Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Carolina Maria Boccuzzi
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Calegari, Andreia dos Santos, Soares, João Paulo Reis, Almeida, Ester Aparecida Ely de, Jorge, Jéssica, de Carvalho, Graça Simões, Franzolin, Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14594
Resumo: Since knowledge about evolution is central to understanding biodiversity, this paper aimed to understand: (i) students' interests in biological evolution; (ii) their explanations for the differences and similarities among organisms; and (iii) how the didactic materials they use explore issues related to adaptations. Students were sampled through of maximum variation criterion. Data were collected through questionnaires, semi-structured interviews, and a matrix for recording the attributes identified in textbooks. The results indicate that students understand that the environment plays a role in biodiversity, but they present teleological and finalist explanations. Textbooks can present the connection between organisms and their adaptations; however, it is essential to avoid promoting a teleological and ahistorical approach. Furthermore, students demonstrate an interest in studying evolution, which may help contextualize biodiversity knowledge in future didactic materials.
id UFPA-7_d73eb296e48dd5c8e75ba820c862459a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14594
network_acronym_str UFPA-7
network_name_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository_id_str
spelling Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptionsEvolução e biodiversidade: livros didáticos e interesses e concepções dos estudantesAdaptation; textbooks; biological evolution; student conceptions; student interests.Adaptação; livros didáticos; evolução biológica; concepções dos estudantes; interesses dos estudantesSince knowledge about evolution is central to understanding biodiversity, this paper aimed to understand: (i) students' interests in biological evolution; (ii) their explanations for the differences and similarities among organisms; and (iii) how the didactic materials they use explore issues related to adaptations. Students were sampled through of maximum variation criterion. Data were collected through questionnaires, semi-structured interviews, and a matrix for recording the attributes identified in textbooks. The results indicate that students understand that the environment plays a role in biodiversity, but they present teleological and finalist explanations. Textbooks can present the connection between organisms and their adaptations; however, it is essential to avoid promoting a teleological and ahistorical approach. Furthermore, students demonstrate an interest in studying evolution, which may help contextualize biodiversity knowledge in future didactic materials.Sendo o conhecimento de evolução central à compreensão da biodiversidade, este trabalho pretendeu compreender: (i) os interesses dos estudantes sobre evolução biológica; (ii) suas explicações para as diferenças e semelhanças entre os seres vivos; e (iii) como os materiais didáticos exploram as questões relacionadas às adaptações. Para a seleção de estudantes, utilizou-se o critério da máxima variação. A coleta se deu por questionários, entrevistas e matriz de registro para os livros. Os estudantes compreendem o papel do ambiente à caracterização da biodiversidade, mas apresentam explicações finalistas e teleológicas. Os materiais didáticos podem representar a conexão entre os organismos e suas adaptações; porém, é preciso não fomentar uma abordagem teleológica e a-histórica. Ademais, os estudantes demonstram interessem em estudar diferentes aspectos sobre evolução, que podem auxiliar a contextualizar o conhecimento de biodiversidade em futuros materiais didáticos.Universidade Federal do ParáFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Centro de Investigação em Estudos da CriançaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)Santana, Carolina Maria BoccuzziCalegari, Andreia dos SantosSoares, João Paulo ReisAlmeida, Ester Aparecida Ely deJorge, Jéssicade Carvalho, Graça SimõesFranzolin, Fernanda2023-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1459410.18542/amazrecm.v19i42.14594Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 270-288Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 270-2882317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14594/10425/*ref*/ALHO, C. J. R. The value of biodiversity. Brazilian Journal of Biology, v.68, n.4, p.1115- 1118, 2008./*ref*/ALMEIDA, D. F. Concepções de alunos do ensino médio sobre a origem das espécies. Ciência & Educação (Bauru), v. 18, p. 143-154, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100009. Acesso em: 12 mar 2022/*ref*/ALTERS, B. J; NELSON, C.E. Perspective: teaching evolution in higher education. International journal of organic evolution, v. 56, n. 10, p. 1891–1901, 2002.Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3094632. Acesso em: 20 jun 2022./*ref*/ARAÚJO, L. A. L. Concepções equivocadas sobre evolução biológica: um estudo comparativo entre graduandos em Ciências Biológicas e Pós-graduandos. Investigações em ensino de Ciências, v.25, n.2, p. 332-346, 2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1837. Acesso em: 14 jun 2022./*ref*/ARAÚJO, L.A.L.; ROSA, R.T.D. Obstáculos à compreensão do pensamento evolutivo: análise em livros didáticos de Biologia aprovados pelo PNLD 2012. