Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Eduardo Paiva de Pontes
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Martins, France Fraiha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2436
Resumo: The present work justifies by the wish of search the understanding and to question the way that the term race have been working in basic education and initial formation of biology teachers. Our worry starts from different fonts that extend observations made in internet research to evidences of teachers and content in didactic books about the subject. We utilized the explanation of race, looking to bring the scientific and historical context, which the term was associated with human being and biology, emphasizing the advances and regression and associating the idea that modern biologic scenario must be permanently problematic to prepare citizens to discuss. The insertion of this discussion, although stimulated by legal provisions, requires trained teachers, which can be obtained with the increasing presence of the topic and related issues in curricular matrices of initial training of science and biology teachers.
id UFPA-7_a4623f10485c861134a93ae99180b595
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2436
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachersAspectos históricos e epistemológicos relacionados ao conceito de raça humana e a formação de professores de ciências e Biologiahuman race; biology; formation teachersraça; biologia; formação de professoresThe present work justifies by the wish of search the understanding and to question the way that the term race have been working in basic education and initial formation of biology teachers. Our worry starts from different fonts that extend observations made in internet research to evidences of teachers and content in didactic books about the subject. We utilized the explanation of race, looking to bring the scientific and historical context, which the term was associated with human being and biology, emphasizing the advances and regression and associating the idea that modern biologic scenario must be permanently problematic to prepare citizens to discuss. The insertion of this discussion, although stimulated by legal provisions, requires trained teachers, which can be obtained with the increasing presence of the topic and related issues in curricular matrices of initial training of science and biology teachers.O tema deste trabalho justifica-se pelo desejo de buscar compreender e problematizar a presença do termo raça, relacionado aos seres humanos no âmbito da educação básica e na formação de professores de ciências e biologia. Nossas inquietações partem de diferentes locais que se estendem de um relato docente até observações realizadas na rede mundial de computadores e imagens em livros didáticos de biologia. Detemo-nos na explicitação do termo raça, buscando trazer à tona o contexto histórico e científico no qual o termo foi relacionado aos seres humanos e a biologia, associando-o ao entendimento de que o cenário biológico moderno deve ser permanentemente problematizado. A inserção de tais discussões, embora estimulada por dispositivos legais, necessita de professores capacitados, o que pode ser obtido com a presença cada vez maior do tema e assuntos correlatos em matrizes curriculares da formação inicial de professores de ciências e biologia.Universidade Federal do ParáVieira, Eduardo Paiva de PontesMartins, France Fraiha2015-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/243610.18542/amazrecm.v11i22.2436Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 22-33Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 22-332317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2436/2632/*ref*/ADOLFO, A. CROZETA, M e LAGO, S. Biologia: Volume único: ensino médio. São Paulo: IBEP, 2005./*ref*/AMABIS, J. M. e MARTHO, G. R. Biologia Volume 3. São Paulo: Editora Moderna, 2008./*ref*/BAMSHAD, M. J. & OLSON, S. E. Ambiguidades que limitam uma definição de raça. In Scientifc American Brasil: Edição Especial N° 16 Genoma, São Paulo: Duetto Editorial, 2005./*ref*/BARBUJANI, G. A invenção das raças. São Paulo: Contexto, 2007./*ref*/BLANC, M. Os herdeiros de Darwin. São Paulo: Editora Scritta, 1994./*ref*/BIZZO, N. M. V. Curva em Sino: Ensino Curvo? in Anais do I ciclo de debates sobre o ensino de biologia, Florianópolis; CCB-UFSC, pp 67 – 101. 1995./*ref*/BRASIL, Ministério da Educação / Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997./*ref*/BRASIL, Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º,2º e 3ºanos) do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEB 2012./*ref*/COMAS, J. ; LITTLE, K. L. ; SHAPIRO, H. L. ; LEIRIS, M. e LÉVI-STRAUSS, C. Raça e Ciência I. São Paulo: Perspectiva, 1970./*ref*/DARWIN, C. A Origem do Homem e a Seleção Sexual. Curitiba: Editora Hemus, 2002./*ref*/FAVARETTO, J. A. e MERCADANTE, C. Biologia: Volume único. São Paulo: Editora Moderna, 2009./*ref*/FOUCAULT, M. Em defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005./*ref*/LEWIN, R. Evolução Humana. São Paulo: Editora Atheneu. 