The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Simone Dias da
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Curi, Edda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5754
Resumo: The article brings the cut of a doctoral thesis in progress. This is a qualitative research based on the analysis of an episode occurred within the scope of a project of continuing training in mathematics for teachers of the early years. The purpose of this study was to analyze the research process of the practice itself through the Lesson Study of a teacher of the 1st year of Elementary School. The movement of planning, execution and analysis of the mathematics class proposed by the Lesson Study, showed to be effective in revealing conflicts and misunderstandings between what was planned and executed, as well as reflexive manifestations of the teacher about their performance.
id UFPA-7_9b79781d5007ef2152bd158d8bb15a64
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5754
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary EducationO estudo de aula na formação continuada: análise de uma aula de matemática do 1º ano do Ensino Fundamentalmathematics teaching; continuing education; lesson studyensino de matemática; formação continuada; estudo de aulaThe article brings the cut of a doctoral thesis in progress. This is a qualitative research based on the analysis of an episode occurred within the scope of a project of continuing training in mathematics for teachers of the early years. The purpose of this study was to analyze the research process of the practice itself through the Lesson Study of a teacher of the 1st year of Elementary School. The movement of planning, execution and analysis of the mathematics class proposed by the Lesson Study, showed to be effective in revealing conflicts and misunderstandings between what was planned and executed, as well as reflexive manifestations of the teacher about their performance.O artigo traz o recorte de uma tese de doutorado em andamento. Trata-se de uma pesquisa qualitativa pautada na análise de um episódio ocorrido no âmbito de um projeto de formação continuada em matemática voltada para professores dos anos iniciais. Teve por objetivo analisar o processo de investigação da própria prática por meio do Estudo de Aula de uma professora do 1º ano do Ensino Fundamental. O movimento de planejamento, execução e análise da aula de matemática proposto pelo Estudo de Aula, mostrou ser eficaz ao revelar conflitos e equívocos entre o que foi planejado e executado, bem como manifestações reflexivas da professora a respeito de sua atuação.  Universidade Federal do ParáFundação de Amparo a Pesquisa no Estado de São Paulo (FAPESP)Centro de Aperfeiçoamento e Pesquisa no Ensino Superior (CAPES)Universidade Cruzeiro do SulSilva, Simone Dias daCuri, Edda2018-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/575410.18542/amazrecm.v14i31.5754Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 39-53Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 39-532317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5754/4999/*ref*/BAPTISTA, M. et al. O lesson study como estratégia de formação de professores a partir da prática profissional. Revista Investigação em Educação Matemática, p.494-505, 2012./*ref*/BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994./*ref*/BROWN, M. W. The Teacher-Tool Relationship: Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Eds.). Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (Studies in Mathematical Thinking and Learning Series). New York: Routledge, 2009./*ref*/COSTA. G. L. M.; FIORENTINI, D. Mudança da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo de introdução das tecnologias de informação e comunicação na prática escolar. BOLEMA, Rio Claro, v. 20, n. 27, p. 1-19, 2007./*ref*/FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009./*ref*/LALANDA, M. C.; ABRANTES, M. M. O conceito de reflexão em John Dewey. In: ALARCÃO, Isabel (Org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, p.41-62, 1996./*ref*/MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009./*ref*/PONTE, J. P. et.al. Aprendizagens profissionais dos professores de Matemática através dos estudos de aula. Pesquisas em Formação de Professores na Educação Matemática, v.5, p. 7-24, 2012./*ref*/POWELL, A. et.al. Uma abordagem à Análise de Dados de Vídeo para investigar o desenvolvimento de ideias e raciocínios matemáticos de estudantes. Trad. Antônio Olimpio Junior. BOLEMA. Rio Claro, n. 21, 2004./*ref*/SÃO PAULO. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental; material do aluno – primeiro ano. Secretaria da Educação. Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. São Paulo: SE, 2013. v.1, 104 p./*ref*/SÃO PAULO. Orientações Curriculares do Estado de São Paulo Anos Iniciais do Ensino Fundamental – Matemática. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/962.pdf. Acesso em: ago. 2017./*ref*/SCHÖN, D. A. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo disefio de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós, 1992./*ref*/SHULMAN, L. S. Conocimento y Enseñanza: Fundamentos de La Nueva Reforma. Trad. Alberto Ide. Revista de Currículum y Formación del Professorado, n.9, ano 2, 2005.Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-26T13:31:51Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/5754Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2019-09-26T13:31:51Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