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.15, n.3, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4330. Acesso em: 20 jun 2022./*ref*/ATHANASIOU, K; KATAKOS, E; PAPADOPOULOU, P. Conceptual Ecology of Evolution Acceptance among Greek Education Students: The Contribution of Knowledge Increase. Journal of Biological Education, n.46, v.4, pp.234–241, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00219266.2012.716780. Acesso em: 14 jun 2022./*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007./*ref*/BISHOP, B. A.; ANDRESON, C. V. Students’ conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of research in Science Teaching, v. 27, n. 5, p. 415 – 427, 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1002/tea.3660270503. Acesso em: 20 jun. 2022./*ref*/BIZZO, N. From Down House landlord to Brazilian high school students – what has happened to evolutionary knowledge on the way? Journal of Research in Science Teaching, v. 31, n.5, p. 537-556, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.1002/tea.3660310508. Acesso em: 14 jun. 2022./*ref*/BIZZO, N; EL-HANI, C. O arranjo curricular do Ensino de Evolução e as relações entre os trabalhos de Charles Darwin e Gregor Mendel. Filosofia e História da Biologia, v. 4, p. 235-257, 2009. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-08-Nelio-Bizzo-Charbel-El-Hani.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022./*ref*/BRAUNSTEIN, G. K. (2013). A evolução biológica segundo os autores de livros didáticos de Biologia aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD 2012): buscando um eixo integrador. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2013. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/72213. Acesso em: 15 mar 2022./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC: Brasília-DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 15 jul. 2019./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. 2017. Disponível em: <http://inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/ideb/resultados> Acesso em: 28 set. 2018./*ref*/BRASIL. Ministério da Educação PNLD. Apresentação. 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pnld/apresentacao>. Acesso em 29 ago 2020./*ref*/BRINKMANN, S. Interview. In: TEO, T. (org.). Encyclopedia of Critical Psychology. New York: Springer, 2014, p. 1008-1010./*ref*/CARAVITA, S; VALENTE, A., LUZI, D., PACE, P., VALANIDES, N., KHALIL, I., BERTHOU, G., KOZAN-NAUMESCU, A., CLÉMENT, P. Construction and Validation of Textbook Analysis Grids for Ecology and Environmental Education. Science Education International, v. 19, n. 2, p. 97-116, 2008. Disponível em: http://search.shamaa.org/PDF/Articles/FC/sei_2008-v19-n2_097-116_eng_authsub.pdf. Acesso em: 15 jun 2022./*ref*/CASE, E. Teaching taxonomy: how many kingdoms? The American Biology Teacher, v. 70, n. 8, p. 472-477, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.2307/30163328. Acesso em: 29 ago 2022./*ref*/COLEY, J.D.; TANNER, K.D. Common Origins of Diverse Misconceptions: Cognitive Principles and the Development of Biology Thinking. CBE - Life Sciences Education, v.11, p.209-2015, 2012. Disponível em: https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.12-06-0074. Acesso em: 23 set 2021./*ref*/COLLI, P. L. G.; BASTOS, V. C.; ANDRADE, M. A. B. S. O papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professores. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 41, p 237-254, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443. Acesso em: 15 mar 2022./*ref*/CORDEIRO, R. S.; MORINI, M. S. C.; FRENEDOZO, R. C.; WUO, M. Abordagem de Sistemática Filogenética com ênfase em Biodiversidade nos Livros Didáticos. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, jul/ago, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3913. Acesso em: 28 nov. 2021./*ref*/COUTINHO; C.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. Pensamento em árvore e o ensino de evolução biológica: percepções de um grupo de professores. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 395-412, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/164. Acesso em: 23 set. 2022./*ref*/DALAPICOLLA, J.; SILVA, V. A; GARCIA, J. F.A M. Evolução biológica como eixo integrador da biologia em livros didáticos do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 150-173, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/KQhMDn46GrJbL9F9jtYztRM/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 23 ago. 2022./*ref*/DODICK, J. Understanding evolutionary change within the framework of geological time. McGill Journal of Education, v.42, n.2, p.245-64, 2007. Disponível em: https://mje.mcgill.ca/article/view/2222. Acesso em: 13 jun. 2022. DOBZHANSKY, T. Nothing in biology makes sense except in the light of evolution. The American Biology Teacher, v. 35, n. 3, p. 125-129, 1973. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/cdrehmer/files/2019/03/Nothing-in-Biology-makes-sense.pdf. Acesso em: 28 nov. 2021./*ref*/FRANCO, L.; MUNFORD, D. Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: Um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 158-171, 2018. