Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584 |
Resumo: | The discussion of socioscientific issues is one of the didactic strategies that can stimulate the development of scientific literacy. But, is this approach used in the same way and with the same goals in different educational contexts? With this in mind, this paper aims to analyze how socioscientific issues are addressed in Brazilian and Portuguese research, seeking to identify the similarities and differences of the two educational and research contexts. The data was compiled in Brazil and Portugal, starting from the CAPES Thesis and Dissertations Catalog and from the repository website of the Education Institute of the University of Lisbon, respectively. The results show that Portuguese researchers use the discussion of socioscientific issues, mainly to develop skills for citizenship and activism. Brazilian investigations, on the other hand, aim mainly at learning scientific content. This may be related to the lower quality of basic education in Brazil, for several reasons, ranging from gaps in teacher training to the low valuation of the teaching profession. |
id |
UFPA-7_99173483b90984c2e085df25f9e8d8da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8584 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and PortugalControvérsias sociocientíficas: análise comparativa entre Brasil e Portugalsocioscientific issues; Brazilian researches; Portuguese researchescontrovérsias sociocientíficas; pesquisas brasileiras; pesquisas portuguesasThe discussion of socioscientific issues is one of the didactic strategies that can stimulate the development of scientific literacy. But, is this approach used in the same way and with the same goals in different educational contexts? With this in mind, this paper aims to analyze how socioscientific issues are addressed in Brazilian and Portuguese research, seeking to identify the similarities and differences of the two educational and research contexts. The data was compiled in Brazil and Portugal, starting from the CAPES Thesis and Dissertations Catalog and from the repository website of the Education Institute of the University of Lisbon, respectively. The results show that Portuguese researchers use the discussion of socioscientific issues, mainly to develop skills for citizenship and activism. Brazilian investigations, on the other hand, aim mainly at learning scientific content. This may be related to the lower quality of basic education in Brazil, for several reasons, ranging from gaps in teacher training to the low valuation of the teaching profession.A discussão de controvérsias sociocientíficas é uma das estratégias didáticas que podem estimular o desenvolvimento da alfabetização científica. Mas, essa abordagem é utilizada da mesma forma e com os mesmos objetivos em diferentes contextos educacionais? Pensando nisto, este trabalho tem como objetivo analisar como as controvérsias sociocientíficas são abordadas nas pesquisas brasileiras e portuguesas, buscando identificar as semelhanças e diferenças dos dois contextos educacionais e de pesquisa. Os dados foram constituídos no Brasil e em Portugal, a partir do Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e do site do repositório do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, respectivamente. Os resultados mostram que os pesquisadores portugueses usam a discussão de controvérsias sociocientíficas, sobretudo, para desenvolver competências para a cidadania e ativismo. Já as investigações brasileiras têm como objetivo, principalmente, a aprendizagem dos conteúdos científicos. Isto pode estar relacionado com a menor qualidade da educação básica brasileira, por vários motivos, que vão desde as lacunas na formação dos professores até a pouca valorização da profissão docente.Universidade Federal do ParáKrupczak, CarlaAires, Joanez AparecidaReis, Pedro Guilherme Rocha dos2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/858410.18542/amazrecm.v16i37.8584Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 89-105Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 89-1052317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584/6691https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/8584/2677/*ref*/ALMEIDA, P.; CÉSAR, M. Contributos da interacção entre pares, em aulas de ciências, para o desenvolvimento de competências de argumentação. Interacções, n. 6, p. 163-196, 2007./*ref*/ALMEIDA, M. T.; GUIMARÃES, M. A. Raciocínio moral em questões sociocientíficas: argumentação de licenciados de ciências sobre a eutanásia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 80-95, jul./dez. 2019./*ref*/AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Revista Ensaio, v. 3, n. 1, p. 122-134, jul./dez. 2001./*ref*/CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE). Percepção pública de C&T no Brasil: resumo executivo. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/CGEE_resumoexecutivo_Percepcao_pub_CT.pdf. Acesso em: 8 abril 2020./*ref*/COSTA, B. C. C. Abordagem investigativa e questões sociocientíficas como proposta de alfabetização científica no ensino de biologia. 2018. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018./*ref*/ESPÍRITO SANTO, M.; REIS, P. Utilização de Blogues na discussão de controvérsias sociocientíficas na disciplina de Ciências da natureza. Caderno Pedagógico, v. 10, n. 1, p. 9-24, 2013./*ref*/FANICA, J. F. C. Potencialidades das redes sociais na promoção de ativismo fundamentado sobre problemáticas sociais de base científica e tecnológica. 