O estudo de aula na formação continuada: análise de uma aula de matemática do 1º ano do Ensino Fundamental
title The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
spellingShingle The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
Silva, Simone Dias da
mathematics teaching; continuing education; lesson study
ensino de matemática; formação continuada; estudo de aula
title_short The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
title_full The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
title_fullStr The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
title_full_unstemmed The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
title_sort The lesson study in continuing education: analysis of a mathematics lesson in the 1st Year of Elementary Education
author Silva, Simone Dias da
author_facet Silva, Simone Dias da
Curi, Edda
author_role author
author2 Curi, Edda
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Fundação de Amparo a Pesquisa no Estado de São Paulo (FAPESP)
Centro de Aperfeiçoamento e Pesquisa no Ensino Superior (CAPES)
Universidade Cruzeiro do Sul
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Simone Dias da
Curi, Edda
dc.subject.por.fl_str_mv mathematics teaching; continuing education; lesson study
ensino de matemática; formação continuada; estudo de aula
topic mathematics teaching; continuing education; lesson study
ensino de matemática; formação continuada; estudo de aula
description The article brings the cut of a doctoral thesis in progress. This is a qualitative research based on the analysis of an episode occurred within the scope of a project of continuing training in mathematics for teachers of the early years. The purpose of this study was to analyze the research process of the practice itself through the Lesson Study of a teacher of the 1st year of Elementary School. The movement of planning, execution and analysis of the mathematics class proposed by the Lesson Study, showed to be effective in revealing conflicts and misunderstandings between what was planned and executed, as well as reflexive manifestations of the teacher about their performance.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-11
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5754
10.18542/amazrecm.v14i31.5754
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5754
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v14i31.5754
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5754/4999
/*ref*/BAPTISTA, M. et al. O lesson study como estratégia de formação de professores a partir da prática profissional. Revista Investigação em Educação Matemática, p.494-505, 2012.
/*ref*/BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.
/*ref*/BROWN, M. W. The Teacher-Tool Relationship: Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. In: REMILLARD, J. T.; HERBEL-EISENMANN, B. A.; LLOYD, G. M. (Eds.). Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (Studies in Mathematical Thinking and Learning Series). New York: Routledge, 2009.
/*ref*/COSTA. G. L. M.; FIORENTINI, D. Mudança da cultura docente em um contexto de trabalho colaborativo de introdução das tecnologias de informação e comunicação na prática escolar. BOLEMA, Rio Claro, v. 20, n. 27, p. 1-19, 2007.
/*ref*/FLICK, U. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
/*ref*/LALANDA, M. C.; ABRANTES, M. M. O conceito de reflexão em John Dewey. In: ALARCÃO, Isabel (Org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, p.41-62, 1996.
/*ref*/MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional: passado e futuro. Sísifo – Revista das Ciências da Educação, n. 08, p. 7-22, jan./abr. 2009.
/*ref*/PONTE, J. P. et.al. Aprendizagens profissionais dos professores de Matemática através dos estudos de aula. Pesquisas em Formação de Professores na Educação Matemática, v.5, p. 7-24, 2012.
/*ref*/POWELL, A. et.al. Uma abordagem à Análise de Dados de Vídeo para investigar o desenvolvimento de ideias e raciocínios matemáticos de estudantes. Trad. Antônio Olimpio Junior. BOLEMA. Rio Claro, n. 21, 2004.
/*ref*/SÃO PAULO. EMAI: Educação Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental; material do aluno – primeiro ano. Secretaria da Educação. Centro de Ensino Fundamental dos Anos Iniciais. São Paulo: SE, 2013. v.1, 104 p.
/*ref*/SÃO PAULO. Orientações Curriculares do Estado de São Paulo Anos Iniciais do Ensino Fundamental – Matemática. Coordenadoria de Gestão da Educação Básica. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/962.pdf. Acesso em: ago. 2017.
/*ref*/SCHÖN, D. A. La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo disefio de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós, 1992.
/*ref*/SHULMAN, L. S. Conocimento y Enseñanza: Fundamentos de La Nueva Reforma. Trad. Alberto Ide. Revista de Currículum y Formación del Professorado, n.9, ano 2, 2005.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 39-53
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 14, n. 31 (2018): Especial Saberes Profissionais do Professor de Matemática; 39-53
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068755198541824