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/582. Aces/*ref*/FRANZOLIN, F.; CARVALHO, G. S. ; SANTANA, C. M. B.; CALEGARI, A. S. ; ALMEIDA, E. A.E.; SOARES, J. P. R. ; JORGE, J. ; NEVES, F. D. ; LEMOS, E. R. S. . Students? Interests in Biodiversity: Links with health and sustainability. Sustainability , v. 13, p. 13767, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su132413767. Acesso em: 23 set. 2022./*ref*/GÓMEZ, M.G; QUÍLEZ, M. J. G.; PUIG, N. S. Del modelo científico de «adaptación Biológica» al modelo de «adaptación Biológica» en los libros de texto de enseñanza secundaria obligatoria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, p. 303-314, 2002. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21814. Acesso em: 14 ago. 2022./*ref*/GREGORY, T. R. Understanding Natural Selection: Essential Concepts and Common Misconceptions. Evolution: Education and Outreach, v. 2, p. 156-175, 2009.Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12052-009-0128-1. Acesso em: 15 jun. 2022./*ref*/GRESCH, H. Teleological explanations in evolution classes: video-based analyses of teaching and learning processes across a seventh-grade teaching unit. Evolution: Education and Outreach, v. 13, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12052-020-00125-9. Acesso em: 23 set 2022./*ref*/IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Mapa de Biomas e Sistema Costeiro-Marinho do Brasil. 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/geociencias/informacoes-ambientais/estudos-ambientais/15842-biomas.html?=&t=acesso-ao-produto>. Acesso em: 19 abr 2022./*ref*/JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-206, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set 2022./*ref*/KRASILCHIK, M. Práticas de Ensino de Biologia. 4 ed. ver. e amp., 5ª reimp. São Paulo: EDUSP, 2016./*ref*/LÉVÊQUE, C. A biodiversidade. Bauru, SP: Editora da Universidade do Sagrado Coração, EDUSC, 1999./*ref*/LIKERT, R. A. (1932). Technique for the Measurement of Attitudes. Arch. Psychol n, 22 v. 140, p. 1–55, 1932. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf. Acesso em: 30 set. 2022./*ref*/LOMBARD, F.; WEISS, L. Can Didactic Transposition and Popularization Explain Transformations of Genetic Knowledge from Research to Classroom?. Science & Education, v. 27, n. 5-6, p. 523-545, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11191-018-9977-8. Acesso em: 19 abr 2022./*ref*/LOMBROZO, T.; CAREY, S. Functional explanation and the function of explanation. Cognition, v. 99, n. 2, p. 167-204, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2004.12.009. Acesso em: 15 jun. 2022./*ref*/MCDONALD, T. L. The Relevance of Science Education (ROSE): Middle Adolescent Students’ Interests, Experiences and Attitudes Towards Science in The Bahamas. 2020. 254f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Texas Tech University, 2020. Disponível em: https://ttu-ir.tdl.org/handle/2346/85810. Acesso em: 28 ago. 2022./*ref*/MARSHALL, C.; ROSSMAN, G. B. Designing qualitative research. 4 ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2006./*ref*/MATI?, L. J.; GRACIN, D. G. The use of the textbook as an artefact in the classroom. Journal für Mathematik-Didaktik, v. 37, n. 2, p. 349-374, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s13138-016-0091-7. Acesso em: 13 ago. 2022./*ref*/MATTHEWS, P. The relevance of science education in Ireland. Dublin: Royal Irish Academy, 2007. 106p./*ref*/MATTOS, K. R. C; AMESTOY, M. B.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 40, p 22-34, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11887/8377. Acesso em: 19 abr 2022./*ref*/MOTA, H. S. Evolução biológica e religião: atitudes de jovens estudantes brasileiros. 2013. 275f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013./*ref*/MAYR, E. O que é evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009./*ref*/NASCIMENTO JUNIOR, A. F; DE SOUZA, D. C; CARNEIRO, M. C. O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/228. Acesso em: 14 jun. 2022/*ref*/NEUBRAND, C.; BORZIKOWSKY, C.; HARMS, U. Adaptive prompts for learning Evolution with worked examples-Highlighting the students between the" novices" and the" experts" in a classroom. International journal of environmental and science education, v. 11, n. 14, p. 6774-6795, 2016. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1115706.pdf. Acesso em: 15 jun 2022./*ref*/OLEQUES, L.C. A evolução biológica em diferentes contextos de ensino. 2014. 110f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Área de Concentração: Educação em Ciências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014./*ref*/PACHECO, R. B. C., OLIVEIRA, D. L. O homem evoluiu do macaco? Equívocos e Distorções nos livros didáticos de Biologia. In: VI Encontro de Perspectivas do Ensino de Biologia. Anais... São Paulo: Feusp, 1997./*ref*/PATTON, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1990./*ref*/PRIMOU, L.; HALKIA, L.; SKORDOULIS, C. What conceptions do Greek school students form about biological evolution?. Evolution: education and outreach, v. 1, n. 3, p. 312-317, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12052-008-0051-x. Acesso em: 03 dez. 2022./*ref*/REIS, J.S.; BARBOSA, A.J.; SOUSA, A.G.; MELO, E.G.; RODRIGUES, M.A.O; SOUZA, M.R. Evolução Biológica: saberes e aceitação de alunos do Ensino Médio de uma instituição educacional de Rondônia. Areté. Manaus, v. 10, n. 22, p.49-60, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/630. Acesso em 13 jul. 2022./*ref*/RODRIGUES, A. R. F.; LABURU, C. E. A Educação Ambiental no ensino de biologia e um olhar sobre as formas de relação entre seres humanos e animais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 171-184, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4359. Acesso em: 15 jun. 2022./*ref*/SANTANA, C. M. B. Concepções e representações sobre evolução por professoras e alunos do Ensino Médio. 