Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klemann, Aloysia Pinz
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nunes, José Messildo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522
Resumo: This article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge.
id UFPA-7_2d29442dd495a819e1089ddc2959214f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2522
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from roomsEducação infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambientemultiple intelligences; ambient classrooms; amazon legendsinteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicasThis article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge.Este artigo tem como objetivo refletir sobre a dinâmica de funcionamento das Salas Ambientes de uma Eco-Escola à luz da Teoria das Inteligências Múltiplas trata-se de uma pesquisa qualitativa caracterizando-se como um estudo de caso etnográfico desenvolvida na Escola Municipal Alana de Souza Barboza, localizada em uma área da periferia de Belém-PA. A proposta é fundamentada pela Teoria das Inteligências Múltiplas de Howard Gardner. Na referida escola desenvolve-se um projeto intitulado Eco-Escola, esta proposta, privilegia a efetivação de projetos didáticos em Salas Ambientes, ressaltando sempre o enfoque ecológico. A Amazônia se habilita como um ambiente apropriado a este tipo de projeto, a valorização da cultura Amazônica também é focada por meio de projetos didáticos cujos temas são as lendas do folclore Amazônico. Essas lendas identificam as Salas Ambientes, fazendo com que as crianças se afeiçoem cada vez mais com a cultura, pois ela é a mola propulsora de todos os conhecimentos. Constatamos nessa pesquisa que as Salas Ambientes auxiliam na aprendizagem dos alunos, a dinâmica de rodízio entre as salas favorece a construção do saber.Universidade Federal do ParáKlemann, Aloysia PinzNunes, José Messildo2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/252210.18542/amazrecm.v12i23.2522Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 44-57Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 44-572317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522/2768/*ref*/ANDRÉ, M. E.; DALMASO, A. Etnografia da prática escolar. 12ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005./*ref*/ANTUNES, C. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 2001./*ref*/ANTUNES, C. Inteligências Múltiplas e seus estímulos. Campinas. Papirus, 1998a./*ref*/ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998b./*ref*/ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995./*ref*/BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Lei Federal nº. 9.394 de 26/12/1996./*ref*/CAMPOS, S. P. P.; SANTOS, M. G. S. P. A leitura e a teoria das inteligências múltiplas: um encontro possível em sala de aula. Norte Científico, v. 4, n. 1, 2009./*ref*/DEMO, P. Educação e Qualidade. São Paulo: Editora Papirus, 1992./*ref*/ELIAS, M. D. C. Pedagogia Freinet – Teoria e prática. São Paulo: Papirus, 2000. (livro Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1975)./*ref*/GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994./*ref*/GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995./*ref*/HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio-uma perspectiva construtivista. Educação e Realidade, Porto Alegre, 1993./*ref*/LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995./*ref*/MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995./*ref*/SMOLE, K. C. S. A matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000./*ref*/SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999 - Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1./*ref*/SORDI, M. R. A prática de avaliação do ensino superior: uma experiência na enfermagem. São Paulo: Cortez/PUCCAMP, 1995./*ref*/VYGOSTSKY. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2522Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
Educação infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente
title Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
spellingShingle Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
Klemann, Aloysia Pinz
multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends
inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas
title_short Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
title_full Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
title_fullStr Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
title_full_unstemmed Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
title_sort Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
author Klemann, Aloysia Pinz
author_facet Klemann, Aloysia Pinz
Nunes, José Messildo
author_role author
author2 Nunes, José Messildo
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Klemann, Aloysia Pinz
Nunes, José Messildo
dc.subject.por.fl_str_mv multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends
inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas
topic multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends
inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas
description This article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522
10.18542/amazrecm.v12i23.2522
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v12i23.2522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522/2768
/*ref*/ANDRÉ, M. E.; DALMASO, A. Etnografia da prática escolar. 12ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005.
/*ref*/ANTUNES, C. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 2001.
/*ref*/ANTUNES, C. Inteligências Múltiplas e seus estímulos. Campinas. Papirus, 1998a.
/*ref*/ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998b.
/*ref*/ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
/*ref*/BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Lei Federal nº. 9.394 de 26/12/1996.
/*ref*/CAMPOS, S. P. P.; SANTOS, M. G. S. P. A leitura e a teoria das inteligências múltiplas: um encontro possível em sala de aula. Norte Científico, v. 4, n. 1, 2009.
/*ref*/DEMO, P. Educação e Qualidade. São Paulo: Editora Papirus, 1992.
/*ref*/ELIAS, M. D. C. Pedagogia Freinet – Teoria e prática. São Paulo: Papirus, 2000. (livro Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1975).
/*ref*/GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
/*ref*/GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
/*ref*/HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio-uma perspectiva construtivista. Educação e Realidade, Porto Alegre, 1993.
/*ref*/LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.
/*ref*/MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995.
/*ref*/SMOLE, K. C. S. A matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
/*ref*/SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999 - Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1.
/*ref*/SORDI, M. R. A prática de avaliação do ensino superior: uma experiência na enfermagem. São Paulo: Cortez/PUCCAMP, 1995.
/*ref*/VYGOSTSKY. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 44-57
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 44-57
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147601715200