Analysis of the guiding documents for science teaching on electromagnetic radiation
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
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Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12880 |
Resumo: | This article presents the state of the art on how the topic of radiation is approached in Elementary School II (EF II), aiming to verify how the guiding documents of basic education (LDB, PCN and BNCC) approach the subject of electromagnetic radiation in science teaching in this educational stage, as suggested by the International Atomic Energy Agency (IAEA) at the Bonn Call-for-Action Conference. Its development followed the steps of systematic methodology: systematically reviewing, identifying, selecting and critically evaluating primary studies related to the research topic (ROEVER, 2017). The obtained data revealed that there were significant advances related to the issue of radiation, when analyzing what guided the PCN and what, today, guides the BNCC. It has been verified that the theme was inserted in the BNCC, but in a veiled way, and there is no interconnection between the thematic units and the objects of knowledge. We conclude that the EF II guiding documents, with regard to electromagnetic radiation, do not include actions that aim to encourage students to obtain basic knowledge about radiation, as suggested by the IAEA. |
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Analysis of the guiding documents for science teaching on electromagnetic radiationAnálise dos documentos norteadores do ensino de ciências sobre radiações eletromagnéticasguiding documents; science teaching; radiationdocumentos norteadores; ensino de ciências; radiaçãoThis article presents the state of the art on how the topic of radiation is approached in Elementary School II (EF II), aiming to verify how the guiding documents of basic education (LDB, PCN and BNCC) approach the subject of electromagnetic radiation in science teaching in this educational stage, as suggested by the International Atomic Energy Agency (IAEA) at the Bonn Call-for-Action Conference. Its development followed the steps of systematic methodology: systematically reviewing, identifying, selecting and critically evaluating primary studies related to the research topic (ROEVER, 2017). The obtained data revealed that there were significant advances related to the issue of radiation, when analyzing what guided the PCN and what, today, guides the BNCC. It has been verified that the theme was inserted in the BNCC, but in a veiled way, and there is no interconnection between the thematic units and the objects of knowledge. We conclude that the EF II guiding documents, with regard to electromagnetic radiation, do not include actions that aim to encourage students to obtain basic knowledge about radiation, as suggested by the IAEA.Este artigo apresenta o estado da arte sobre como o tema radiações é abordado no Ensino Fundamental II (EF II), objetivando verificar como os documentos norteadores da educação básica (LDB, PCN e BNCC) abordam o assunto das radiações eletromagnéticas no ensino de ciências (EC) nessa etapa educacional, conforme sugeriu a Agência Internacional de Energia Atômica, na conferência Bonn Call-for-Action. O desenvolvimento do artigo seguiu as etapas de metodologia sistemática: revisar sistematicamente, identificar, selecionar e avaliar criticamente estudos primários relacionados à temática da pesquisa (ROEVER, 2017). Os dados obtidos revelaram que houve avanços significativos relacionados ao tema das radiações, quando analisado o que orientavam os PCN e o que hoje orienta a BNCC. Verificou-se que o tema foi inserido na BNCC, porém de forma velada, e não há uma interligação entre as unidades temáticas e os objetos de conhecimento. Conclui-se que os documentos norteadores do EF II, no que diz respeito às radiações eletromagnéticas, não contempla ações que visam estimular alunos/as a obter conhecimentos básicos sobre radiação.Universidade Federal do ParáPires, Edileuza SantosSoares, Maria Rosangela2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1288010.18542/amazrecm.v18i41.12880Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 05-18Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 05-182317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/12880/9497/*ref*/ATALÃO, J. P. S. C. Campos electromagnéticos em sistemas biológicos. Apontamentos das aulas teóricas. [S.I]. 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