2019. 265f. Dissertação (Mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática), - Centro de Ciências Naturais e Humanas, Universidade Federal do ABC, Santos André, 2019. Universidade Federal do ABC, Santos André, 2019./*ref*/SANTANA, C. M. B.; CALEGARI, A. S.; SOARES, J. P. R.; ALMEIDA, E. A. E.; CARLOS, A. R.; LEMOS, E. R. S.; JORGE, S.; CARVALHO, G.; FRANZOLIN, F. Nature of Science on Biodiversity: Brazilian Students’ Interest and Textbooks. In: XX IOSTE 2022, 2022, Recife. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2022. Disponível em: <https://proceedings.science/ioste-2022/trabalhos/nature-of-science-on-biodiversity-brazilian-students-interest-and-textbooks?lang=pt-br>. Acesso em: 06 jun. 2022./*ref*/SANTOS GOUW, A. M. As opiniões, interesses e atitudes dos jovens brasileiros frente à ciência: uma avaliação de âmbito nacional. 2013. 242f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013./*ref*/SANTOS, J.V. A. Concepções de progresso biológico em livros didáticos de Biologia. Ciências em Foco, v.6, n.1, p.2-18, 2013. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9913. Acesso em 15 jun 2022./*ref*/SÃO PAULO. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: Biologia. S.E.E, São Paulo, 2012./*ref*/SÃO PAULO, Fundação Florestal. Mapa Detalhado – Unidades de Conservação Estaduais sob Gestão da Fundação Florestal. 2019b. Disponível em: <https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/fundacaoflorestal/unidades-de-conservacao/>. Acesso em: 05 jun. 2019./*ref*/SEPÚLVEDA, C.; MORTIMER, E. F.; EL-HANI, C. N. Construção de um perfil conceitual de adaptação: implicações metodológicas para o programa de pesquisa sobre perfis conceituais e o ensino de evolução. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 2, p. 439-479, 2013. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/140. Acesso em: 27 jan 2023./*ref*/SEPÚLVEDA, C; EL-HANI, C N. Adaptacionismo versus exaptacionismo: o que este debate tem a dizer ao ensino de evolução. Ciência e Ambiente, v. 36, n. 93, p. 93-124, 2008./*ref*/SILVA, P. R; ANDRADE, M. A. B. S; CALDEIRA, A. M. A. Biology Teachers’ Conceptions of the Diversity of Life and the Historical Development of Evolutionary Concepts. Journal of Biological Education, v.49, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/129702?locale-attribute=es. Acesso em: 30 set 2022/*ref*/SILVA, N. B.; TEIXEIRA, P. M. M. Evolução biológica: dificuldades e variáveis atuantes na aprendizagem dos estudantes do Ensino Médio. REnBio-Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 14, n. 2, p. 817-837, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618. Acesso em: 04 ago 2022/*ref*/THOMPSON, J. N. Use the word evolution. Evolution: Education and Outreach, v. 1, n. 1, p. 42-43, 2008. Disponível em: https://evolution-outreach.biomedcentral.com/articles/10.1007/s12052-007-0014-7. Acesso em: 02 fev 2022./*ref*/TIDON, R.; LEWONTIN, R. C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology, v. 27, n. 1, p. 124-131, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1415-47572004000100021. Acesso em: 14 mar 2023./*ref*/TIDON, R; VIEIRA, E. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 set 2022./*ref*/TOMOTANI, J. V.; SALVADOR, R. B. Análise do conteúdo de Evolução em livros didáticos do Ensino Fundamental brasileiro. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza, v. 1, n. 1, 2017. ´Disponível em: https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/RPECEN/article/view/163. Acesso em: 39 set 2022./*ref*/TONIN, K. G; TOLENTINO-NETO, L. C. B; OCAMPO, D. M. “A disciplina de Ciências é interessante, mas não é a minha preferida”: um paradoxo entre estudantes brasileiros. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 40, p 68-80, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11987. Acesso em: 09 ago 2023./*ref*/ZABOTTI, K.; JUSTINA, L. A. D. O ensino dos temas “Origem da Vida” e “Evolução Biológica” em dissertações e teses brasileiras (2006 a 2016). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 82, n. 98, p 68-80, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7044. Acesso em: 09 ago 2023.Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-24T13:42:52Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/14594Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2023-08-24T13:42:52Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
Evolução e biodiversidade: livros didáticos e interesses e concepções dos estudantes
title Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
spellingShingle Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
Santana, Carolina Maria Boccuzzi
Adaptation; textbooks; biological evolution; student conceptions; student interests.
