Epistemological foundations of social representations in dissertations in the area of science education, in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Ariwilson Gomes
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Valente, José Alexandre da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1667
Resumo: In this article we aim to discuss the epistemological foundations underlying the research on social representations in the area of Science Education. For this we searched for academic work (theses and dissertations) in sites of Brazilian Graduate Programs in Science and Mathematics Education, defended between the years 2006 and 2010. We examined 04 dissertations and found that the research is based on the ramifications of social representations theory and anchored in the levels of phenomenological studies, by discussing objects represented by social groups, and meta-theoretical, by making dialogue elements from other theories
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spelling Epistemological foundations of social representations in dissertations in the area of science education, in BrazilFundamentos epistemológicos de representações sociais em dissertações na área de educação em ciênciasepistemological research; social representations; science educationepistemologia da pesquisa; representações sociais; educação em ciênciasIn this article we aim to discuss the epistemological foundations underlying the research on social representations in the area of Science Education. For this we searched for academic work (theses and dissertations) in sites of Brazilian Graduate Programs in Science and Mathematics Education, defended between the years 2006 and 2010. We examined 04 dissertations and found that the research is based on the ramifications of social representations theory and anchored in the levels of phenomenological studies, by discussing objects represented by social groups, and meta-theoretical, by making dialogue elements from other theoriesNeste artigo, objetivamos discutir os fundamentos epistemológicos subjacentes a pesquisas sobre Representações Sociais na área de Educação em Ciências. Para isso, fizemos uma busca por trabalhos (dissertações e teses) em sites de programas brasileiros de Pós-Graduação na área de Educação em Ciências e Matemática, defendidas entre os anos de 2006 e 2010. Examinamos 04 dissertações e constatamos que as pesquisas estão baseadas nas ramificações da Teoria das Representações Sociais e ancoradas nos níveis de estudos fenomenológicos, por discutir objetos representados por grupos sociais, e metateóricos, por fazer dialogar elementos de outras teorias.Universidade Federal do Parádos Santos, Ariwilson GomesValente, José Alexandre da Silva2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/166710.18542/amazrecm.v8i16.1667Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 16 (2012); 174-185Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 16 (2012); 174-1852317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1667/2088/*ref*/ABRIC, J.C. 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