An experience CTS in the classroom: theinternationalizationof the amazon
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1658 |
Resumo: | The study is based on the construction and application of a sequence of teaching and learning, built collectively with an interdisciplinary vision and focused on a discussion about the topic “internationalization of Amazon” following a STS approach, by means of the controlled controversy technique applied on a private High School of Rio de Janeiro. It begins with a brief digression on teaching as a skill developer, a review about the story of the STS approach and its implications to scientific teaching as a significant learning way. The main questions that guided the research aimed to identify the following elements: student's previous ideas about subjects related to the Internalization of Amazon; the ways in which students and teachers have integrated themselves to the methodology used; the way in which students would use scientific concepts regarding a proposed problem; the proposed problem’s contribution to the development of competences and cognitive skills, in order to form citizens out of students. The analysis of the process was theoretically founded on Case Study, trough the STS focus as a promotion of the scientific alphabetization |
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An experience CTS in the classroom: theinternationalizationof the amazonUma experiência CTS em sala de aula: a internacionalização da AmazôniaSTS approaches; high school; controlled controversyCTS; ensino de ciências; controvérsia controladaThe study is based on the construction and application of a sequence of teaching and learning, built collectively with an interdisciplinary vision and focused on a discussion about the topic “internationalization of Amazon” following a STS approach, by means of the controlled controversy technique applied on a private High School of Rio de Janeiro. It begins with a brief digression on teaching as a skill developer, a review about the story of the STS approach and its implications to scientific teaching as a significant learning way. The main questions that guided the research aimed to identify the following elements: student's previous ideas about subjects related to the Internalization of Amazon; the ways in which students and teachers have integrated themselves to the methodology used; the way in which students would use scientific concepts regarding a proposed problem; the proposed problem’s contribution to the development of competences and cognitive skills, in order to form citizens out of students. The analysis of the process was theoretically founded on Case Study, trough the STS focus as a promotion of the scientific alphabetizationO estudo constitui-se na construção e aplicação de uma sequência de ensino-aprendizagem, construída de forma coletiva com visão interdisciplinar, voltada para a discussão em torno do tema “internacionalização da Amazônia”, seguindo os pressupostos de uma abordagem CTS, por meio da técnica da controvérsia controlada, aplicada em uma escola privada de ensino médio da cidade do Rio de Janeiro. Inicia-se com uma breve digressão sobre o ensino voltado para o desenvolvimento de competências, uma revisão sobre a história das abordagens CTS, as suas implicações para um ensino de ciências voltado para a construção de uma aprendizagem significativa. As questões centrais que balizaram a pesquisa visaram a identificar os seguintes elementos: as ideias prévias que os estudantes tinham sobre os assuntos relacionados à Internacionalização da Amazônia; as formas como os estudantes e os professores se integraram à metodologia utilizada; a maneira com que os estudantes lançavam mão dos conceitos científicos diante das demandas situacionais referentes a um problema proposto; a contribuição do projeto proposto para o desenvolvimento de competências e habilidades cognitivas visando à formação cidadã dos estudantes. A análise do processo baseou-se teoricamente no Estudo de Caso a partir do enfoque CTS como forma de promoção da alfabetização científica.Universidade Federal do ParáChaves, André Luiz RodriguesChrispino, Àlvaro2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/165810.18542/amazrecm.v9i17.1658Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 122-140Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 122-1402317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1658/2081/*ref*/ABREU, M. C. e MASETTO, M. T. O professor universitário em aula. São Paulo. Cortez, 1993./*ref*/AIKENHEAD, G. STS Education: A Rose by Any Other Name. In: CROSS, R. 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