Adaptação; livros didáticos; evolução biológica; concepções dos estudantes; interesses dos estudantes
title_short Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
title_full Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
title_fullStr Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
title_full_unstemmed Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
title_sort Evolution and biodiversity: textbooks and students’ interest and conceptions
author Santana, Carolina Maria Boccuzzi
author_facet Santana, Carolina Maria Boccuzzi
Calegari, Andreia dos Santos
Soares, João Paulo Reis
Almeida, Ester Aparecida Ely de
Jorge, Jéssica
de Carvalho, Graça Simões
Franzolin, Fernanda
author_role author
author2 Calegari, Andreia dos Santos
Soares, João Paulo Reis
Almeida, Ester Aparecida Ely de
Jorge, Jéssica
de Carvalho, Graça Simões
Franzolin, Fernanda
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Centro de Investigação em Estudos da Criança
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Carolina Maria Boccuzzi
Calegari, Andreia dos Santos
Soares, João Paulo Reis
Almeida, Ester Aparecida Ely de
Jorge, Jéssica
de Carvalho, Graça Simões
Franzolin, Fernanda
dc.subject.por.fl_str_mv Adaptation; textbooks; biological evolution; student conceptions; student interests.
Adaptação; livros didáticos; evolução biológica; concepções dos estudantes; interesses dos estudantes
topic Adaptation; textbooks; biological evolution; student conceptions; student interests.
Adaptação; livros didáticos; evolução biológica; concepções dos estudantes; interesses dos estudantes
description Since knowledge about evolution is central to understanding biodiversity, this paper aimed to understand: (i) students' interests in biological evolution; (ii) their explanations for the differences and similarities among organisms; and (iii) how the didactic materials they use explore issues related to adaptations. Students were sampled through of maximum variation criterion. Data were collected through questionnaires, semi-structured interviews, and a matrix for recording the attributes identified in textbooks. The results indicate that students understand that the environment plays a role in biodiversity, but they present teleological and finalist explanations. Textbooks can present the connection between organisms and their adaptations; however, it is essential to avoid promoting a teleological and ahistorical approach. Furthermore, students demonstrate an interest in studying evolution, which may help contextualize biodiversity knowledge in future didactic materials.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14594
10.18542/amazrecm.v19i42.14594
url https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14594
identifier_str_mv 10.18542/amazrecm.v19i42.14594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/14594/10425
/*ref*/ALHO, C. J. R. The value of biodiversity. Brazilian Journal of Biology, v.68, n.4, p.1115- 1118, 2008.
/*ref*/ALMEIDA, D. F. Concepções de alunos do ensino médio sobre a origem das espécies. Ciência & Educação (Bauru), v. 18, p. 143-154, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100009. Acesso em: 12 mar 2022
/*ref*/ALTERS, B. J; NELSON, C.E. Perspective: teaching evolution in higher education. International journal of organic evolution, v. 56, n. 10, p. 1891–1901, 2002.Disponível em: https://www.jstor.org/stable/3094632. Acesso em: 20 jun 2022.
/*ref*/ARAÚJO, L. A. L. Concepções equivocadas sobre evolução biológica: um estudo comparativo entre graduandos em Ciências Biológicas e Pós-graduandos. Investigações em ensino de Ciências, v.25, n.2, p. 332-346, 2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1837. Acesso em: 14 jun 2022.
/*ref*/ARAÚJO, L.A.L.; ROSA, R.T.D. Obstáculos à compreensão do pensamento evolutivo: análise em livros didáticos de Biologia aprovados pelo PNLD 2012. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.15, n.3, 2015. Disponível em: https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4330. Acesso em: 20 jun 2022.
/*ref*/ATHANASIOU, K; KATAKOS, E; PAPADOPOULOU, P. Conceptual Ecology of Evolution Acceptance among Greek Education Students: The Contribution of Knowledge Increase. Journal of Biological Education, n.46, v.4, pp.234–241, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1080/00219266.2012.716780. Acesso em: 14 jun 2022.
/*ref*/BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007.
/*ref*/BISHOP, B. A.; ANDRESON, C. V. Students’ conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of research in Science Teaching, v. 27, n. 5, p. 415 – 427, 1990. Disponível em: https://doi.org/10.1002/tea.3660270503. Acesso em: 20 jun. 2022.
/*ref*/BIZZO, N. From Down House landlord to Brazilian high school students – what has happened to evolutionary knowledge on the way? Journal of Research in Science Teaching, v. 31, n.5, p. 537-556, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.1002/tea.3660310508. Acesso em: 14 jun. 2022.
/*ref*/BIZZO, N; EL-HANI, C. O arranjo curricular do Ensino de Evolução e as relações entre os trabalhos de Charles Darwin e Gregor Mendel. Filosofia e História da Biologia, v. 4, p. 235-257, 2009. Disponível em: http://www.abfhib.org/FHB/FHB-04/FHB-v04-08-Nelio-Bizzo-Charbel-El-Hani.pdf. Acesso em: 14 jun. 2022.
