Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iora, Maisa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Noguti, Fabiane Cristina Höpner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845
Resumo: This work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics.
id UCS-4_dd0773d5196f1cb6eec63a1847993a8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020Números racionales y documentos orientadores: lo que nos muestran los libros del PNLD en el período 1980 - 2020Números racionais e os documentos norteadores: o que nos mostram os livros do PNLD no período de 1980 – 2020Números RacionaisLivros DidáticosDocumentos NorteadoresRational NumbersTextbooksGuiding DocumentsNúmeros RacionalesLibros DidácticosDocumentos OrientadoresThis work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics.Este trabajo es un recorte de una tesis de maestría que fue realizada con base en la investigación cualitativa y exploratoria y que tuvo como objeto de estudio el Conjunto de los Números Racionales y sus diferentes personalidades. Con el fin de conocer mejor la trayectoria de este conjunto y la forma como se expone en los libros dirigidos a la Educación Básica por el Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, se presenta un análisis de los ejemplares que abordan tal tema de la colección A Conquista da Matemática durante el período 1980-2020. En ese sentido, se consideró lo que los documentos oficiales de cada época apuntaron en relación al tema, a saber, las Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) y Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Con ese análisis fue posible percibir que la colección pasó por modificaciones significativas en cada alteración de documentos norteadores, sin embargo, colecciones de décadas diferentes, pero de la misma orientación curricular mantuvieron las mismas características.Este trabalho é um recorte de uma dissertação de mestrado que foi realizada com base na pesquisa qualitativa e exploratória e que teve como objeto de estudo o Conjunto dos Números Racionais e suas diferentes personalidades. Com o intuito de melhor conhecer a trajetória desse conjunto e a forma como ele é exposto nos livros direcionados à Educação Básica pelo Plano Nacional do Livro e do Material Didático – PNLD, apresenta-se uma análise dos exemplares que abordam tal tema da coleção A Conquista da Matemática durante o período de 1980-2020. Nesse sentido, considerou-se o que os documentos oficiais de cada época apontaram em relação ao tema, a saber, as Propostas Curriculares Oficiais, os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Com essa análise foi possível perceber que a coleção passou por modificações significativas em cada alteração de documentos norteadores, porém, coleções de décadas diferentes, mas de mesma orientação curricular mantiveram as mesmas características.Editora Cruzeiro do Sul2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/384510.26843/rencima.v13n4a23Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845/1815https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessIora, MaisaNoguti, Fabiane Cristina Höpner2023-04-22T01:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:18:34Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
Números racionales y documentos orientadores: lo que nos muestran los libros del PNLD en el período 1980 - 2020
Números racionais e os documentos norteadores: o que nos mostram os livros do PNLD no período de 1980 – 2020
title Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
spellingShingle Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
Iora, Maisa
Números Racionais
Livros Didáticos
Documentos Norteadores
Rational Numbers
Textbooks
Guiding Documents
Números Racionales
Libros Didácticos
Documentos Orientadores
title_short Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
title_full Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
title_fullStr Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
title_full_unstemmed Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
title_sort Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
author Iora, Maisa
author_facet Iora, Maisa
Noguti, Fabiane Cristina Höpner
author_role author
author2 Noguti, Fabiane Cristina Höpner
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Iora, Maisa
Noguti, Fabiane Cristina Höpner
dc.subject.por.fl_str_mv Números Racionais
Livros Didáticos
Documentos Norteadores
Rational Numbers
Textbooks
Guiding Documents
Números Racionales
Libros Didácticos
Documentos Orientadores
topic Números Racionais
Livros Didáticos
Documentos Norteadores
Rational Numbers
Textbooks
Guiding Documents
Números Racionales
Libros Didácticos
Documentos Orientadores
description This work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845
10.26843/rencima.v13n4a23
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845/1815
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133618294784