Reflective scenarios in the teaching practice of pre-service biology teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Emmel, Rúbia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pansera-de-Araújo, Maria Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5078
Resumo: Research-training-action is the proposal presented in this research considering their contributions in the context of teaching practice for pre-service biology teachers. The research had the general objective of knowing the constitutive character of the curriculum from the understanding of the relations between curriculum conceptions and didactic books of pre-service biology teachers. The formative movements experienced by the subjects were analyzed in this research, through the narrative writings in logbooks (fifty-four licensees participated, the titular professor and the researcher). The reflections of the pre-service teachers triggered formative problems, presented in this research in three reflective scenarios: Scenario 1) Findings of Relations between Teachers and Students; Scenario 2) The marks and ties of the relations between the Teacher, the Didactic Book, the Curriculum and the Degree in Biological Sciences; Scenario 3) The transformations of curriculum and textbook conceptions in "being a teacher". Therefore, the formative value of the reflections in narrated stories emphasized the need for initial training to allow more time for reflective studies of the relationship between curriculum and textbook.
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spelling Reflective scenarios in the teaching practice of pre-service biology teachersCenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicasteaching practice; teacher pre-service; curriculum; textbookprática de ensino; formação inicial; currículo; livro didáticoResearch-training-action is the proposal presented in this research considering their contributions in the context of teaching practice for pre-service biology teachers. The research had the general objective of knowing the constitutive character of the curriculum from the understanding of the relations between curriculum conceptions and didactic books of pre-service biology teachers. The formative movements experienced by the subjects were analyzed in this research, through the narrative writings in logbooks (fifty-four licensees participated, the titular professor and the researcher). The reflections of the pre-service teachers triggered formative problems, presented in this research in three reflective scenarios: Scenario 1) Findings of Relations between Teachers and Students; Scenario 2) The marks and ties of the relations between the Teacher, the Didactic Book, the Curriculum and the Degree in Biological Sciences; Scenario 3) The transformations of curriculum and textbook conceptions in "being a teacher". Therefore, the formative value of the reflections in narrated stories emphasized the need for initial training to allow more time for reflective studies of the relationship between curriculum and textbook.A investigação-formação-ação é a proposta apresentada nesta pesquisa considerando suas contribuições no contexto da prática de ensino para a formação inicial de professores na licenciatura em Ciências Biológicas. A pesquisa teve como objetivo geral: conhecer o caráter constitutivo do currículo a partir da compreensão das relações entre as concepções de currículo e livro didático de licenciandos em Ciências Biológicas. Os movimentos formativos experienciados pelos sujeitos foram analisados nesta pesquisa, através das escritas narrativas em diários de bordo (participaram da pesquisa cinquenta e quatro licenciandos, o professor titular e a professora pesquisadora). As reflexões dos licenciandos desencadearam problemas formativos, apresentados nesta investigação em três cenários reflexivos: Cenário 1) Constatações das Relações entre Professores e Alunos; Cenário 2) As marcas e amarras das relações entre o/a Professor/a, o Livro Didático, o Currículo e a Licenciatura em Ciências Biológicas; Cenário 3) As transformações das concepções de currículo e livro didático no “ser professor”. Portanto, o valor formativo das reflexões em histórias narradas, destacou a necessidade da formação inicial reservar um tempo maior aos estudos reflexivos das relações entre currículo e livro didático.Universidade Federal do ParáEmmel, RúbiaPansera-de-Araújo, Maria Cristina2017-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/507810.18542/amazrecm.v13i28.5078Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 13, n. 28 (2017); 181-200Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 13, n. 28 (2017); 181-2002317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5078/4616/*ref*/ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010./*ref*/BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil? São Paulo: Ática, 1998./*ref*/BRAGA, S. A. de M.; MORTIMER, E. F. Os gêneros de discurso do texto de biologia dos livros didáticos de Ciências. Revista brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.3, n.3, set/dez. 2003./*ref*/BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Diretrizes e normas regulamentadoras da pesquisa envolvendo seres humanos: resolução 466/2012 Brasília (DF). 12p. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/ Reso466.pdf. Acesso em: 23 nov. 2013./*ref*/CARNIATTO, I. A formação do sujeito professor: investigação narrativa em Ciências/Biologia. Cascavel: Edunioeste, 2002./*ref*/CARR, W.; KEMMIS, S. Teoria crítica de la enseñanza: investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988./*ref*/CHAVES, S. N. A construção coletiva de uma prática de formação de professores de Ciências: tensões entre o pensar e o agir. Tese de doutorado. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2000./*ref*/ELLIOTT, J. 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Ijuí: Unijuí, 2007./*ref*/LOPES, A. C. Políticas de integração curricular. Rio de Janeiro: Uerj, 2008./*ref*/MARTINS, I. Analisando livros didáticos na perspectiva dos estudos do discurso: compartilhando reflexões e sugerindo uma agenda para a pesquisa. in: MARTINS, I. (coord.). O livro didático de Ciências: contextos de exigência, critérios de seleção, práticas de leitura e uso em sala de aula. Rio de Janeiro: [s.n.], 2012./*ref*/MCKERNAN, J. Currículo e imaginação: teoria do processo, pedagogia e pesquisa-ação. Porto Alegre: Artmed, 2009. Cenários reflexivos na prática de ensino da formação inicial de professores em Ciências Biológicas Emmel e Pansera-de-Araújo 200 Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática | v.13(28) Jul-Dez 2017. p.181-200./*ref*/MEGID NETO, J.; FRACALANZA, H. O livro didático de Ciências problemas e soluções. in: FRACALANZA, H.; MEGID NETO, J. (orgs.). O livro didático de ciências no Brasil. Campinas: Komedi, 2006./*ref*/MEIRIEU, P. 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Petrópolis: Vozes, 2013.Direitos autorais 2017 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:24:06Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5078Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:24:06Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
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