/*ref*/BRAUNSTEIN, G. K. (2013). A evolução biológica segundo os autores de livros didáticos de Biologia aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD 2012): buscando um eixo integrador. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2013. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/72213. Acesso em: 15 mar 2022.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC: Brasília-DF, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 15 jul. 2019.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. 2017. Disponível em: <http://inep.gov.br/web/guest/educacao-basica/ideb/resultados> Acesso em: 28 set. 2018.
/*ref*/BRASIL. Ministério da Educação PNLD. Apresentação. 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/pnld/apresentacao>. Acesso em 29 ago 2020.
/*ref*/BRINKMANN, S. Interview. In: TEO, T. (org.). Encyclopedia of Critical Psychology. New York: Springer, 2014, p. 1008-1010.
/*ref*/CARAVITA, S; VALENTE, A., LUZI, D., PACE, P., VALANIDES, N., KHALIL, I., BERTHOU, G., KOZAN-NAUMESCU, A., CLÉMENT, P. Construction and Validation of Textbook Analysis Grids for Ecology and Environmental Education. Science Education International, v. 19, n. 2, p. 97-116, 2008. Disponível em: http://search.shamaa.org/PDF/Articles/FC/sei_2008-v19-n2_097-116_eng_authsub.pdf. Acesso em: 15 jun 2022.
/*ref*/CASE, E. Teaching taxonomy: how many kingdoms? The American Biology Teacher, v. 70, n. 8, p. 472-477, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.2307/30163328. Acesso em: 29 ago 2022.
/*ref*/COLEY, J.D.; TANNER, K.D. Common Origins of Diverse Misconceptions: Cognitive Principles and the Development of Biology Thinking. CBE - Life Sciences Education, v.11, p.209-2015, 2012. Disponível em: https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.12-06-0074. Acesso em: 23 set 2021.
/*ref*/COLLI, P. L. G.; BASTOS, V. C.; ANDRADE, M. A. B. S. O papel da Evolução biológica no ensino de Biologia a partir da visão de professores. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 41, p 237-254, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13443. Acesso em: 15 mar 2022.
/*ref*/CORDEIRO, R. S.; MORINI, M. S. C.; FRENEDOZO, R. C.; WUO, M. Abordagem de Sistemática Filogenética com ênfase em Biodiversidade nos Livros Didáticos. Acta Scientiae, v. 20, n. 4, jul/ago, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3913. Acesso em: 28 nov. 2021.
/*ref*/COUTINHO; C.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. Pensamento em árvore e o ensino de evolução biológica: percepções de um grupo de professores. Experiências em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 395-412, 2019. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/164. Acesso em: 23 set. 2022.
/*ref*/DALAPICOLLA, J.; SILVA, V. A; GARCIA, J. F.A M. Evolução biológica como eixo integrador da biologia em livros didáticos do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 150-173, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/KQhMDn46GrJbL9F9jtYztRM/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 23 ago. 2022.
/*ref*/DODICK, J. Understanding evolutionary change within the framework of geological time. McGill Journal of Education, v.42, n.2, p.245-64, 2007. Disponível em: https://mje.mcgill.ca/article/view/2222. Acesso em: 13 jun. 2022. DOBZHANSKY, T. Nothing in biology makes sense except in the light of evolution. The American Biology Teacher, v. 35, n. 3, p. 125-129, 1973. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/cdrehmer/files/2019/03/Nothing-in-Biology-makes-sense.pdf. Acesso em: 28 nov. 2021.
/*ref*/FRANCO, L.; MUNFORD, D. Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: Um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 158-171, 2018. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/582. Aces
/*ref*/FRANZOLIN, F.; CARVALHO, G. S. ; SANTANA, C. M. B.; CALEGARI, A. S. ; ALMEIDA, E. A.E.; SOARES, J. P. R. ; JORGE, J. ; NEVES, F. D. ; LEMOS, E. R. S. . Students? Interests in Biodiversity: Links with health and sustainability. Sustainability , v. 13, p. 13767, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su132413767. Acesso em: 23 set. 2022.
/*ref*/GÓMEZ, M.G; QUÍLEZ, M. J. G.; PUIG, N. S. Del modelo científico de «adaptación Biológica» al modelo de «adaptación Biológica» en los libros de texto de enseñanza secundaria obligatoria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, p. 303-314, 2002. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21814. Acesso em: 14 ago. 2022.
/*ref*/GREGORY, T. R. Understanding Natural Selection: Essential Concepts and Common Misconceptions. Evolution: Education and Outreach, v. 2, p. 156-175, 2009.Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12052-009-0128-1. Acesso em: 15 jun. 2022.
/*ref*/GRESCH, H. Teleological explanations in evolution classes: video-based analyses of teaching and learning processes across a seventh-grade teaching unit. Evolution: Education and Outreach, v. 13, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12052-020-00125-9. Acesso em: 23 set 2022.
