The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Lourival Pereira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Dias, Marlene Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4582
Resumo: In this article, we present the seven aspects considered important for the teaching and learning of algebra when considering the transition from Arithmetic to Algebra. We begin by exposing the definitions and examples of the seven aspects considered, which are associated with the researchers of Chevallard, Robinet, and Duval, that helped in the identification and definition of these aspects. The methodology used in the research was the documentary analysis, the diagnosis of students from a private elementary school to high school and assessments as a teacher of higher education students. In the discussion of the seven aspects, we present some examples found during the research. We conclude that it is necessary to develop these aspects during the basic education so that the students can apply them in different tasks, in particular, those that correspond to their daily life and their professional aspirations.
id UFPA-7_373b6ea54782cbf0c3ac0e20b7a2b652
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4582
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to AlgebraOs sete aspectos considerados nas tarefas de passagem da Aritmética para a Álgebraaspects of algebra; transition from arithmetic to algebra; basic educationaspectos da álgebra; passagem da aritmética para a álgebra; educação básicaIn this article, we present the seven aspects considered important for the teaching and learning of algebra when considering the transition from Arithmetic to Algebra. We begin by exposing the definitions and examples of the seven aspects considered, which are associated with the researchers of Chevallard, Robinet, and Duval, that helped in the identification and definition of these aspects. The methodology used in the research was the documentary analysis, the diagnosis of students from a private elementary school to high school and assessments as a teacher of higher education students. In the discussion of the seven aspects, we present some examples found during the research. We conclude that it is necessary to develop these aspects during the basic education so that the students can apply them in different tasks, in particular, those that correspond to their daily life and their professional aspirations.Neste artigo são apresentados os sete aspectos considerados como importantes para o ensino e aprendizagem da Álgebra, quando se pondera sobre a passagem da Aritmética para a Álgebra. Iniciamos pela exposição das definições e exemplos dos sete aspectos considerados, os quais são associados às pesquisas de Chevallard, Robinet e Duval, que auxiliaram na identificação e definição desses aspectos. A metodologia utilizada na pesquisa consistiu em: análise documental, diagnóstico de estudantes de uma escola privada desde o Ensino Fundamental ao Ensino Médio e avaliações de um dos autores enquanto professor de estudantes do Ensino Superior. Na exposição dos sete aspectos, apresentamos alguns exemplos encontrados no decorrer da pesquisa. Concluímos que é preciso desenvolver esses aspectos durante a Educação Básica para que os estudantes possam aplicá-los em diferentes tarefas, em particular, naquelas que correspondem ao seu cotidiano e às suas aspirações profissionais.Universidade Federal do ParáMartins, Lourival PereiraDias, Marlene Alves2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/458210.18542/amazrecm.v13i28.4582Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 90-103Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 90-1032317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4582/4607/*ref*/BOSCH, M. et CHEVALLARD, Y. La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. França, 1999. Disponível em:http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Sensibilite_ aux_ostensifs.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Pour une aproche anthropologique du rapport au savoir. Dialogue 155, Paris, jan. 2015. Disponível em: http://www.gfen.asso.fr/images/documents/publications/ dialogue/dial155_enligne_anthropo_rap_savoir_chevallard.pdf. Acesso em: 16 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Organisations didactiques: 1. les cadres généraux. França, 1998. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=38. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Ostensifs et non-ostensifs dans l’activité mathématique. França, 1994. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=125. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans des mathématiques au college. Troisième partie. França, 1990. França. Disponível em: http://www-irem.ujfgrenoble.fr/revues/revue_x/fic/23/23x1.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans l’enseignement des mathématiques au college. Deuxième partie. França, 1989. Disponível em: http://wwwirem.ujf-grenoble.fr/revues/revue_x/fic/19/19x5.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans l’enseignement des mathématiques au college. Première partie. França, 1984. Disponível em: http://wwwirem.ujf-grenoble.fr/revues/revue_x/fic/5/5x3.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine. 1ª ed. Paris: Peter Lang, 1995./*ref*/DUVAL, R. Ver e Ensinar a Matemática de outra Forma - Entrar no modo Matemático de pensar: os registros de representações Semióticas. 1ª ed. São Paulo: Editora PROEM, 2011./*ref*/IEZZI, G. et al. Matemática – Ciências e Aplicações. Vol. 1 São Paulo: Editora Atual. 2009./*ref*/MARTINS, L. P.; DIAS, M. A. Diagnóstico de alguns aspectos que dificultam a passagem da Aritmética para a Álgebra na Educação Básica no Brasil. Curitiba, 2013. Disponivel em: . Acesso em: 17 jun. 2017./*ref*/MARTINS, L. P. Estudo sobre aspectos da Álgebra na passagem da Aritmética para a Álgebra. Tese de Doutorado. Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo. SP. 323 p. 2015./*ref*/ROBERT, A. Outils d’analyse des contenus mathématiques à enseigner au lycée à l’université. Recherches en didactique des Mathématiques, vol. 18, n. 2, p. 139-190, 1998./*ref*/ROBINET, J. La genèse du calcul algébrique (une esquisse). França, 1989. Disponível em: http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/publications/IPS97065.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:05Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/4582Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:05Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
