Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
DOI: | 10.18542/amazrecm.v5i0.1712 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1712 |
Resumo: | The purpose of this paper is to present, through episodes, modifications made by the teacher during the interaction in the research environment, a state public school in the outskirts of Belem. Were analyzed four episodes, in which we see significant changes in his posture classroom. The episodes are meant to highlight these changes, which we believe are the interactions of the characters from the environment, the teacher with the teacher-researcher and it with his students |
id |
UFPA-7_b5776009a24cf8e122983313421dcc0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1712 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
spelling |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacherO ambiente de modelagem matemática como promotor de mudanças de concepções tradicionalistas do professor de matemáticaenvironment; modeling; mathematics; changes; desingambiente; modelagem; matemática; mudança; concepçãoThe purpose of this paper is to present, through episodes, modifications made by the teacher during the interaction in the research environment, a state public school in the outskirts of Belem. Were analyzed four episodes, in which we see significant changes in his posture classroom. The episodes are meant to highlight these changes, which we believe are the interactions of the characters from the environment, the teacher with the teacher-researcher and it with his studentsO propósito deste trabalho é apresentar, através de episódios , modificações apresentadas pelo professor durante o período de interação no ambiente de investigação, uma escola pública estadual, localizada na periferia de Belém. Foram analisados quatro episódios, nos quais percebemos mudanças significativas em sua postura de sala de aula. Os episódios têm a função de evidenciar essas mudanças, que acreditamos serem provenientes das interações dos personagens do ambiente, professor com o professor-pesquisador e dele com seus alunos.Universidade Federal do ParáMachado Junior, Arthur Gonçalvesdo Espírito Santo, Adílson Oliveira2009-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/171210.18542/amazrecm.v5i0.1712Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 5 (2009); 28-36Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 5 (2009); 28-362317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1712/2118/*ref*/ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologias modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. Tese (Doutorado) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001./*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005./*ref*/GONÇALVES, T. O. A formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de matemática da UFPA. Campinas, SP, 2000. (Tese de doutorado)./*ref*/HUETE, J. C. Sánchez; BRAVO, J. A. Fernández. O ensino da matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. PortoAlegre:Artemd, 2006./*ref*/MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves. Modelagem matemática no ensino - aprendizagem: ação e resultados. Belém: UFPA NPADC, 2005 (Dissertação, Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). http://www.ufpa.br/npadc/gemm/index.htm./*ref*/MORETI, Méricles Thadeu; SOARES, Maricélia; ARRUDA, Joseane Pinto de. O jogo das relações didáticas sob a influência dos projetos de trabalho. Zetetike- Cempem-FEUNI CAMP-V.11-N°.20- Julho/Dezembro de 2003- p.85-110./*ref*/MORETTO, Vasco Pedro. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula -3ª edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.Direitos autorais 2009 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:10Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1712Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:10Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher O ambiente de modelagem matemática como promotor de mudanças de concepções tradicionalistas do professor de matemática |
title |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
spellingShingle |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher Machado Junior, Arthur Gonçalves environment; modeling; mathematics; changes; desing ambiente; modelagem; matemática; mudança; concepção Machado Junior, Arthur Gonçalves environment; modeling; mathematics; changes; desing ambiente; modelagem; matemática; mudança; concepção |
title_short |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
title_full |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
title_fullStr |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
title_full_unstemmed |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
title_sort |
Mathematical modeling environment as a promoter changes traditional conceptions of the math teacher |
author |
Machado Junior, Arthur Gonçalves |
author_facet |
Machado Junior, Arthur Gonçalves Machado Junior, Arthur Gonçalves do Espírito Santo, Adílson Oliveira do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado Junior, Arthur Gonçalves do Espírito Santo, Adílson Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
environment; modeling; mathematics; changes; desing ambiente; modelagem; matemática; mudança; concepção |
topic |
environment; modeling; mathematics; changes; desing ambiente; modelagem; matemática; mudança; concepção |
description |
The purpose of this paper is to present, through episodes, modifications made by the teacher during the interaction in the research environment, a state public school in the outskirts of Belem. Were analyzed four episodes, in which we see significant changes in his posture classroom. The episodes are meant to highlight these changes, which we believe are the interactions of the characters from the environment, the teacher with the teacher-researcher and it with his students |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1712 10.18542/amazrecm.v5i0.1712 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1712 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v5i0.1712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1712/2118 /*ref*/ARAÚJO, Jussara de Loiola. Cálculo, tecnologias modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. Tese (Doutorado) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2001. /*ref*/FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2005. /*ref*/GONÇALVES, T. O. A formação e desenvolvimento profissional de formadores de professores: o caso dos professores de matemática da UFPA. Campinas, SP, 2000. (Tese de doutorado). /*ref*/HUETE, J. C. Sánchez; BRAVO, J. A. Fernández. O ensino da matemática: fundamentos teóricos e bases psicopedagógicas. PortoAlegre:Artemd, 2006. /*ref*/MACHADO JÚNIOR, Arthur Gonçalves. Modelagem matemática no ensino - aprendizagem: ação e resultados. Belém: UFPA NPADC, 2005 (Dissertação, Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). http://www.ufpa.br/npadc/gemm/index.htm. /*ref*/MORETI, Méricles Thadeu; SOARES, Maricélia; ARRUDA, Joseane Pinto de. O jogo das relações didáticas sob a influência dos projetos de trabalho. Zetetike- Cempem-FEUNI CAMP-V.11-N°.20- Julho/Dezembro de 2003- p.85-110. /*ref*/MORETTO, Vasco Pedro. Construtivismo: a produção do conhecimento em aula -3ª edição. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2009 CC-BY info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2009 CC-BY |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 5 (2009); 28-36 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 5 (2009); 28-36 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1822183581920788480 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.18542/amazrecm.v5i0.1712 |