/*ref*/IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Mapa de Biomas e Sistema Costeiro-Marinho do Brasil. 2019. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/geociencias/informacoes-ambientais/estudos-ambientais/15842-biomas.html?=&t=acesso-ao-produto>. Acesso em: 19 abr 2022.
/*ref*/JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189-206, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 set 2022.
/*ref*/KRASILCHIK, M. Práticas de Ensino de Biologia. 4 ed. ver. e amp., 5ª reimp. São Paulo: EDUSP, 2016.
/*ref*/LÉVÊQUE, C. A biodiversidade. Bauru, SP: Editora da Universidade do Sagrado Coração, EDUSC, 1999.
/*ref*/LIKERT, R. A. (1932). Technique for the Measurement of Attitudes. Arch. Psychol n, 22 v. 140, p. 1–55, 1932. Disponível em: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf. Acesso em: 30 set. 2022.
/*ref*/LOMBARD, F.; WEISS, L. Can Didactic Transposition and Popularization Explain Transformations of Genetic Knowledge from Research to Classroom?. Science & Education, v. 27, n. 5-6, p. 523-545, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11191-018-9977-8. Acesso em: 19 abr 2022.
/*ref*/LOMBROZO, T.; CAREY, S. Functional explanation and the function of explanation. Cognition, v. 99, n. 2, p. 167-204, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.cognition.2004.12.009. Acesso em: 15 jun. 2022.
/*ref*/MCDONALD, T. L. The Relevance of Science Education (ROSE): Middle Adolescent Students’ Interests, Experiences and Attitudes Towards Science in The Bahamas. 2020. 254f. Tese (Doutorado em Filosofia) - Texas Tech University, 2020. Disponível em: https://ttu-ir.tdl.org/handle/2346/85810. Acesso em: 28 ago. 2022.
/*ref*/MARSHALL, C.; ROSSMAN, G. B. Designing qualitative research. 4 ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2006.
/*ref*/MATI?, L. J.; GRACIN, D. G. The use of the textbook as an artefact in the classroom. Journal für Mathematik-Didaktik, v. 37, n. 2, p. 349-374, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s13138-016-0091-7. Acesso em: 13 ago. 2022.
/*ref*/MATTHEWS, P. The relevance of science education in Ireland. Dublin: Royal Irish Academy, 2007. 106p.
/*ref*/MATTOS, K. R. C; AMESTOY, M. B.; TOLENTINO-NETO, L. C. B. O ensino de Ciências da Natureza nas versões da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 40, p 22-34, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11887/8377. Acesso em: 19 abr 2022.
/*ref*/MOTA, H. S. Evolução biológica e religião: atitudes de jovens estudantes brasileiros. 2013. 275f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
/*ref*/MAYR, E. O que é evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.
/*ref*/NASCIMENTO JUNIOR, A. F; DE SOUZA, D. C; CARNEIRO, M. C. O conhecimento biológico nos documentos curriculares nacionais do ensino médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/228. Acesso em: 14 jun. 2022
/*ref*/NEUBRAND, C.; BORZIKOWSKY, C.; HARMS, U. Adaptive prompts for learning Evolution with worked examples-Highlighting the students between the" novices" and the" experts" in a classroom. International journal of environmental and science education, v. 11, n. 14, p. 6774-6795, 2016. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1115706.pdf. Acesso em: 15 jun 2022.
/*ref*/OLEQUES, L.C. A evolução biológica em diferentes contextos de ensino. 2014. 110f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Área de Concentração: Educação em Ciências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
/*ref*/PACHECO, R. B. C., OLIVEIRA, D. L. O homem evoluiu do macaco? Equívocos e Distorções nos livros didáticos de Biologia. In: VI Encontro de Perspectivas do Ensino de Biologia. Anais... São Paulo: Feusp, 1997.
/*ref*/PATTON, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, Calif.: Sage Publications, 1990.
/*ref*/PRIMOU, L.; HALKIA, L.; SKORDOULIS, C. What conceptions do Greek school students form about biological evolution?. Evolution: education and outreach, v. 1, n. 3, p. 312-317, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s12052-008-0051-x. Acesso em: 03 dez. 2022.
/*ref*/REIS, J.S.; BARBOSA, A.J.; SOUSA, A.G.; MELO, E.G.; RODRIGUES, M.A.O; SOUZA, M.R. Evolução Biológica: saberes e aceitação de alunos do Ensino Médio de uma instituição educacional de Rondônia. Areté. Manaus, v. 10, n. 22, p.49-60, 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/630. Acesso em 13 jul. 2022.
/*ref*/RODRIGUES, A. R. F.; LABURU, C. E. A Educação Ambiental no ensino de biologia e um olhar sobre as formas de relação entre seres humanos e animais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 171-184, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4359. Acesso em: 15 jun. 2022.
