Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522 |
Resumo: | This article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge. |
id |
UFPA-7_2d29442dd495a819e1089ddc2959214f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2522 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from roomsEducação infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambientemultiple intelligences; ambient classrooms; amazon legendsinteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicasThis article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge.Este artigo tem como objetivo refletir sobre a dinâmica de funcionamento das Salas Ambientes de uma Eco-Escola à luz da Teoria das Inteligências Múltiplas trata-se de uma pesquisa qualitativa caracterizando-se como um estudo de caso etnográfico desenvolvida na Escola Municipal Alana de Souza Barboza, localizada em uma área da periferia de Belém-PA. A proposta é fundamentada pela Teoria das Inteligências Múltiplas de Howard Gardner. Na referida escola desenvolve-se um projeto intitulado Eco-Escola, esta proposta, privilegia a efetivação de projetos didáticos em Salas Ambientes, ressaltando sempre o enfoque ecológico. A Amazônia se habilita como um ambiente apropriado a este tipo de projeto, a valorização da cultura Amazônica também é focada por meio de projetos didáticos cujos temas são as lendas do folclore Amazônico. Essas lendas identificam as Salas Ambientes, fazendo com que as crianças se afeiçoem cada vez mais com a cultura, pois ela é a mola propulsora de todos os conhecimentos. Constatamos nessa pesquisa que as Salas Ambientes auxiliam na aprendizagem dos alunos, a dinâmica de rodízio entre as salas favorece a construção do saber.Universidade Federal do ParáKlemann, Aloysia PinzNunes, José Messildo2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/252210.18542/amazrecm.v12i23.2522Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 44-57Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 44-572317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522/2768/*ref*/ANDRÉ, M. E.; DALMASO, A. Etnografia da prática escolar. 12ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005./*ref*/ANTUNES, C. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 2001./*ref*/ANTUNES, C. Inteligências Múltiplas e seus estímulos. Campinas. Papirus, 1998a./*ref*/ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998b./*ref*/ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995./*ref*/BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Lei Federal nº. 9.394 de 26/12/1996./*ref*/CAMPOS, S. P. P.; SANTOS, M. G. S. P. A leitura e a teoria das inteligências múltiplas: um encontro possível em sala de aula. Norte Científico, v. 4, n. 1, 2009./*ref*/DEMO, P. Educação e Qualidade. São Paulo: Editora Papirus, 1992./*ref*/ELIAS, M. D. C. Pedagogia Freinet – Teoria e prática. São Paulo: Papirus, 2000. (livro Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1975)./*ref*/GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994./*ref*/GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995./*ref*/HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio-uma perspectiva construtivista. Educação e Realidade, Porto Alegre, 1993./*ref*/LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995./*ref*/MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995./*ref*/SMOLE, K. C. S. A matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000./*ref*/SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999 - Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1./*ref*/SORDI, M. R. A prática de avaliação do ensino superior: uma experiência na enfermagem. São Paulo: Cortez/PUCCAMP, 1995./*ref*/VYGOSTSKY. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:31Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2522Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:31Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms Educação infantil na trilha das múltiplas inteligências: uma proposta de construção do conhecimento a partir de salas ambiente |
title |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
spellingShingle |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms Klemann, Aloysia Pinz multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas |
title_short |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
title_full |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
title_fullStr |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
title_full_unstemmed |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
title_sort |
Early childhood education on track of multiple intelligences: a proposal for knowledge of construction environment from rooms |
author |
Klemann, Aloysia Pinz |
author_facet |
Klemann, Aloysia Pinz Nunes, José Messildo |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, José Messildo |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Klemann, Aloysia Pinz Nunes, José Messildo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas |
topic |
multiple intelligences; ambient classrooms; amazon legends inteligências múltiplas; salas ambientes; lendas amazônicas |
description |
This article aims to reflect on the dynamics of operating of ambient classrooms an Eco-School on the Theory of Multiple Intelligences it is a qualitative research characterized as an ethnographic case study developed at the Municipal School Alana de Souza Barboza, located in an area of the outskirts of Belém-PA. Howard Gardner’s Multiple Intelligences Theory supports the proposal. In the referred school a project called “Eco-Escola” is developed, this proposal favors the realization of didactic projects inside the ambient classrooms, always emphasizing an ecological approach. The Amazon qualifies as an appropriate environment for this type of project. The appreciation of Amazon’s culture is also focused by the didactic projects that have Amazon’s legends as their theme. These legends identify the ambient classrooms, causing children to identify with the culture themselves because culture is the mainspring of all knowledge. We noted in this research that the ambient classrooms assist in the students’ learning process and that the dynamics of rotating between classrooms favors the construction of knowledge. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522 10.18542/amazrecm.v12i23.2522 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v12i23.2522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2522/2768 /*ref*/ANDRÉ, M. E.; DALMASO, A. Etnografia da prática escolar. 12ª ed. Campinas-SP: Papirus, 2005. /*ref*/ANTUNES, C. Como desenvolver conteúdos explorando as inteligências múltiplas. Petrópolis: Vozes, 2001. /*ref*/ANTUNES, C. Inteligências Múltiplas e seus estímulos. Campinas. Papirus, 1998a. /*ref*/ANTUNES, C. Jogos para estimulação das múltiplas inteligências. Petrópolis: Vozes, 1998b. /*ref*/ARMSTRONG, T. Inteligências Múltiplas na sala de aula. 2ª ed., Trad. Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. /*ref*/BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Lei Federal nº. 9.394 de 26/12/1996. /*ref*/CAMPOS, S. P. P.; SANTOS, M. G. S. P. A leitura e a teoria das inteligências múltiplas: um encontro possível em sala de aula. Norte Científico, v. 4, n. 1, 2009. /*ref*/DEMO, P. Educação e Qualidade. São Paulo: Editora Papirus, 1992. /*ref*/ELIAS, M. D. C. Pedagogia Freinet – Teoria e prática. São Paulo: Papirus, 2000. (livro Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez e Moraes, 1975). /*ref*/GARDNER, H. Inteligências Múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. /*ref*/GOLEMAN, D. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995. /*ref*/HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio-uma perspectiva construtivista. Educação e Realidade, Porto Alegre, 1993. /*ref*/LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995. /*ref*/MACHADO, N. J. Epistemologia e Didática: as concepções de conhecimento e inteligência e a prática docente. São Paulo: Cortez, 1995. /*ref*/SMOLE, K. C. S. A matemática na Educação Infantil: a teoria das inteligências múltiplas na prática escolar. Porto Alegre: Artmed, 2000. /*ref*/SMOLE, K. C. S. Múltiplas Inteligências na Prática Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 1999 - Cadernos da TV Escola. Inteligências Múltiplas, ISSN 1517-2341 n.1. /*ref*/SORDI, M. R. A prática de avaliação do ensino superior: uma experiência na enfermagem. São Paulo: Cortez/PUCCAMP, 1995. /*ref*/VYGOSTSKY. L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo. Martins Fontes, 1991. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2015 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 12, n. 23 (2015); 44-57 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 12, n. 23 (2015); 44-57 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147601715200 |