Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martines, Elizabeth Antônia Leonel de Moraes
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Ribeiro, Emerson da Silva, Leite, Kécio Gonçalves, Jacon, Liliane da Silva Coelho, de Albuquerque, Marlos Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1694
Resumo: This article discusses scientific paradigms of research in Education with emphasis in science education. It aims to make a brief discussion of the interpretative paradigm, reflecting on its possibilities in research in Mathematics and Science Education in the context of the Amazon region. It questions whether educational research in science and mathematics, based on assumptions from the interpretative paradigm, intend to further studies in these areastaking into account the specificities of the Amazon, with everything that concerns the people who inhabit this vast region, not limited only to its biodiversity
id UFPA-7_c79654a823eafb70fa29571bd805d1e1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1694
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative researchEducação em ciências e matemática na Amazônia: Possibilidades da pesquisa interpretativaeducational research; interpretive paradigm; positivist paradigmpesquisa educacional; paradigma interpretativo; paradigma positivistaThis article discusses scientific paradigms of research in Education with emphasis in science education. It aims to make a brief discussion of the interpretative paradigm, reflecting on its possibilities in research in Mathematics and Science Education in the context of the Amazon region. It questions whether educational research in science and mathematics, based on assumptions from the interpretative paradigm, intend to further studies in these areastaking into account the specificities of the Amazon, with everything that concerns the people who inhabit this vast region, not limited only to its biodiversityO presente artigo aborda paradigmas científicos da pesquisa em Educação com ênfase na educação científica. Tem como objetivo fazer uma breve discussão sobre o paradigma interpretativo, refletindo sobre suas possibilidades na pesquisa em Educação em Ciências e Matemática no contexto da região amazônica. Questiona se as pesquisas educacionais em Ciências e Matemática, compenetradas com os pressupostos do paradigma interpretativo, se propõem a aprofundar os estudos nessas áreas, tomando em consideração as especificidades da Amazônia, e, principalmente, se tais pesquisas se comprometem com tudo o que diz respeito às pessoas que habitam essa vasta região, não se limitando apenas à sua biodiversidade.Universidade Federal do ParáMartines, Elizabeth Antônia Leonel de MoraesRibeiro, Emerson da SilvaLeite, Kécio GonçalvesJacon, Liliane da Silva Coelhode Albuquerque, Marlos Gomes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/169410.18542/amazrecm.v7i0.1694Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 7 (2011); 32-42Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 7 (2011); 32-422317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1694/2101/*ref*/ANDRADE, S. M. O.; TANAKA, O. Y. Interacionismo Interpretativo: uma nova perspectiva para a pesquisa qualitativa. Ensaios e Ciência, Campo Grande, v. 5, n.3, p. 55-61, 2001./*ref*/BORGES, M. C.; DALBERIO, O. Aspectos metodológicos e filosóficos que orientam as pesquisas em educação. Revista Ibero americana de Educación, OEI, v. 43, n. 5, p. 1-10, jul. 2007./*ref*/BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: ArtMed, 2001./*ref*/BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: ArtMed, 1997a./*ref*/BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: ArtMed, 1997b./*ref*/CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, Universidade do Ninho, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003./*ref*/ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. Handbook of research on teaching. New York:Macmillan, 1986. p. 162-213./*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006./*ref*/GONÇALVES, M. A. S. Estudo de Caso: reflexões sobre paradigmas. Unirevista, Porto Alegre, n. 1, p. 19-22, 2006./*ref*/GOODSON, I. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 241-252, maio/ago. 2007./*ref*/JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992./*ref*/LESSARD-HÉBERT, M.; GOYETTE, G.;BOUTIN, G.Investigação qualitativa: fundamentos e práticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1990./*ref*/MARTINES, E. A. L. M. Contribuições da Psicologia Cultural para estudos de processos educacionais. In: SOUZA, A.M.L. e outros. Psicologia, Saúde e Educação: desafios na realidade amazônica. São Carlos: Pedro e João Editores. Porto Velho: EDUFRO, 2009./*ref*/PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender o ensino na escola: modelos metodológicos de investigação educativa. In: GIMENO SACRISTÁN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I.Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, 1998./*ref*/PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 5-28./*ref*/SÁNCHEZ GAMBOA, S. A. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (org.) Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo:Cortez, 1989, p. 91-115.Direitos autorais 2011 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:13Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1694Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:13Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