/*ref*/SANTANA, C. M. B. Concepções e representações sobre evolução por professoras e alunos do Ensino Médio. 2019. 265f. Dissertação (Mestrado em Ensino e História das Ciências e da Matemática), - Centro de Ciências Naturais e Humanas, Universidade Federal do ABC, Santos André, 2019. Universidade Federal do ABC, Santos André, 2019.
/*ref*/SANTANA, C. M. B.; CALEGARI, A. S.; SOARES, J. P. R.; ALMEIDA, E. A. E.; CARLOS, A. R.; LEMOS, E. R. S.; JORGE, S.; CARVALHO, G.; FRANZOLIN, F. Nature of Science on Biodiversity: Brazilian Students’ Interest and Textbooks. In: XX IOSTE 2022, 2022, Recife. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2022. Disponível em: <https://proceedings.science/ioste-2022/trabalhos/nature-of-science-on-biodiversity-brazilian-students-interest-and-textbooks?lang=pt-br>. Acesso em: 06 jun. 2022.
/*ref*/SANTOS GOUW, A. M. As opiniões, interesses e atitudes dos jovens brasileiros frente à ciência: uma avaliação de âmbito nacional. 2013. 242f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
/*ref*/SANTOS, J.V. A. Concepções de progresso biológico em livros didáticos de Biologia. Ciências em Foco, v.6, n.1, p.2-18, 2013. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9913. Acesso em 15 jun 2022.
/*ref*/SÃO PAULO. Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Proposta Curricular do Estado de São Paulo: Biologia. S.E.E, São Paulo, 2012.
/*ref*/SÃO PAULO, Fundação Florestal. Mapa Detalhado – Unidades de Conservação Estaduais sob Gestão da Fundação Florestal. 2019b. Disponível em: <https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/fundacaoflorestal/unidades-de-conservacao/>. Acesso em: 05 jun. 2019.
/*ref*/SEPÚLVEDA, C.; MORTIMER, E. F.; EL-HANI, C. N. Construção de um perfil conceitual de adaptação: implicações metodológicas para o programa de pesquisa sobre perfis conceituais e o ensino de evolução. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 2, p. 439-479, 2013. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/140. Acesso em: 27 jan 2023.
/*ref*/SEPÚLVEDA, C; EL-HANI, C N. Adaptacionismo versus exaptacionismo: o que este debate tem a dizer ao ensino de evolução. Ciência e Ambiente, v. 36, n. 93, p. 93-124, 2008.
/*ref*/SILVA, P. R; ANDRADE, M. A. B. S; CALDEIRA, A. M. A. Biology Teachers’ Conceptions of the Diversity of Life and the Historical Development of Evolutionary Concepts. Journal of Biological Education, v.49, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/129702?locale-attribute=es. Acesso em: 30 set 2022
/*ref*/SILVA, N. B.; TEIXEIRA, P. M. M. Evolução biológica: dificuldades e variáveis atuantes na aprendizagem dos estudantes do Ensino Médio. REnBio-Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 14, n. 2, p. 817-837, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618. Acesso em: 04 ago 2022
/*ref*/THOMPSON, J. N. Use the word evolution. Evolution: Education and Outreach, v. 1, n. 1, p. 42-43, 2008. Disponível em: https://evolution-outreach.biomedcentral.com/articles/10.1007/s12052-007-0014-7. Acesso em: 02 fev 2022.
/*ref*/TIDON, R.; LEWONTIN, R. C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology, v. 27, n. 1, p. 124-131, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1415-47572004000100021. Acesso em: 14 mar 2023.
/*ref*/TIDON, R; VIEIRA, E. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 24 set 2022.
/*ref*/TOMOTANI, J. V.; SALVADOR, R. B. Análise do conteúdo de Evolução em livros didáticos do Ensino Fundamental brasileiro. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza, v. 1, n. 1, 2017. ´Disponível em: https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/RPECEN/article/view/163. Acesso em: 39 set 2022.
/*ref*/TONIN, K. G; TOLENTINO-NETO, L. C. B; OCAMPO, D. M. “A disciplina de Ciências é interessante, mas não é a minha preferida”: um paradoxo entre estudantes brasileiros. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 18, n. 40, p 68-80, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/11987. Acesso em: 09 ago 2023.
/*ref*/ZABOTTI, K.; JUSTINA, L. A. D. O ensino dos temas “Origem da Vida” e “Evolução Biológica” em dissertações e teses brasileiras (2006 a 2016). Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 82, n. 98, p 68-80, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7044. Acesso em: 09 ago 2023.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2023 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
dc.source.none.fl_str_mv Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 19, n. 42 (2023); 270-288
Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 19, n. 42 (2023); 270-288
2317-5125
1980-5128
reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron:UFPA
instname_str Universidade Federal do Pará (UFPA)
instacron_str UFPA
institution UFPA
reponame_str Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
collection Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
repository.name.fl_str_mv Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)
repository.mail.fl_str_mv amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br
_version_ 1797068753045815296