Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krupczak, Carla
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Aires, Joanez Aparecida, Reis, Pedro Guilherme Rocha dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584
Resumo: The discussion of socioscientific issues is one of the didactic strategies that can stimulate the development of scientific literacy. But, is this approach used in the same way and with the same goals in different educational contexts? With this in mind, this paper aims to analyze how socioscientific issues are addressed in Brazilian and Portuguese research, seeking to identify the similarities and differences of the two educational and research contexts. The data was compiled in Brazil and Portugal, starting from the CAPES Thesis and Dissertations Catalog and from the repository website of the Education Institute of the University of Lisbon, respectively. The results show that Portuguese researchers use the discussion of socioscientific issues, mainly to develop skills for citizenship and activism. Brazilian investigations, on the other hand, aim mainly at learning scientific content. This may be related to the lower quality of basic education in Brazil, for several reasons, ranging from gaps in teacher training to the low valuation of the teaching profession.
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spelling Socioscientific issues: comparative analysis between Brazil and PortugalControvérsias sociocientíficas: análise comparativa entre Brasil e Portugalsocioscientific issues; Brazilian researches; Portuguese researchescontrovérsias sociocientíficas; pesquisas brasileiras; pesquisas portuguesasThe discussion of socioscientific issues is one of the didactic strategies that can stimulate the development of scientific literacy. But, is this approach used in the same way and with the same goals in different educational contexts? With this in mind, this paper aims to analyze how socioscientific issues are addressed in Brazilian and Portuguese research, seeking to identify the similarities and differences of the two educational and research contexts. The data was compiled in Brazil and Portugal, starting from the CAPES Thesis and Dissertations Catalog and from the repository website of the Education Institute of the University of Lisbon, respectively. The results show that Portuguese researchers use the discussion of socioscientific issues, mainly to develop skills for citizenship and activism. Brazilian investigations, on the other hand, aim mainly at learning scientific content. This may be related to the lower quality of basic education in Brazil, for several reasons, ranging from gaps in teacher training to the low valuation of the teaching profession.A discussão de controvérsias sociocientíficas é uma das estratégias didáticas que podem estimular o desenvolvimento da alfabetização científica. Mas, essa abordagem é utilizada da mesma forma e com os mesmos objetivos em diferentes contextos educacionais? Pensando nisto, este trabalho tem como objetivo analisar como as controvérsias sociocientíficas são abordadas nas pesquisas brasileiras e portuguesas, buscando identificar as semelhanças e diferenças dos dois contextos educacionais e de pesquisa. Os dados foram constituídos no Brasil e em Portugal, a partir do Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e do site do repositório do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, respectivamente. Os resultados mostram que os pesquisadores portugueses usam a discussão de controvérsias sociocientíficas, sobretudo, para desenvolver competências para a cidadania e ativismo. Já as investigações brasileiras têm como objetivo, principalmente, a aprendizagem dos conteúdos científicos. Isto pode estar relacionado com a menor qualidade da educação básica brasileira, por vários motivos, que vão desde as lacunas na formação dos professores até a pouca valorização da profissão docente.Universidade Federal do ParáKrupczak, CarlaAires, Joanez AparecidaReis, Pedro Guilherme Rocha dos2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/858410.18542/amazrecm.v16i37.8584Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 16, n. 37 (2020); 89-105Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 16, n. 37 (2020); 89-1052317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/8584/6691https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/downloadSuppFile/8584/2677/*ref*/ALMEIDA, P.; CÉSAR, M. 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