: | 2009 |
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Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1718 |
Resumo: | This article reports recent scenario of Brazilian Education (High School and Higher Education) by analyzing mainly data from the BILE (Brazilian Institute of Geography and Statistics), NISRE (National Institute of Studies and Research Educational Teixeira Anisio), CIHE (Coordination for Improvement Higher Education), NCSTD (National Council for Scientific and Technological Development) and their relationship with the educational policies of the country. Together, these data point to the need to increasingly invest in advanced training for teachers in order to make them able to face these times of lifelong learning and knowledge disposable. This is possible only if investments in integrated multi-and transdisciplinary educational research are able to stop the boxes of specialized disciplines, breaking the boundaries that define specialties and methodologies |
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Overview of the Brazilian education: contributions to a policy based on evidencePanorama da educação brasileira: Contribuições para uma política baseada em evidênciashigher education; high school; graduate; teacher education; educational policyensino superior; ensino médio; pós-graduação; formação de professores; política educacionaThis article reports recent scenario of Brazilian Education (High School and Higher Education) by analyzing mainly data from the BILE (Brazilian Institute of Geography and Statistics), NISRE (National Institute of Studies and Research Educational Teixeira Anisio), CIHE (Coordination for Improvement Higher Education), NCSTD (National Council for Scientific and Technological Development) and their relationship with the educational policies of the country. Together, these data point to the need to increasingly invest in advanced training for teachers in order to make them able to face these times of lifelong learning and knowledge disposable. This is possible only if investments in integrated multi-and transdisciplinary educational research are able to stop the boxes of specialized disciplines, breaking the boundaries that define specialties and methodologiesEste artigo reporta cenário recente da Educação Brasileira (Ensino Médio e Superior) analisando, principalmente, dados provenientes do IBGE (Instituto de Geografia e Estatística), INEP(Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira), CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior), CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico) e a relação destes com as políticas educacionais do país. Em conjunto, os dados apontam para a necessidade de se investir cada vez mais na formação avançada de professores de modo a torná-los capazes de enfrentar estes tempos de aprendizagem vitalícia e conhecimento descartável. Isso só será possível se os investimentos integrados em pesquisa educacional multi e transdisciplinar forem capazes de romper com as caixas especializadas das disciplinas, rompendo os limites que definem especialidades e metodologias.Universidade Federal do Parádo Rosário, Daísa GomesDiniz, Cristovam Wanderley Picanço2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/171810.18542/amazrecm.v5i0.1718Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 5 (2009); 48-57Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 5 (2009); 48-572317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1718/2120/*ref*/A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Maria Inês de Freitas Petrucci dos santos rosa, Roseli Pacheco Schnetzler. , vol.9, nº1, 2003./*ref*/ANDERY, Maria Amália Pie Abib (et. al.). Para compreender a ciência: uma perspectiva história. 11ª Ed. Rio de Janeiro: espaço e tempo; São Paulo: EDUC, 2002./*ref*/As ciências da educação. Eric Plaisance, Gerard Vergnaud. São Paulo: Edições Loyola, 2003./*ref*/A educação científica e a situação do mundo: um programa de atividades dirigido a professores Daniel Gil-Perez [et al]. , v.9, nº1, 2003./*ref*/A política de educação profissional no Governo Lula: um percurso histórico controvertido. Gaudêncio Frigotto [et al]. Educação e Sociedade, vol.26, nº92, Outubro/2005./*ref*/Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Iria Brzezinski, Elza Garrido. . Nº 18, Set –Dez, 2001./*ref*/ÁVILA, Vicente Fidelis de. Pressupostos para a formação educacional em desenvolvimento local. 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Revista Brasileira de Educação, nº27, Set-Dez, 2004.Direitos autorais 2009 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:11Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1718Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:11Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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