Educação em ciências e matemática na Amazônia: Possibilidades da pesquisa interpretativa
title Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
spellingShingle Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
Martines, Elizabeth Antônia Leonel de Moraes
educational research; interpretive paradigm; positivist paradigm
pesquisa educacional; paradigma interpretativo; paradigma positivista
title_short Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
title_full Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
title_fullStr Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
title_full_unstemmed Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
title_sort Science and mathematics education in the amazon: Possibilities of interpretative research
author Martines, Elizabeth Antônia Leonel de Moraes
author_facet Martines, Elizabeth Antônia Leonel de Moraes
Ribeiro, Emerson da Silva
Leite, Kécio Gonçalves
Jacon, Liliane da Silva Coelho
de Albuquerque, Marlos Gomes
author_role author
author2 Ribeiro, Emerson da Silva
Leite, Kécio Gonçalves
Jacon, Liliane da Silva Coelho
de Albuquerque, Marlos Gomes
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Martines, Elizabeth Antônia Leonel de Moraes
Ribeiro, Emerson da Silva
Leite, Kécio Gonçalves
Jacon, Liliane da Silva Coelho
de Albuquerque, Marlos Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv educational research; interpretive paradigm; positivist paradigm
pesquisa educacional; paradigma interpretativo; paradigma positivista
topic educational research; interpretive paradigm; positivist paradigm
pesquisa educacional; paradigma interpretativo; paradigma positivista
description This article discusses scientific paradigms of research in Education with emphasis in science education. It aims to make a brief discussion of the interpretative paradigm, reflecting on its possibilities in research in Mathematics and Science Education in the context of the Amazon region. It questions whether educational research in science and mathematics, based on assumptions from the interpretative paradigm, intend to further studies in these areastaking into account the specificities of the Amazon, with everything that concerns the people who inhabit this vast region, not limited only to its biodiversity
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1694
10.18542/amazrecm.v7i0.1694
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1694
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v7i0.1694
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1694/2101
/*ref*/ANDRADE, S. M. O.; TANAKA, O. Y. Interacionismo Interpretativo: uma nova perspectiva para a pesquisa qualitativa. Ensaios e Ciência, Campo Grande, v. 5, n.3, p. 55-61, 2001.
/*ref*/BORGES, M. C.; DALBERIO, O. Aspectos metodológicos e filosóficos que orientam as pesquisas em educação. Revista Ibero americana de Educación, OEI, v. 43, n. 5, p. 1-10, jul. 2007.
/*ref*/BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: ArtMed, 2001.
/*ref*/BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: ArtMed, 1997a.
/*ref*/BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: ArtMed, 1997b.
/*ref*/CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, Universidade do Ninho, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003.
/*ref*/ERICKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. C. Handbook of research on teaching. New York:Macmillan, 1986. p. 162-213.
/*ref*/FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
/*ref*/GONÇALVES, M. A. S. Estudo de Caso: reflexões sobre paradigmas. Unirevista, Porto Alegre, n. 1, p. 19-22, 2006.
/*ref*/GOODSON, I. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 241-252, maio/ago. 2007.
/*ref*/JAPIASSU, H. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
/*ref*/LESSARD-HÉBERT, M.; GOYETTE, G.;BOUTIN, G.Investigação qualitativa: fundamentos e práticas. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.
/*ref*/MARTINES, E. A. L. M. Contribuições da Psicologia Cultural para estudos de processos educacionais. In: SOUZA, A.M.L. e outros. Psicologia, Saúde e Educação: desafios na realidade amazônica. São Carlos: Pedro e João Editores. Porto Velho: EDUFRO, 2009.
/*ref*/PÉREZ GÓMEZ, A. I. Compreender o ensino na escola: modelos metodológicos de investigação educativa. In: GIMENO SACRISTÁN, J.; PÉREZ GÓMEZ, A. I.Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
/*ref*/PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002, p. 5-28.
/*ref*/SÁNCHEZ GAMBOA, S. A. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto. In: FAZENDA, I. (org.) Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo:Cortez, 1989, p. 91-115.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2011 CC-BY
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2011 CC-BY
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 7 (2011); 32-42
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 7 (2011); 32-42
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1809465146782777344