2017. 349 f. Tese (Doutorado em Educação) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017./*ref*/GALVÃO, C.; REIS, P.; FREIRE, S. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação, v. 17, n. 3, p. 505-522, 2011./*ref*/PÉREZ, D. G.; MONTORO, I. F.; ALIS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001./*ref*/HILÁRIO, T.; REIS, P. R. Potencialidades e limitações de sessões de discussão de controvérsias sociocientíficas como contributos para a literacia científica. Revista de Estudos Universitários, v. 35, n. 2, p. 167-183, 2009./*ref*/HOLBROOK, J.; RANNIKMAE, M. The meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 275-288, 2009./*ref*/HURD, P. Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, v. 82, n. 3, p. 407-416, 1998./*ref*/KOLSTO, S. D. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. Science Education, v. 85, p. 291-310, 2001./*ref*/KARISAN, D.; ZEIDLER, D. L. Contextualization of Nature of Science within the Socioscientific Issues Framework: A Review of Research. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, v. 5, n. 2, p. 139-152, 2017./*ref*/KRUPCZAK, C.; AIRES, J. A. Natureza da ciência: o que os pesquisadores brasileiros discutem? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 32, p. 19-32, 2018./*ref*/KRUPCZAK, C.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas: uma análise da produção acadêmica brasileira. Vidya, v. 39, p. 277-299, 2019./*ref*/KRUPCZAK, C.; LORENZETTI, L.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas como forma de promover os eixos da alfabetização científica. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 1-20, 2020./*ref*/LEDERMAN, N. G.; ANTINK, A.; BARTOS, S. Nature of science, scientific inquiry, and socio-scientific issues arising from genetics: A pathway to developing a scientifically literate citizenry. Science & Education, v. 23, n. 2, p. 285-302, 2014./*ref*/LEITE, R. F.; RODRIGUES, M. A. Aspectos sociocientíficos e a questão ambiental: uma dimensão da alfabetização científica na formação de professores de química. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 38-53, 2018./*ref*/LOPES, W. Z.; GARCIA, R. N. Abordagem dos temas alfabetização científica (AC) e ciência, tecnologia, sociedade (CTS). Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 5, n. 14, p. 283-301, 2019./*ref*/LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U, 2013./*ref*/MARTINS, M. R. Ensino Explicito e Integrado de Natureza da Ciência e Argumentação em um Contexto Sociocientífico para Estudos de Química do Ensino Médio. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016./*ref*/MARQUES, A. R. L. As potencialidades de uma abordagem interdisciplinar entre as ciências naturais e as tecnologias de informação e comunicação no desenvolvimento de um projeto de ativismo ambiental. 2013. 209 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia e de Geologia) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2013./*ref*/MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan/jun 2014./*ref*/PRAIA, J.; PÉREZ, D. G.; VILCHES, A. O papel da natureza da Ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007./*ref*/REIS, P. Acción socio-política sobre cuestiones socio-científicas: reconstruyendo la formación docente y el currículo. Uni-pluri/versidad, v. 14, n. 2, p. 16-26, 2014./*ref*/REIS, P. R. Ciência e Controvérsia. Revista de Estudos Universitários, v. 35, n. 2, p. 9-15, 2009./*ref*/REIS, P. A Promoção do Pensamento através da Discussão dos Novos Avanços na Área da Biotecnologia e da Genética. 1997. 202 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Lisboa, Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, Lisboa, 1997./*ref*/REIS, P. G. R.; TINOCA, L. A. F. A avaliação do impacto do projeto “We Act” nas percepções dos alunos acerca das suas competências de ação sociopolítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 214-231, 2018. Disponível em: https://periodicos. utfpr.edu.br/rbect/article/view/8435./*ref*/ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Programme for International Student Assessment (PISA) results from PISA 2018 – Portugal. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_PRT.pdf. Acesso em: 7 abril 2020a./*ref*/ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Programme for International Student Assessment (PISA) results from PISA 2018 – Brasil. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_BRA.pdf. Acesso em: 7 abril 2020b./*ref*/ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006./*ref*/SADLER, T. D. Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 5, p. 513-536, 2004./*ref*/SADLER, T. D.; ZEIDLER, D. L. The morality of socioscientific issues: construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science Education, v. 88, n. 1, p. 4-27, 2004./*ref*/SANTOS, D. C.; TERESKI, L.; SOARES, D. P.; MARQUES, F. A.; AIRES, J. Experimentação problematizadora: análise de uma proposta para formação continuada de professores da educação básica. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 4, n. 1, p. 81-100, 2020./*ref*/SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de; Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011./*ref*/SCHEID, N. M. J.; REIS, P. As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de Ciências naturais em contexto português. Ciência & Educação, v. 22, n. 1, p. 129-144, 2016./*ref*/ZEIDLER, D. L.; NICHOLS, B. H. Socioscientific issues: theory and practice. Journal of Elementary Science Education, v. 21, n. 2, p. 49-58, 2009.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-21T13:25:57Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/8584Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-01-21T13:25:57Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal Controvérsias sociocientíficas: análise comparativa entre Brasil e Portugal |