1999./*ref*/MALDANER, O. A. Concepções epistemológicas no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P. e ARAGÃO, R. M. R de (org.) Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: R. Vieira Gráfica e Editora Ltda, 2000./*ref*/MAGNOLI, D. Uma gota de sangue: História do pensamento racial. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009./*ref*/MAYR, E. This Is Biology: the science of the living world. Cambridge: Belknap Press of Harvard University 1998./*ref*/MELLO, A. C. Evolução Biológica: Concepções de alunos e reflexões didáticas. Porto Alegre: Dissertação de mestrado do Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemática, da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUC-RS, 2008./*ref*/MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3° Seminário Nacional sobre Relações Raciais e Educação – PENESB, 05/11/2003. Disponível em https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=5./*ref*/RAYO, J. T. Educação em direitos humanos: Rumo a uma perspectiva global. Porto Alegre: Artmed Editora; 2° ed. 2004./*ref*/SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez 6. Ed., 2009./*ref*/SEYFERTH, G. O beneplácito da desigualdade: breve digressão sobre racismo. In: Seyferth, G et al Racismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis.17 - 43. 2002./*ref*/WILSON, E. O. Da Natureza Humana. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 1981./*ref*/WORTMAN, M. L. C. É possível articular a epistemologia, a história da ciência e a didática no ensino científico? Revista Epistéme, Vol 1, Nº 1, Porto Alegre 1996./*ref*/VIEIRA, E P. P. E e CHAVES, S. N. Três Décadas de genes egoístas: Discutindo algumas premissas do Best seller de Richard Dawkins. In Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Vol. 9 Nº 1, 2009./*ref*/VIEIRA, E. P. P. ; CHAVES, S. N. Raza, ciencia y política: paradojas contemporáneas de la enseñanza de biología. Enseñanza de las Ciencias. v. 1, p. 103-112, 2012.Direitos autorais 2015 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:29Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/2436Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:29Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
Aspectos históricos e epistemológicos relacionados ao conceito de raça humana e a formação de professores de ciências e Biologia
title Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
spellingShingle Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
Vieira, Eduardo Paiva de Pontes
human race; biology; formation teachers
raça; biologia; formação de professores
title_short Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
title_full Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
title_fullStr Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
title_full_unstemmed Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
title_sort Historical and epistemological aspects related to the concept of human race and the training of science and biology teachers
author Vieira, Eduardo Paiva de Pontes
author_facet Vieira, Eduardo Paiva de Pontes
Martins, France Fraiha
author_role author
author2 Martins, France Fraiha
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Eduardo Paiva de Pontes
Martins, France Fraiha
dc.subject.por.fl_str_mv human race; biology; formation teachers
raça; biologia; formação de professores
topic human race; biology; formation teachers
raça; biologia; formação de professores
description The present work justifies by the wish of search the understanding and to question the way that the term race have been working in basic education and initial formation of biology teachers. Our worry starts from different fonts that extend observations made in internet research to evidences of teachers and content in didactic books about the subject. We utilized the explanation of race, looking to bring the scientific and historical context, which the term was associated with human being and biology, emphasizing the advances and regression and associating the idea that modern biologic scenario must be permanently problematic to prepare citizens to discuss. The insertion of this discussion, although stimulated by legal provisions, requires trained teachers, which can be obtained with the increasing presence of the topic and related issues in curricular matrices of initial training of science and biology teachers.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2436
10.18542/amazrecm.v11i22.2436
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2436
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v11i22.2436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/2436/2632
/*ref*/ADOLFO, A. CROZETA, M e LAGO, S. Biologia: Volume único: ensino médio. São Paulo: IBEP, 2005.
