Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1680 |
Resumo: | In this paper, we focus on one specific part of a research, presenting here the discussion of the axes of analysis on environmental knowledge of teachers from the early years of elementary school working on three non-urbanized islands of the city of Belem, Para. This is a qualitative research, in the narrative approach, whose data analysis was implemented through discursive textual analysis. We investigated environmental problems experienced by teachers in the unique context of non-urbanized islands where they live and work and the practical environmental knowledge that emerge from the reports of their teaching practices. We used semi-structured interviews, from questions that provoke free narrative. We consider that environment practical knowledge that is based on the valorization of the natural environment, on the development of environmental education actions from the perception of the problems observed, with the goal of intervening in the context and form social-environmentally critical students, as the foundation for the practice of environmental education teachers of the islands studied |
id |
UFPA-7_8c3035c7926e3835fe61e7a00e5d2361 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1680 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practicesSaberes ambientais de professoras ilhoas de Belém do Pará: Percepções e práticas docentesnarrative research; teacher education; environmental knowledgepesquisa narrativa; formação de professores; saberes ambientaisIn this paper, we focus on one specific part of a research, presenting here the discussion of the axes of analysis on environmental knowledge of teachers from the early years of elementary school working on three non-urbanized islands of the city of Belem, Para. This is a qualitative research, in the narrative approach, whose data analysis was implemented through discursive textual analysis. We investigated environmental problems experienced by teachers in the unique context of non-urbanized islands where they live and work and the practical environmental knowledge that emerge from the reports of their teaching practices. We used semi-structured interviews, from questions that provoke free narrative. We consider that environment practical knowledge that is based on the valorization of the natural environment, on the development of environmental education actions from the perception of the problems observed, with the goal of intervening in the context and form social-environmentally critical students, as the foundation for the practice of environmental education teachers of the islands studiedNeste artigo, fazemos recorte de uma pesquisa, apresentando, neste espaço, discussão do eixo de análise sobre saberes ambientais de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental que trabalham em três ilhas não urbanizadas da cidade de Belém, Pará. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, na abordagem narrativa, cuja análise de dados foi realizada por meio da análise textual discursiva. Investigamos problemas ambientais percebidos pelas professoras no contexto singular de ilhas não urbanizadas em que vivem e trabalham e os saberes ambientais práticos que emergem dos relatos de suas práticas docentes. Utilizamos entrevistas semiestruturadas, a partir de perguntas que provocassem livre narrativa. Consideramos os saberes práticos ambientais que partem da valorização do ambiente natural, do desenvolvimento de ações educativas ambientais a partir da percepção das problemáticas observadas, com o objetivo de intervir no contexto e formar alunos críticos sócio-ambientalmente, como estruturantes da prática de educação ambiental das professoras das ilhas estudadas.Universidade Federal do ParáAraujo, Rafaela LebregoGonçalves, Terezinha Valim Oliver2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/168010.18542/amazrecm.v8i15.1680Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 15 (2011); 1-13Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 15 (2011); 1-132317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1680/2091/*ref*/ANDRADE, E. O. de. Constituir-se professor nas ilhas de Belém: ensinando e aprendendo matemática. Belém, 2007. Dissertação de mestrado, Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará./*ref*/BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com Histórias de vida de Professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002./*ref*/CAPRA, F.. A teia da vida. São Paulo: editora Cultrix, 1996./*ref*/CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004./*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (org.) Déjame que te cuente. Ensaios sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Alertes, 1995./*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 17-34./*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996./*ref*/GUIMARÃES, M.. Ambiente como realidade complexa.In: ARAUJO, M. L. ; SILVA, M. L. da (orgs). Múltiplas falas, saberes e olhares: os encontros de educação ambiental no estado do Pará. Secretaria Executiva de Ciência, Tecnologia e Meio Ambiente. Belém: SECTAM, 2005./*ref*/GUIMARÃES, M. (org.). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 ( Coleção Papirus Educação)/*ref*/LAPO, F. R. Dos bancos de escola à cadeira de professora. In: BUENO, B.; CATANI, D. B.; SOUSA, C.P. (org.). A vida e o ofício dos professores.São Paulo: Escrituras Editora, 1998./*ref*/LEME, T. N. conhecimentos práticos dos professores e sua formação continuada: um caminho para a Educação Ambiental na escola. In: GUIMARÃES, M. (org). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 – Coleção Papirus Educação./*ref*/MARTINS, A. K. A. A ruralidade da ilha de Cotijuba: um olhar etnográfico. Lato & Sensu, Belém, v. 4, n. 1. p. 3-5, out, 2003./*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva.Ijuí: Unijuí, 2007./*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS. Meio ambiente e saúde. Secretaria de Educação fundamental – Brasília: 1997./*ref*/RODRIGUES, D. S. S. & JUNIOR, W. P. da M. Formação histórica de São Domingos do Capim. In: Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém, Pará: CSSE – UEPA, 2004./*ref*/SANTANA, A.R. de. O ambiente no olhar de alunos em diferentes momentos de escolarização. Belém, 2004. Dissertação de Mestrado. Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará.Direitos autorais 2011 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:14Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1680Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:14Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices Saberes ambientais de professoras ilhoas de Belém do Pará: Percepções e práticas docentes |