Os sete aspectos considerados nas tarefas de passagem da Aritmética para a Álgebra
title The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
spellingShingle The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
Martins, Lourival Pereira
aspects of algebra; transition from arithmetic to algebra; basic education
aspectos da álgebra; passagem da aritmética para a álgebra; educação básica
title_short The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
title_full The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
title_fullStr The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
title_full_unstemmed The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
title_sort The seven aspects considered in the tasks of transition from Arithmetic to Algebra
author Martins, Lourival Pereira
author_facet Martins, Lourival Pereira
Dias, Marlene Alves
author_role author
author2 Dias, Marlene Alves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Lourival Pereira
Dias, Marlene Alves
dc.subject.por.fl_str_mv aspects of algebra; transition from arithmetic to algebra; basic education
aspectos da álgebra; passagem da aritmética para a álgebra; educação básica
topic aspects of algebra; transition from arithmetic to algebra; basic education
aspectos da álgebra; passagem da aritmética para a álgebra; educação básica
description In this article, we present the seven aspects considered important for the teaching and learning of algebra when considering the transition from Arithmetic to Algebra. We begin by exposing the definitions and examples of the seven aspects considered, which are associated with the researchers of Chevallard, Robinet, and Duval, that helped in the identification and definition of these aspects. The methodology used in the research was the documentary analysis, the diagnosis of students from a private elementary school to high school and assessments as a teacher of higher education students. In the discussion of the seven aspects, we present some examples found during the research. We conclude that it is necessary to develop these aspects during the basic education so that the students can apply them in different tasks, in particular, those that correspond to their daily life and their professional aspirations.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4582
10.18542/amazrecm.v13i28.4582
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4582
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v13i28.4582
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4582/4607
/*ref*/BOSCH, M. et CHEVALLARD, Y. La sensibilité de l’activité mathématique aux ostensifs. França, 1999. Disponível em:http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Sensibilite_ aux_ostensifs.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Pour une aproche anthropologique du rapport au savoir. Dialogue 155, Paris, jan. 2015. Disponível em: http://www.gfen.asso.fr/images/documents/publications/ dialogue/dial155_enligne_anthropo_rap_savoir_chevallard.pdf. Acesso em: 16 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Organisations didactiques: 1. les cadres généraux. França, 1998. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=38. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Ostensifs et non-ostensifs dans l’activité mathématique. França, 1994. Disponível em: http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=125. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans des mathématiques au college. Troisième partie. França, 1990. França. Disponível em: http://www-irem.ujfgrenoble.fr/revues/revue_x/fic/23/23x1.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans l’enseignement des mathématiques au college. Deuxième partie. França, 1989. Disponível em: http://wwwirem.ujf-grenoble.fr/revues/revue_x/fic/19/19x5.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/CHEVALLARD, Y. Le passage de l’arithmétique a l’algébrique dans l’enseignement des mathématiques au college. Première partie. França, 1984. Disponível em: http://wwwirem.ujf-grenoble.fr/revues/revue_x/fic/5/5x3.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/DUVAL, R. Sémiosis et pensée humaine. 1ª ed. Paris: Peter Lang, 1995.
/*ref*/DUVAL, R. Ver e Ensinar a Matemática de outra Forma - Entrar no modo Matemático de pensar: os registros de representações Semióticas. 1ª ed. São Paulo: Editora PROEM, 2011.
/*ref*/IEZZI, G. et al. Matemática – Ciências e Aplicações. Vol. 1 São Paulo: Editora Atual. 2009.
/*ref*/MARTINS, L. P.; DIAS, M. A. Diagnóstico de alguns aspectos que dificultam a passagem da Aritmética para a Álgebra na Educação Básica no Brasil. Curitiba, 2013. Disponivel em: . Acesso em: 17 jun. 2017.
/*ref*/MARTINS, L. P. Estudo sobre aspectos da Álgebra na passagem da Aritmética para a Álgebra. Tese de Doutorado. Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo. SP. 323 p. 2015.
/*ref*/ROBERT, A. Outils d’analyse des contenus mathématiques à enseigner au lycée à l’université. Recherches en didactique des Mathématiques, vol. 18, n. 2, p. 139-190, 1998.
/*ref*/ROBINET, J. La genèse du calcul algébrique (une esquisse). França, 1989. Disponível em: http://www.irem.univ-paris-diderot.fr/up/publications/IPS97065.pdf. Acesso em: 17 jun. 2017
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 90-103
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 90-103
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465145689112576