/*ref*/AMABIS, J. M. e MARTHO, G. R. Biologia Volume 3. São Paulo: Editora Moderna, 2008.
/*ref*/BAMSHAD, M. J. & OLSON, S. E. Ambiguidades que limitam uma definição de raça. In Scientifc American Brasil: Edição Especial N° 16 Genoma, São Paulo: Duetto Editorial, 2005.
/*ref*/BARBUJANI, G. A invenção das raças. São Paulo: Contexto, 2007.
/*ref*/BLANC, M. Os herdeiros de Darwin. São Paulo: Editora Scritta, 1994.
/*ref*/BIZZO, N. M. V. Curva em Sino: Ensino Curvo? in Anais do I ciclo de debates sobre o ensino de biologia, Florianópolis; CCB-UFSC, pp 67 – 101. 1995.
/*ref*/BRASIL, Ministério da Educação / Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 1997.
/*ref*/BRASIL, Ministério da Educação/Secretaria da Educação Básica. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do ciclo de alfabetização (1º,2º e 3ºanos) do ensino fundamental. Brasília: MEC/SEB 2012.
/*ref*/COMAS, J. ; LITTLE, K. L. ; SHAPIRO, H. L. ; LEIRIS, M. e LÉVI-STRAUSS, C. Raça e Ciência I. São Paulo: Perspectiva, 1970.
/*ref*/DARWIN, C. A Origem do Homem e a Seleção Sexual. Curitiba: Editora Hemus, 2002.
/*ref*/FAVARETTO, J. A. e MERCADANTE, C. Biologia: Volume único. São Paulo: Editora Moderna, 2009.
/*ref*/FOUCAULT, M. Em defesa da Sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
/*ref*/LEWIN, R. Evolução Humana. São Paulo: Editora Atheneu. 1999.
/*ref*/MALDANER, O. A. Concepções epistemológicas no ensino de ciências. In: SCHNETZLER, R. P. e ARAGÃO, R. M. R de (org.) Ensino de ciências: fundamentos e abordagens. Campinas: R. Vieira Gráfica e Editora Ltda, 2000.
/*ref*/MAGNOLI, D. Uma gota de sangue: História do pensamento racial. 1ª ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
/*ref*/MAYR, E. This Is Biology: the science of the living world. Cambridge: Belknap Press of Harvard University 1998.
/*ref*/MELLO, A. C. Evolução Biológica: Concepções de alunos e reflexões didáticas. Porto Alegre: Dissertação de mestrado do Programa de Pós - Graduação em Educação em Ciências e Matemática, da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, PUC-RS, 2008.
/*ref*/MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3° Seminário Nacional sobre Relações Raciais e Educação – PENESB, 05/11/2003. Disponível em https://www.ufmg.br/inclusaosocial/?p=5.
/*ref*/RAYO, J. T. Educação em direitos humanos: Rumo a uma perspectiva global. Porto Alegre: Artmed Editora; 2° ed. 2004.
/*ref*/SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez 6. Ed., 2009.
/*ref*/SEYFERTH, G. O beneplácito da desigualdade: breve digressão sobre racismo. In: Seyferth, G et al Racismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Peirópolis.17 - 43. 2002.
/*ref*/WILSON, E. O. Da Natureza Humana. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: 1981.
/*ref*/WORTMAN, M. L. C. É possível articular a epistemologia, a história da ciência e a didática no ensino científico? Revista Epistéme, Vol 1, Nº 1, Porto Alegre 1996.
/*ref*/VIEIRA, E P. P. E e CHAVES, S. N. Três Décadas de genes egoístas: Discutindo algumas premissas do Best seller de Richard Dawkins. In Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Vol. 9 Nº 1, 2009.
/*ref*/VIEIRA, E. P. P. ; CHAVES, S. N. Raza, ciencia y política: paradojas contemporáneas de la enseñanza de biología. Enseñanza de las Ciencias. v. 1, p. 103-112, 2012.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2015 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 22-33
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 11, n. 22 (2015): Especial História e Filosofia da Ciência; 22-33
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465147650998272