title |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
spellingShingle |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices Araujo, Rafaela Lebrego narrative research; teacher education; environmental knowledge pesquisa narrativa; formação de professores; saberes ambientais |
title_short |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
title_full |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
title_fullStr |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
title_full_unstemmed |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
title_sort |
Environmental knowledge of teachers from islands of Belém/Pará: Perceptions and teachers' practices |
author |
Araujo, Rafaela Lebrego |
author_facet |
Araujo, Rafaela Lebrego Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Rafaela Lebrego Gonçalves, Terezinha Valim Oliver |
dc.subject.por.fl_str_mv |
narrative research; teacher education; environmental knowledge pesquisa narrativa; formação de professores; saberes ambientais |
topic |
narrative research; teacher education; environmental knowledge pesquisa narrativa; formação de professores; saberes ambientais |
description |
In this paper, we focus on one specific part of a research, presenting here the discussion of the axes of analysis on environmental knowledge of teachers from the early years of elementary school working on three non-urbanized islands of the city of Belem, Para. This is a qualitative research, in the narrative approach, whose data analysis was implemented through discursive textual analysis. We investigated environmental problems experienced by teachers in the unique context of non-urbanized islands where they live and work and the practical environmental knowledge that emerge from the reports of their teaching practices. We used semi-structured interviews, from questions that provoke free narrative. We consider that environment practical knowledge that is based on the valorization of the natural environment, on the development of environmental education actions from the perception of the problems observed, with the goal of intervening in the context and form social-environmentally critical students, as the foundation for the practice of environmental education teachers of the islands studied |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1680 10.18542/amazrecm.v8i15.1680 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1680 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v8i15.1680 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1680/2091 /*ref*/ANDRADE, E. O. de. Constituir-se professor nas ilhas de Belém: ensinando e aprendendo matemática. Belém, 2007. Dissertação de mestrado, Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará. /*ref*/BUENO, B. O. O método autobiográfico e os estudos com Histórias de vida de Professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 11-30, jan./jun. 2002. /*ref*/CAPRA, F.. A teia da vida. São Paulo: editora Cultrix, 1996. /*ref*/CARVALHO, I. C. de M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004. /*ref*/CONNELLY, F. M. e CLANDININ, D. J. Relatos de Experiência e Investigación Narrativa. In: LARROSA, J. (org.) Déjame que te cuente. Ensaios sobre narrativa y educación. Barcelona: Editorial Alertes, 1995. /*ref*/FERRAROTTI, F. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde. Depart. de Recursos Humanos da Saúde/Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988. p. 17-34. /*ref*/FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996. /*ref*/GUIMARÃES, M.. Ambiente como realidade complexa.In: ARAUJO, M. L. ; SILVA, M. L. da (orgs). Múltiplas falas, saberes e olhares: os encontros de educação ambiental no estado do Pará. Secretaria Executiva de Ciência, Tecnologia e Meio Ambiente. Belém: SECTAM, 2005. /*ref*/GUIMARÃES, M. (org.). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 ( Coleção Papirus Educação) /*ref*/LAPO, F. R. Dos bancos de escola à cadeira de professora. In: BUENO, B.; CATANI, D. B.; SOUSA, C.P. (org.). A vida e o ofício dos professores.São Paulo: Escrituras Editora, 1998. /*ref*/LEME, T. N. conhecimentos práticos dos professores e sua formação continuada: um caminho para a Educação Ambiental na escola. In: GUIMARÃES, M. (org). Caminhos da educação ambiental: da forma à ação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2006 – Coleção Papirus Educação. /*ref*/MARTINS, A. K. A. A ruralidade da ilha de Cotijuba: um olhar etnográfico. Lato & Sensu, Belém, v. 4, n. 1. p. 3-5, out, 2003. /*ref*/MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva.Ijuí: Unijuí, 2007. /*ref*/PAR METROS CURRICULARES NACIONAIS. Meio ambiente e saúde. Secretaria de Educação fundamental – Brasília: 1997. /*ref*/RODRIGUES, D. S. S. & JUNIOR, W. P. da M. Formação histórica de São Domingos do Capim. In: Cartografias ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. Belém, Pará: CSSE – UEPA, 2004. /*ref*/SANTANA, A.R. de. O ambiente no olhar de alunos em diferentes momentos de escolarização. Belém, 2004. Dissertação de Mestrado. Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento em Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2011 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2011 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 8, n. 15 (2011); 1-13 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 8, n. 15 (2011); 1-13 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465146817380352 |