title |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
spellingShingle |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal Krupczak, Carla socioscientific issues; Brazilian researches; Portuguese researches controvérsias sociocientíficas; pesquisas brasileiras; pesquisas portuguesas |
title_short |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
title_full |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
title_fullStr |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
title_full_unstemmed |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
title_sort |
Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal |
author |
Krupczak, Carla |
author_facet |
Krupczak, Carla Aires, Joanez Aparecida Reis, Pedro Guilherme Rocha dos |
author_role |
author |
author2 |
Aires, Joanez Aparecida Reis, Pedro Guilherme Rocha dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Krupczak, Carla Aires, Joanez Aparecida Reis, Pedro Guilherme Rocha dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
socioscientific issues; Brazilian researches; Portuguese researches controvérsias sociocientíficas; pesquisas brasileiras; pesquisas portuguesas |
topic |
socioscientific issues; Brazilian researches; Portuguese researches controvérsias sociocientíficas; pesquisas brasileiras; pesquisas portuguesas |
description |
The discussion of socioscientific issues is one of the didactic strategies that can stimulate the development of scientific literacy. But, is this approach used in the same way and with the same goals in different educational contexts? With this in mind, this paper aims to analyze how socioscientific issues are addressed in Brazilian and Portuguese research, seeking to identify the similarities and differences of the two educational and research contexts. The data was compiled in Brazil and Portugal, starting from the CAPES Thesis and Dissertations Catalog and from the repository website of the Education Institute of the University of Lisbon, respectively. The results show that Portuguese researchers use the discussion of socioscientific issues, mainly to develop skills for citizenship and activism. Brazilian investigations, on the other hand, aim mainly at learning scientific content. This may be related to the lower quality of basic education in Brazil, for several reasons, ranging from gaps in teacher training to the low valuation of the teaching profession. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584 10.18542/amazrecm.v16i37.8584 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v16i37.8584 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584/6691 https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/8584/2677 /*ref*/ALMEIDA, P.; CÉSAR, M. Contributos da interacção entre pares, em aulas de ciências, para o desenvolvimento de competências de argumentação. Interacções, n. 6, p. 163-196, 2007. /*ref*/ALMEIDA, M. T.; GUIMARÃES, M. A. Raciocínio moral em questões sociocientíficas: argumentação de licenciados de ciências sobre a eutanásia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 34, p. 80-95, jul./dez. 2019. /*ref*/AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê? Revista Ensaio, v. 3, n. 1, p. 122-134, jul./dez. 2001. /*ref*/CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS (CGEE). Percepção pública de C&T no Brasil: resumo executivo. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.cgee.org.br/documents/10195/734063/CGEE_resumoexecutivo_Percepcao_pub_CT.pdf. Acesso em: 8 abril 2020. /*ref*/COSTA, B. C. C. Abordagem investigativa e questões sociocientíficas como proposta de alfabetização científica no ensino de biologia. 2018. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018. /*ref*/ESPÍRITO SANTO, M.; REIS, P. Utilização de Blogues na discussão de controvérsias sociocientíficas na disciplina de Ciências da natureza. Caderno Pedagógico, v. 10, n. 1, p. 9-24, 2013. /*ref*/FANICA, J. F. C. Potencialidades das redes sociais na promoção de ativismo fundamentado sobre problemáticas sociais de base científica e tecnológica. 2017. 349 f. Tese (Doutorado em Educação) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2017. /*ref*/GALVÃO, C.; REIS, P.; FREIRE, S. A discussão de controvérsias sociocientíficas na formação de professores. Ciência & Educação, v. 17, n. 3, p. 505-522, 2011. /*ref*/PÉREZ, D. G.; MONTORO, I. F.; ALIS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. /*ref*/HILÁRIO, T.; REIS, P. R. Potencialidades e limitações de sessões de discussão de controvérsias sociocientíficas como contributos para a literacia científica. Revista de Estudos Universitários, v. 35, n. 2, p. 167-183, 2009. /*ref*/HOLBROOK, J.; RANNIKMAE, M. The meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, v. 4, n. 3, p. 275-288, 2009. /*ref*/HURD, P. Scientific literacy: new minds for a changing world. Science Education, v. 82, n. 3, p. 407-416, 1998. /*ref*/KOLSTO, S. D. Scientific Literacy for Citizenship: Tools for Dealing with the Science Dimension of Controversial Socioscientific Issues. Science Education, v. 85, p. 291-310, 2001. /*ref*/KARISAN, D.; ZEIDLER, D. L. Contextualization of Nature of Science within the Socioscientific Issues Framework: A Review of Research. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, v. 5, n. 2, p. 139-152, 2017. /*ref*/KRUPCZAK, C.; AIRES, J. A. Natureza da ciência: o que os pesquisadores brasileiros discutem? Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 32, p. 19-32, 2018. /*ref*/KRUPCZAK, C.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas: uma análise da produção acadêmica brasileira. Vidya, v. 39, p. 277-299, 2019. /*ref*/KRUPCZAK, C.; LORENZETTI, L.; AIRES, J. A. Controvérsias sociocientíficas como forma de promover os eixos da alfabetização científica. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 1, p. 1-20, 2020. /*ref*/LEDERMAN, N. G.; ANTINK, A.; BARTOS, S. Nature of science, scientific inquiry, and socio-scientific issues arising from genetics: A pathway to developing a scientifically literate citizenry. Science & Education, v. 23, n. 2, p. 285-302, 2014. /*ref*/LEITE, R. F.; RODRIGUES, M. A. Aspectos sociocientíficos e a questão ambiental: uma dimensão da alfabetização científica na formação de professores de química. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 38-53, 2018. /*ref*/LOPES, W. Z.; GARCIA, R. N. Abordagem dos temas alfabetização científica (AC) e ciência, tecnologia, sociedade (CTS). Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 5, n. 14, p. 283-301, 2019. /*ref*/LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U, 2013. /*ref*/MARTINS, M. R. Ensino Explicito e Integrado de Natureza da Ciência e Argumentação em um Contexto Sociocientífico para Estudos de Química do Ensino Médio. 174 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016. /*ref*/MARQUES, A. R. L. As potencialidades de uma abordagem interdisciplinar entre as ciências naturais e as tecnologias de informação e comunicação no desenvolvimento de um projeto de ativismo ambiental. 2013. 209 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Biologia e de Geologia) - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2013. /*ref*/MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan/jun 2014. /*ref*/PRAIA, J.; PÉREZ, D. G.; VILCHES, A. O papel da natureza da Ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007. /*ref*/REIS, P. Acción socio-política sobre cuestiones socio-científicas: reconstruyendo la formación docente y el currículo. Uni-pluri/versidad, v. 14, n. 2, p. 16-26, 2014. /*ref*/REIS, P. R. Ciência e Controvérsia. Revista de Estudos Universitários, v. 35, n. 2, p. 9-15, 2009. /*ref*/REIS, P. A Promoção do Pensamento através da Discussão dos Novos Avanços na Área da Biotecnologia e da Genética. 1997. 202 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Lisboa, Departamento de Educação da Faculdade de Ciências, Lisboa, 1997. /*ref*/REIS, P. G. R.; TINOCA, L. A. F. A avaliação do impacto do projeto “We Act” nas percepções dos alunos acerca das suas competências de ação sociopolítica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 214-231, 2018. Disponível em: https://periodicos. utfpr.edu.br/rbect/article/view/8435. /*ref*/ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Programme for International Student Assessment (PISA) results from PISA 2018 – Portugal. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_PRT.pdf. Acesso em: 7 abril 2020a. /*ref*/ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Programme for International Student Assessment (PISA) results from PISA 2018 – Brasil. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_BRA.pdf. Acesso em: 7 abril 2020b. /*ref*/ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. /*ref*/SADLER, T. D. Informal reasoning regarding socioscientific issues: a critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 5, p. 513-536, 2004. /*ref*/SADLER, T. D.; ZEIDLER, D. L. The morality of socioscientific issues: construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science Education, v. 88, n. 1, p. 4-27, 2004. /*ref*/SANTOS, D. C.; TERESKI, L.; SOARES, D. P.; MARQUES, F. A.; AIRES, J. Experimentação problematizadora: análise de uma proposta para formação continuada de professores da educação básica. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 4, n. 1, p. 81-100, 2020. /*ref*/SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de; Alfabetização científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. /*ref*/SCHEID, N. M. J.; REIS, P. As tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de Ciências naturais em contexto português. Ciência & Educação, v. 22, n. 1, p. 129-144, 2016. /*ref*/ZEIDLER, D. L.; NICHOLS, B. H. Socioscientific issues: theory and practice. Journal of Elementary Science Education, v. 21, n. 2, p. 49-58, 2009. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 89-105 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 89-105 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1797068755212173312 |